* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 66
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 46
I alt: 46

Forfatter Emne: Netbaseret kemikaliehandel?  (Læst 17724 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Netbaseret kemikaliehandel?
« Dato: 24, September 2007 - 20:51 »
Vi har flere gange diskuteret, hvor svært det er blevet for private at købe helt lovlige kemikalier, fordi ingen vil handle med dem.

Det har fået mig til at pusle med en ide om at oprette en netbaseret kemikaliehandel til at dække dette marked.

Hovedtankerne er følgende:

*    Jeg vil momsregistrere et handelsfirma med de
      nødvendige tilladelser til kemikaliehandel.
**   Firmaet vil indkøbe kemikalier i små portioner hos
       de allerede etablerede firmaer, der handler med
       laboratorier, skoler m.fl., men ikke gider private
*** Videresalg foregår udelukkende til registrerede
      kunder (men enhver kan registrere sig omkostningsfrit),
      levering kun i Danmark og betaling udelukkende
      med dankort lydende på kundens navn.
      Denne begrænsning er for på simpel vis at imødekomme
      de registreringskrav, myndighederne måtte møde med.

Det siger sig selv, at detailprisen i dette koncept vil blive ret høj, men til gengæld vil jeg tage imod bestilling på ”alt” og kunne levere i løbet af 1-3 uger, afhængigt af sjældenhed.

Der er to grunde til, at jeg indvier jer i disse løse planer:

*   Jeg vil gerne høre jeres uforbeholdne mening om,
     hvorvidt der er basis for selve ideen
** Jeg kan godt selv finde ud af at tale med myndighederne
     om de særlige forhold ved kemikaliesalg – men jeg er 100%
     på bar bund mht. at etablere en netbutik og er meget
     modtagelig for gode tips

Jeg skal tilføje, at der er adskillige hurdler – fx kan det være, at en sådan forretning ikke kan drives fra privatadressen på grund af indretningskrav til selv et lille kemikalielager, og jeg får næppe råd til at leje lokaler ”ude i byen”.
Vi taler ikke om et livsgrundlag, men om en uopfyldt iværksættertrang og måske et udækket behov hos kunderne ...

Endelig må jeg tilføje, at det principielt er alt for tidligt at offentliggøre en forretningside, når den er så fjernt fra virkeliggørelse. Men hertil vil jeg kun sige, at hvis nogen hugger ideen, er han/hun særdeles velkommen til det. Kun håber jeg at modtage en informationsmail, inden jeg selv har skudt for mange penge ind i foretagendet!
Mvh. Morten Jødal

Jes'An

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 145
    • Vis profil
Sv: Netbaseret kemikaliehandel?
« Svar #1 Dato: 25, September 2007 - 08:45 »
Go' fornøjelse Morten,

Nu ser det ud til at kemi alligevel ikke er kedeligt? ;D

At blive registreret ved toldvæsnet (undskyld SKAT!) er det letteste
i verden, - vel også at lave en Internet-butik?

Men praktisk tror jeg den største hurdle er at få varene sendt.
Hverken Post Danmark eller Danske Fragtmænd er særlig villige til at transportere (de fleste...) kemikalier, da dette kræver "farlig gods" certifikat (særligt uddannede chauffører) og særlig mærkning af køretøjet. Muligvis kan du finde nogle af "de andre" (Postilionen, Budstikken, 3x43 etc.) som kan klare opgaven?

Derudover vil din nyindkøbte havetraktor nok ikkke synes om naboskabet med diverse kemikalier oplageret på hylden i carporten? 8) - hvilke regler der gælder for oplagring/håndtering af slige varer, kender jeg ikke, men frygter det værste!
Blot for at have hydraulikolie, motorolie mm. her hos os, er der krav om godkendte separate opsamlingskar under tromlerne - "hvis nu..."

- eller lyder det da spændende - kan man købe aktier i foretagnet?

Jesper Andersen


-

   

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Netbaseret kemikaliehandel?
« Svar #2 Dato: 25, September 2007 - 09:58 »
Momsregistrering med videre er nemt og smertefrit. Det kan gøres over nettet.
Derimod er betaling med kort en svær og dyr affære, som ikke svarer sig før handelen har fået et betydeligt omfang. Sådan var det da jeg undersøgte det for et par år siden.
Klar dig hellere med overførsel til en bankkonto. Det er selvfølgelig en tillidssag for køberen, men hvis man "kender" dig og beløbene ikke er store, skulle det vel ikke være noget problem.

Reglerne for opbevaring og forsendelse er lidt komplicerede, og man skal desværre kigge i lovgivningen flere forskellige steder.
Start med at se i klassifikationerne fra miljøministeriets bekendtgørelse og i ADR. 

Der er jo nok en grund til at kemikaliefirmaerne ikke gider handle med private.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Netbaseret kemikaliehandel?
« Svar #3 Dato: 25, September 2007 - 17:30 »
En ganske udemærket ide Morten.

Jeg  brugte tidligere, at sende ordrer på små beløb, til ikke faste kunder, per efterkrav.

Jeg er også enig med Jesper i, at det kan være et ret belastende og tidskrævende arbejde, at få varerne sendt. Emballage og porto kan nemt overstige selve varens værdi, fordi man er nødt til at standardisere sine emballager, for at undgå, at skulle "opfinde" den dybe tallerken, hvergang man skal sende ting afsted. Postvæsenet er meget nøjeregnende med størrelser og vægt!

Og så opbevaringen af kemikalier...det firma jeg nu arbejder i er lige blevet miljø godkendt, men var ligeved at blive kasseret, fordi der var vædske, der viste sig at være vand, på bunden af vort opsamlingskar.


Lige som de andre skriver, så er der ingen problemer med Told&Skat, når du skal momsregistreres.......men du skal meget nøje overveje de skattemæssige forviklinger, der kan opstå, med tilskud, du er berettiget, til som pensionist, samtidigt med, at du tjener penge som B skatteyder. Du skal også være opmærksom på, at det kan få indflydelse på din hustrus selvangivelse og muligheder.

I mit tilfælde, kunne min kone ikke få godkent sin selvangivelse, før end min og mit meget lille firmas selvangivelser, havde været igennem torskegilder og skatteretter.....hvert eneste år....selv om jeg fik ret til sidst, hvert eneste år.....plagsomt >:(

Til sidst oven på al min jammer, vil jeg sige, at jeg glæder mig at blive kunde hos dig;D

Det skulle helst blive lige så nemt, som hos Struers i gamle dage.

Så skal du huske, at sætte et firmalogo op her på siden.  ;D

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Netbaseret kemikaliehandel?
« Svar #4 Dato: 25, September 2007 - 18:06 »
Foreløbig tak for de gode råd.

Mht. kemikalieopbevaring tror jeg nok jeg er opmærksom på alle faldgruberne (om de vil vise sig at være for dybe, står endnu hen i det uvisse).
Momsregistrering bekymrer mig ikke - jeg har været momsregistreret før, og jeg giver jer ret i, at det er ganske nemt.
Derimod er jeg lige begyndt at modtage efterløn, og selv om det er efter den "fleksible" ordning, er der endnu et sæt faldgruber der ...

Efterkrav er en besværlig og dybt utilfredsstillende måde at håndtere ordrer på, hvorimod en ordning, hvor kunden autoriserer mig til at foretage 1 træk på vedkommendes dankort, omfattende alle omkostninger incl. forsendelse, virker nemt for begge parter.
Så jeg håber ikke harbst har ret i sit bud på størrelsen af omkostningerne ved at komme i gang ...

Lager - A-kassen - Betalingsordning. Se, det var jo hele tre ting!
Men lykkkes det at overvinde problemerne, vil jeg også glæde mig til at åbne mit "kinder-æg"!  :)

P.S. Jeg tror ikke de nuværende kemikaliefirmaer lukker private ude på grund af problemer med håndtering af små kemikaliemængder og forsendelse. Det meste af, hvad en skole modtager, kommer i postpakker, hvor man roder i emballagen efter "1 g luminol" og "25 g lycopodium" m.v. Men firmaerne gider ikke oprette en kundebase, hvor alt for mange køber 100 g af enkelt kemikalium og så aldrig vender tilbage. Det gider jeg godt (men vil tage mig betalt for det).
Mvh. Morten Jødal

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: Netbaseret kemikaliehandel?
« Svar #5 Dato: 26, September 2007 - 05:18 »
Jeg synes at det er en rigtig god ide med din kemikalie-netbutik, Morten. Jeg vil gerne melde mig som kunde - Det er endnu ikke lykkedes mig at få fat på natriumsulfit til mine frugt-opbevaringseksperimenter.

Med hensyn til betaling vil jeg anbefale Harbsts forslag med at kunden indbetaler på din bankkonto. Næsten alle har adgang til en webbank, og du vil senest dagen efter kunne se på din egen webbank at kunden har indbetalt.
Efterkrav dur ikke. Jeg har prøvet det, det giver en masse besvær, og det sker at en kunde ikke indløser pakken. Så står man med udgifter med at få den sendt retur.

Jeg har prøvet dankort. Jeg havde en terminal, hvor jeg kan indtaste kundens kortnummer, udløbsdato og kontrolcifre. Kunden skulle altså oplyse disse til mig.
Foruden købsprisen på denne terminal skulle jeg hvert år betale abonnement til PBS 1000 kroner og softwarelicens til Point (terminalleverandøren) 500 kroner. Temmelig dyrt for et lille firma.
Jeg har ikke prøvet en egentlig webshop-løsning, men det er mit indtryk at gebyret til PBS er lige så stort her.

Når det gælder salg til udlandet er jeg nu gået over til at benytte Paypal, hvor gebyret er langt mindre end hos PBS.

Med hensyn til hjemmesiden har jeg ikke prøvet en egentllig webshop, hvor kunden klikker på varen og lægger i kurven.

Jeg klarer mig fint med mit wordpress-program, som egentlig er beregnet til at bruge som blog.
Det er nemt for mig at skrive poster (varer) ind og redigere i dem, og det er nemt for kunden at finde varen han søger. Der er en fin søgefunktion.
Når en kunde vil købe noget, finder han varen på min hjemmeside, går derefter til contact-form og udfylder den.
Contact-form sender så mail til mig (min mailadresse står ingen steder på hjemmesiden), Jeg sender derefter mail til kunden med oplysning om samlet pris, forsendelsesomkostninger og opfordring til at sætte beløbet ind på min bankkonto. Til forsendelsesomkostninger skal der jo lidt kalkulation til - hvor meget vejer varen incl emballage?
Jeg plejer at lægge 10 kroner oven i portoudgiften til at dække min udgift til emballage. Dette kunne godt være højere.
Når jeg har modtaget betalingen og har sendt varen, sender jeg mail til kunden med oplysning om at varen er sendt.
Jeg sætter pris på en personlig kontakt med kunden, selv om det giver en smule mail-arbejde.
check evt. min hjemmeside http://www.neriusaaqbooks.com

Med hensyn til emballering og forsendelse af disse små mængder kemikalier, er det virkelig nødvendigt med registrering som farligt gods?
På posthuset kan man købe papæsker i mange størrelser. Disse æsker er ret solide. Til pakning inden i æsken vil jeg anbefale bobleplastic. Det kan købes i metermål og er nemmere at håndtere end flamingokugler.
Venlig hilsen

Gerda

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Netbaseret kemikaliehandel?
« Svar #6 Dato: 26, September 2007 - 10:17 »
En måde at håndterer betalinger på er ved at leje sig til det, men det koster lidt penge.
http://www.dibs.dk/produkter/dibs-internet/

Hvis man vil have en total løsning er det også muligt, men kundegrundlaget skal nok være lidt større.
http://www.scancommerce.dk/eseller_webshop_beregn_og_bestil.htm

http://www.scannet.dk/order.asp?type=webshop&shoptype=Standard

Det er mere besværligt, både for kunde og sælger, at skulle håndterer bankoverførsler. Desuden giver det kunden en bedre sikkerhed at betale med betalingskort.

MVH Tommy

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Netbaseret kemikaliehandel?
« Svar #7 Dato: 26, September 2007 - 11:34 »
Jeg synes også at det er en god ide Morten.
Godt du har styr på kemikaliereglerne. De er jo også meget lempelige bare mængderne er små.
Dibs som Tommy linkede til  ser meget bedre og billigere ud, end de løsninger jeg fandt for nogle år siden.

Med hensyn til efterlønnen, er der vist regler både for arbejdstid og indtjening. Men begge dele er jo noget du selv kan fastsætte  fuldstændig som du vil.

Lykke til
Jørgen Harbst

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: Netbaseret kemikaliehandel?
« Svar #8 Dato: 27, September 2007 - 14:03 »
Betalingsløsningen med DIBS ser rimeligt billig ud, men det fremgår ikke helt klart hvordan man modtager pengene.
Da jeg gik lidt dybere ind i DIBS oplysninger står der at man skal have en indløsningsaftale med f.eks PBS.

Dette betyder altså at man foruden abonnementet hos DIBS også skal regne med et gebyr på 1000 kroner årligt til PBS.

Alligevel synes jeg at det ser tiltalende ud, da det ser ud til at være nemt for kunden.

Iøvrigt mener jeg ikke at kundens sikkerhed er bedre ved webbetaling end ved bankoverførsel.

En dårlig sælger vil i alle tilfælde kunne indkassere pengene og sende en dårlig eller forkert vare - eller slet ikke sende noget.
Venlig hilsen

Gerda

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Netbaseret kemikaliehandel?
« Svar #9 Dato: 27, September 2007 - 15:45 »
[quote
En dårlig sælger vil i alle tilfælde kunne indkassere pengene og sende en dårlig eller forkert vare - eller slet ikke sende noget.
[/quote]


Nej kunden er bedre stillet ved betaling med kreditkort.

Hvis han bliver snydt går han til sin kreditkortudsteder, og klager. Hvis sælger så ikke kan en acceptabel forklaring, trækker de pengene tilbage. Det kan man ikke med bankoverførsel.

Jeg havde engang bestilt hotel i Barcelona og sikret med kreditkort. Det er i dag sædvane ved hoteller, men de må ikke trække før man kommer, eller hvis man ikke kommer uden afbestilling.
Da vi kom til Barcelone var hotellet optaget og man sagde , man intet kendte til min reservation.

Hjemme igen viste det sig, at de alligevel havde trukket beløbet. Mail og fax reagerede de ikke på, så jeg fik banken til at trække beløbet tilbage. Det gik nemt.
Jørgen Harbst

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Netbaseret kemikaliehandel?
« Svar #10 Dato: 27, September 2007 - 16:00 »
Hej Gerda,

Det er ALTID en god idé at betale med kort. Prøv at se denne folder s. 27.
http://www.forbrug.dk/fileadmin/Filer/Ren_besked/Ren_besked_om_internet_og_postordre.pdf
Se også artikel på http://www.forbrug.dk/presse/nyheder/pressemeddelelser/alfaview/

MVH Tommy

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk