* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 45
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 56
I alt: 56

Forfatter Emne: Videoconferencing  (Læst 8524 gange)

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Videoconferencing
« Dato: 01, Oktober 2007 - 05:01 »
Som rektor for Verdensuniversitetet i Ammassalik har jeg i nogen tid været på udkig efter programmer der er egnede til internetbaseret sprogundervisning.

Min ide er at en lærer skal kunne være i internetforbindelse med f.eks op til 10 elever. Alle skal have total audioforbindelse med hinanden. Læreren skal kunne se alle elever på video, og alle elever skal kune se læreren. (Det er ikke nødvendigt at eleverne kan se hinanden).
Dette indebærer at alle deltagere skal have et webkamera og en mikrofon, allerhelst også hovedtelefoner.

Fornylig opdagede jeg at Adobe tilbyder et program for dette, Adobe connect. Jeg kiggede på det, man tilbød demo, prøveabonnement og deltagelse i testwebinarer. Jeg loggede ind på et testwebiinar men blev skuffet: Der blev fortalt en masse om hvordan man kan bruge powerpoint, exel og andet på sin web-præsentation, men det jeg havde brug for blev ikke omtalt.

Så talte jeg med en bekendt, som sagde: Jamen det gør jeg da da hele tiden. Jeg bruger Skype, når jeg taler med mine børn i Danmark.

Jeg gik ind på Skype og, ja Skype tilbyder audioforbindelse til flere, audioconference,  men de pointerer klart at videoforbindelse kun kan etableres mellem to, point to point.

Så opdagede jeg et andet program. webex.com   Jeg har netop deltaget i en demo hos dem. Men, samme resultat, Der er mange muligheder for powerpoint, exel og andet, men jeg fik ikke meget at vide om diekte videoforbindelse.

Så opdagede jeg noget andet: http://www.sqidcam.com som er gratis og som blot kræver at man har apples quicktime installeret. Jeg prøvede, men uden større held.

Har I nogen erfaringer med dette? jeg hører gerne nærmere.
Venlig hilsen

Gerda

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Videoconferencing
« Svar #1 Dato: 01, Oktober 2007 - 08:10 »
Jeg kender ikke til video konference programmel i praksis 

Hvis det er programmel du søger, så er http://sourceforge.net/ en god hjemmeside at starte på.

Sourceforce.net er samlingssted for open source software, her kan du få en oversigt over igangværende projekter.

Når du skriver søgeord får du mange projekter på din liste, så gælder det om at vælge og her er første prioritet: Hvor gammel er seneste update? Alderen på seneste update kan være et udtryk for om projektet stadig er levende.

Næste prioritet er hvormange personer er der omkring projektet? hvis et projekt kun køres af en person er der en stor risiko for at projektet vil lukke fordi projektetlederen kører træt, at backup og FAQ er for mangelfuld til at vi almindelige pc-brugere kan få glæde af  projektet.

Da jeg søgte på "video conference" fik jeg 1614 svar.

Projekterne: XMeeting og Web Conference er nok nogen jeg ville studere yderligere.

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

plammox

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 190
    • Vis profil
Sv: Videoconferencing
« Svar #2 Dato: 02, Oktober 2007 - 14:04 »
Hej Gerda,

I min virksomhed bruger vi videokonference som mødeværktøj. Vi bruger løsningen fra polycom. Mere specifikt bruger vi flg. konferencetelefon, en VSX5000. Selve telefonen monteres oven på et TV og betjenes via fjernbetjening. Al trafikken er IP baseret og det virker overraskende godt, selv til vores kolleger i Indien samtidig med Tyskland, DK og UK. Dertil findes også en softwarebaseret klient der kan forbinde til konferencesystemet, men den har vi aldrig afprøvet.
"Arguing with an engineer is like wrestling a pig in mud. After a while, you realise he is enjoying it."

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: Videoconferencing
« Svar #3 Dato: 03, Oktober 2007 - 01:18 »
Tak for gode råd.
Efter at jeg havde deltaget i en skuffende seance hos webex.com sendte de en forespørgsel på mail om, hvad jeg syntes om det. Jeg svarede at det ikke så ud til at systemet indfriede mine ønsker som var at en lærer og indtil 10 elever skal kunne være forbundet. Alle skal have audioforbindelse, læreren skal kunne se alle elever, og alle elever skal kunne se læreren.

Dagen efter fik jeg et svar hvor man ønskede flere oplysninger fra mig: hvor ofte ville jeg bruge systemet, ville jeg kræve penge for deltagelse eller var det gratis og flere spørgsmål - Så ville de bedre kunne vurdere hvilken af deres applikationer der ville være bedst for mig - exit med det firma.

Jeg har kigget på Polycom, men det er vist ikke det jeg har brug for.

Jeg gik på sourceforge og kiggede på xmeeting, men dette er kun beregnet til MAC OS

Web Conference så interessant ud, så jeg downloadede den.
Da jeg kiggede på de resulterende filer undrede det mig at der ikke var nogen exe-filer, der var derimod en masse filer der indeholdt HTML-kode. Der var ingen vejledning eller readme.
Jeg tænkte at det nok var beregnet til at installere på serveren, så jeg uploadede det hele til min server og prøvede at kalde det, men uden held.
På sourceforge er der et forum om webconference. Da jeg kiggede der var der nogle få indlæg, alle vedrørende problemer med installation, og ingen svar på det.
Det har jeg opgivet.

Men samtidig rendte jeg ind i et program der hedder hearme.com

https://www.hearme.com/hm/conf.jsp?pagc=73&advc=420&refc=73006

De viser faktisk på siden at der er billede af flere deltagere. Det koster for max 5 deltagere 29 USD om måneden og for op til 10 deltagere 49 USD om måneden.
I deres FAQ hævder de endog at systemet også kan køre på dial-up modem ned til 33 KBS.

Det vil jeg nok kigge nærmere på.

Jeg overvejer at tegne et 14 dages gratis abonnement for at afprøve systemet.

Så skal jeg jo have fat på nogle personer der vil være med til et eller flere videomøder, Det kræver at man har et webcam og mikrofon, og gerne hovedtelefoner. Foruden mig kan 4 andre deltage i et gratis møde.

Hvis nogen af mine meddebattører har lyst til at deltage, så send en privat besked til mig.

Bemærk at hvis man har volumentaksering kan det blive dyrt, idet der overføres data hele tiden.
Jeg har volumentaksering og kan måle dataoverførslen (Dumeter) så dette er også en del af projektet.
Venlig hilsen

Gerda

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Videoconferencing
« Svar #4 Dato: 03, Oktober 2007 - 08:15 »
Hej Gerda,

Hvis ikke man har brugt sourceforge.net ret meget kan det være man lige skal vænne sig til det. På den måde lærer man også hurtigt at skille de projekter ud som ikke er så seriøse.
Hver projekt har som regel sin egen webside ud over den side der ligger på sourceforge.
Og som regel også en side med screenshots.
Når du kigger på et projekt er der forskellige menuer man kan bruge. Hvis du klikker på "Project" menuen får de de muligheder jeg snakker om.
Jeg har hurtigt skimmet en liste igennem --> http://sourceforge.net/softwaremap/trove_list.php?form_cat=27
Et af dem der ser lidt lovende ud er --> http://epresence.tv/

MVH Tommy

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk