* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 149
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 50
I alt: 50

Forfatter Emne: Fra Statsministerens åbningstale...  (Læst 6070 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Fra Statsministerens åbningstale...
« Dato: 02, Oktober 2007 - 13:33 »
Læste lige Statsministerens åbningstale.

Udover at love 68'erne deres skattelettelse så læste jeg også om regeringens energiudspil.

Er det andet end mere luft til vindmøllerne, ved at blæse på dem?

"Vi har også et ansvar for at fremtidssikre Danmark med energi. På en økonomisk forsvarlig og miljømæssig bæredygtig måde.

I dag er Danmark praktisk talt selvforsynende med energi, bl.a. som følge af olie og naturgas fra Nordsøen.

Det har givet sikker forsyning og god økonomi.

Men en dag er eventyret i Nordsøen slut. Og den dag skal vi have andre energikilder parat. For vi vil ikke være afhængige af at skulle købe olie og naturgas fra lande og regioner i verden, der vil misbruge energiforsyningen som redskab i udenrigs- og sikkerhedspolitikken.

Energiforbruget påvirker også miljø og klima. FN’s klimapanel har fastslået, at den stigende CO2-udledning har negative konsekvenser for miljø og klima over alt på kloden. Og at en væsentlig del af den globale opvarmning er menneskeskabt.

Videnskaben har talt. Nu må politikerne handle.

Som et første skridt har regeringen fremlagt et ambitiøst energiudspil.

Vi ønsker, at Danmark på langt sigt skal være 100 pct. uafhængig af fossile brændsler som olie, naturgas og kul. Det er et meget ambitiøst mål. Og det vil tage mange år at nå dertil. Men det er vigtigt at træffe de første beslutninger allerede nu.

Vi vil fordoble andelen af vedvarende energi, så vi når op på mindst 30 pct. i 2025.

Vi vil sikre, at Danmark er ét af de lande i verden, som udnytter energien bedst og mest effektivt gennem fortsatte energibesparelser.

Vi vil øge forskning og teknologiudvikling markant. Frem til 2010 vil vi fordoble indsatsen, så den når op på 1 mia. kr. om året. "


jeg læste åbningstalen på politiken.dk

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Fra Statsministerens åbningstale...
« Svar #1 Dato: 02, Oktober 2007 - 21:56 »
Først et par løse bemærkninger:
Jeg er (som vist tidligere skrevet i det gamle debatforum) "67'er", idet ungdomsoprøret decideret fandt sted i årgangen under min! Først provobevægelsen fra ca. 1961, siden det mere hippieorienterede, som startede ret brat i sommeren '67 - og så en lille elitær marxistisk bevægelse, som pressen fik øje på i maj '68 og opkaldte hele ungdomsoprøret efter; men som sagt var jeg altså et år for gammel, og det er jeg også nu, idet jeg allerede har truffet valg, som gør de gyldne løfter uinteressante for mig ...
(men jeg fik dog den nye efterløn til "foræringspris" med kun få års efterlønsbidrag, så jeg føler mig ikke snydt)

Bl.a. af denne grund gider jeg ikke læse hele åbningstalen, ejheller oppositionens kommentarer.

Men jeg hørte Orientering på P1, som beskæftigede sig med den energipolitiske del. Og her bemærkede jeg en forventningen om, at EU vil stille krav om VE, som allerede i 2025 er en del kraftigere end statsministerens visioner.
Kravene er endnu ikke konkretiseret på de enkelte lande, men det sætter da alligevel "de store tanker" lidt i perspektiv ...
DRs links plejer at forsvinde efter en uges tid - men lige nu kan man let finde og høre indslaget på adressen http://www.dr.dk/p1/orientering
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk