* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 128
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 63
I alt: 63

Forfatter Emne: Norge bygger verdens første osmotiske kraftværk  (Læst 10585 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Norge bygger verdens første osmotiske kraftværk
« Dato: 03, Oktober 2007 - 14:00 »
Læst på Politiken.dk onsdag den 3 oktober:

"Norge har planer om at bygge verdens første osmotiske kraftværk, meddeler den norske energigruppe Statkraft onsdag.

Et osmotisk kraftværk, der skaber vedvarende energi ved at udnytte trykket mellem saltvand og ferskvand.

»Osmotisk energi er en meget lovende teknologi. Det er rent og emissionsfrit (drivhusgasser, red.), og det kan blive konkurrencedygtigt inden for et par år«, siger Baard Mikkelsen, Statkrafts direktør.

Kraftværk klar næste år
Osmotisk energi er baseret på naturlige osmoseprocesser. F.eks. når planterødder optager vand fra den omgivende jord, så sker det ved osmose.

Ifølge Statkraft kan denne teknologi producere 1,600 TWh. Det svarer til '13 gange den årlige hydroelektriske energiproduktion i Norge'.

Kraftværkskonstruktionen forventes at stå færdig næste år."


Nu er det så jeg gerne vil vide, Hvordan kan man rent praktisk udnytte disse osmotiske kræfter?

Hvor stor saltmængde skal der være i havvandet før det kan lade sig gøre?  (kan lade sig gøre i Østersøen?)

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Lars Maltha

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 23
  • 3D illustrator & distributør af 3D software
    • Vis profil
    • http://www.lm-illustration.dk
Sv: Norge bygger verdens første osmotiske kraftværk
« Svar #1 Dato: 03, Oktober 2007 - 16:59 »
Citat fra: Mikael Boldt
Nu er det så jeg gerne vil vide, Hvordan kan man rent praktisk udnytte disse osmotiske kræfter?


Via JP (http://jp.dk/nyviden/article1115020.ece) er her et par links til norske Statkraft.no :

Sådan fungerer saltkraft (på norsk) http://www.statkraft.no/pub/innovasjon/teknologiutvikling_i_statkraft/saltkraft/index.asp

Faktaark om saltkraft (på norsk) http://www.statkraft.no/Images/Faktaark%20Osmotic%20NO_tcm3-7795.pdf
Med venlig hilsen,
Lars Maltha
www.LM-illustration.dk & www.ExAniMo.dk

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Norge bygger verdens første osmotiske kraftværk
« Svar #2 Dato: 03, Oktober 2007 - 21:02 »
Så meget har jeg nu forstået!

Vand fra en elv løber ud i havet og blandes. Denne blanding skal nu i stedet ske hen over en membran, hvor havvandet på den ene side, trækker ferskvandet i gennem membranen. Det øgede tryk kan så drive en turbine som så producerer el.

1 m2 membran kan give ca. 5W.

Statkraft.no omtaler et 20 MW anlæg og 5W/m2. Anlægget skal så have 4.000.000 m2 membran.

Det omtalte 20 MW anlæg har 8.000 drifttimer per år.
I min terminologi bliver det så 160.000 MWh =160 GWh.

Hvis de 1600 TWh skal nås, så er de(t) anlæg man omtaler være 10.000 gange større enddet omtalte anlæg. eller regner jeg galt?

Jeg har stadig ikke fundet en forklaring på om Østersøens vand kan bruges?, for kan det så vil jeg lave et forsøgsanlæg ved Pissebækken.

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Norge bygger verdens første osmotiske kraftværk
« Svar #3 Dato: 03, Oktober 2007 - 22:44 »
Det osmotiske tryk er i*Cmolal*R*T, hvor i er 2 for NaCl (som er opbygget af 2 ioner, nemlig Na+ og Cl-), Cmolal er den molale koncentration, som måles i mol pr. kg opløsningsmiddel. R og T er hhv. den fundamentale gaskonstant og den absolutte temperatur.
Ved den saltholdighed, der gælder i Vesterhavet, er Cmolal ca. 0,55 M, og det giver et tryk, som kan hæve en vandsøjle ca. 25 cm. Den energi kan så omdannes til mekanisk eller elektrisk energi (jeg læser det dog sådan, at Statkraft håber på 5W/m2, men endnu kun har nået 3W/m2). Det er klart, at gennemstrømningshastigheden i membranen er altafgørende, så den optimeres der kraftigt på.
I Østersøen er saliniteten højst 1/3 af den gældende i Vesterhavet/Skagerak, så du kan højst håbe på 1W/m2.
« Senest Redigeret: 04, Oktober 2007 - 15:23 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk