* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 90
I alt: 90

Forfatter Emne: El-spare initiativer i boligen  (Læst 28699 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
El-spare initiativer i boligen
« Dato: 07, Oktober 2007 - 07:56 »
"Intet kommer af intet undtagen lommeuld" er en gammel Storm P flue, som Uffe Ellemann-Jensen flittigt har citeret - men jeg er ikke sikker på at han nogensinde har fordrejet den.

Læst på RAMBØLL's hjemmeside, 03-10-2007:
"
El-innovation i boligen kan spare milliard kr

Hver eneste dag spildes der enorme mængder energi på at transformere den 230 volts spænding, vi har i kontakterne til 6 og 12 volt, som er den spænding, de fleste apparater i hjemmet bruger. Rambøll Danmark foreslår derfor, at vi forsyner danske husstande med strøm fra 12 volts netværk integreret i bygningerne. Det vil spare forbrugerne for op mod en 1 mia. kroner om året og give Danmark et internationalt forspring i bestræbelsen på at fremme klimarigtig energiproduktion og udnyttelse.

30 transformere i boligen

De fleste elforbrugende apparater – det vil sige tv, radio, stereoanlæg, forstærkere, mobiltelefoner, opladelige apparater mv. – kræver kun 12 volt eller mindre. Da vi i dag kun har 230 volt, forsynes de via transformerer gemt i apparaterne eller som eksterne komponenter med et utal af forskellige stik.

"Hos en typisk familie med 2 børn er der i dag mindst 30 transformere i boligen. Det koster både energi og ressourcer, som i det lange løb fordyrer apparaterne. Vores foreløbige beregninger viser, at 12 volt netværk kan spare danske husstande for i omegnen af en milliard kr. om året", siger chefkonsulent i Rambøll Danmark Anders Dyrelund.

Besparelse på en milliard

Helt galt ser det ud i nye huse med solceller, hvor man yderligere bruger energi på at transformere 12 volt fra solcellerne til 230 volt for derefter at transformere tilbage igen. Derfor fremlægger Rambøll Danmark nu en innovativ løsning, hvor elforsyningen til belysning og apparater sker fra et internt 12 voltnet, der forsynes fra solceller suppleret med en akkumulator og en enkelt central transformer fra det gamle elnet. Ud over den konkrete besparelse vil 12 volts netværk være en oplagt driver for udbredelsen af solcelleteknologien i de danske husstande og som sådan et vigtigt element i udviklingen af klimarigtig energiproduktion og udnyttelse.

"Elforsyningen i vores bygninger har stort set ikke har ændret sig over de seneste 100 år. Derfor er det på tide at få nye løsninger på bordet, der kan være med til at fremme Danmarks status internationalt som et foregangsland på klimaområdet. I EU's seneste direktiver for integreret miljøvurdering og for energianvendelse i bygninger og i apparater (ECO direktivet) er der et klart signal om, at vi skal spare på CO2 udslippet på den mest omkostningseffektive måde, siger Anders Dyrelund.

"

Mit spørgsmål er bare: hvorfor 12 V?
hvorfor ikke 18.6V så kan min Laptop forsynes direkte?

god debat

Mikael Boldt
« Senest Redigeret: 09, Oktober 2007 - 08:08 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
12V i enfamiliehuset?
« Svar #1 Dato: 07, Oktober 2007 - 23:31 »
Jeg vil på forhånd afstå fra at deltage i diskussionen mellem jj og harbst om effektmåling. Men der kom et interessant indspark om 12 V undervejs (måske havde det egentlig fortjent sin egen tråd?)

Mit spørgsmål er bare: hvorfor 12 V?
hvorfor ikke 18.6V så kan min Laptop forsynes direkte?

Mit bud på et svar er, at 12 V allerede er en de facto standard for solcellefolkene. Dem er der ikke mange af i DK endnu - men i lande (fx Norge), hvor fritidshytter ligger langt fra alfarvej, er solceller mange steder eneste strømforsyning.
Så du må nok investere i en switch-mode strømforsyning - eller fortsætte med at bruge 230 V til dette ene apparat.

Men forøvrigt finder jeg da også tanken enormt spændende!
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: 12V i enfamiliehuset?
« Svar #2 Dato: 08, Oktober 2007 - 12:45 »
Jeg vil på forhånd afstå fra at deltage i diskussionen mellem jj og harbst om effektmåling. Men der kom et interessant indspark om 12 V undervejs (måske havde det egentlig fortjent sin egen tråd?)
Så fik jeg også afprøvet Split emne funktionen.

God debat

Mikael Boldt

Ha en god dag

Mikael Boldt

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: El-spare initiativer i boligen
« Svar #3 Dato: 09, Oktober 2007 - 08:27 »
Jeg skiftede lige overskrift på denne debattråd for at starte en bredere debat.

Jeg har lige læst på EPN.dk(09-10-07):
Elmålere med i ny energiaftale
"
Der tegner sig et bredt politisk flertal for, at computerstyrede elmålere bliver en del af regeringens nye energipakke.

I fremtiden vil der være mange penge at spare ved at starte vaskemaskinen og tørretumbleren, når familien Danmark går i seng.

På tværs af folketingssalen breder der sig nu en opbakning til intelligente elmålere. De radikale kæder direkte partiets støtte til regeringens grønne energipakke sammen med indførelsen af smarte elmålere i løbet af tre-fire år.

...Morgenavisen Jyllands-Posten omtalte i går, at tre elselskaber er på vej med et tilbud til elkunderne om smarte, computerstyrede elmålere, der kan skære op mod 2.400 kr. af den årlige elregning hos en typisk familie med to børn.

Venstre erkender, at en aftale om mere grøn energi er utænkelig uden samtidig at indføre intelligente elmålere hos Danmarks tre mio. private elkunder.

»Det vil give en langt bedre udnyttelse af energien og dermed bidrage til grøn og mere miljøvenlig energipolitik,« siger energiordfører Lars Christian Lilleholt (V).

Han peger samtidig på, at intelligente elmålere kan løse problemet med, at vindmøller ikke altid snurrer, når der er mest brug for strømmen. Derfor har Danmark i årevis eksporteret store dele af sin vindstrøm til især Norge og Tyskland til discountpriser, selv om vindmøllestrøm årligt modtager milliardstøtte fra elforbrugerne.

»Det er uholdbart, at vi i perioder sender vindmøllestrøm ud af landet til kilowatt-priser på to-fem øre med indirekte tilskud fra danske elforbrugere. Intelligente elmålere kan bidrage til, at vi selv får glæde af strømmen,« siger Lars Christian Lilleholt..."


Dette er jo ikke et energispareforslag, men et forslag om at forskyde mit forbrug.

Jeg tvivler stærkt på at jeg ville kunne spare 2.400 kr på min el-regning ved at forskyde mit energiforbrug, og hvis dette medfører at jeg skal støvsuge efter kl 22:00 så er vi for langt ude.

Men skal man bruge forsøgskaniner, melder jeg mig gerne!

Læst på ing.dk:(28-09-07)"
El-laboratorium på Bornholm sikrer Danmark mod strømsvigt

Forsøg med nye typer af køleskabe og elradiatorer på klippeøen, som automatisk kobler ud, når det nuværende elsystem ikke kan klare mere vedvarende energi, skal bane vejen for et systemskifte af det danske elnet. "


God debat

Mikael Boldt
« Senest Redigeret: 09, Oktober 2007 - 09:36 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: El-spare initiativer i boligen
« Svar #4 Dato: 09, Oktober 2007 - 09:18 »
Hvad hjælper det, når man ikke kan se forskel på elregningen, fordi det meste er afgifter?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: El-spare initiativer i boligen
« Svar #5 Dato: 09, Oktober 2007 - 14:17 »
Hvad hjælper det, når man ikke kan se forskel på elregningen, fordi det meste er afgifter?

Det kan man nu alligevel - for de fleste af afgifterne afregnes pr. kWh!
Elselskaberne ser en markedsføringsfordel i, at vi ser "den rene elpris" på 20-23 øre/kWh på vores elregning, og så har de ellers skruet den sammen, så det kan være mere end svært at se den "rigtige" pris, nemlig hvad forbrugeren skal betale for en ekstra kWh.
Men det er altså kun en lille del af prisen, der er faste afgifter, resten er direkte forbrugsafhængigt.

Jeg synes forøvrigt som Mikael Boldt, at initiativet er særdeles spændende.
Mvh. Morten Jødal

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: El-spare initiativer i boligen
« Svar #6 Dato: 09, Oktober 2007 - 16:02 »
Forskellen i den rene kWh-pris er vel max 5 eller 10 øre?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: El-spare initiativer i boligen
« Svar #7 Dato: 09, Oktober 2007 - 17:48 »
Forskellen i den rene kWh-pris er vel max 5 eller 10 øre?
Det har du ret i, hvis du tænker på, hvad vi kan tjene ved at handle på elbørsen (det er mindre end det).
Men pointen er netop, at sådan er det ikke for elværkerne, de har forskelle fra ca. 2 øre/kWh, når der er vindmølleoverflow, til over 40 øre/kWh, når der er mangel på strøm, og de må købe i udlandet.
Med de nye "intelligente" elmålere kan disse langt større forskelle overføres til forbrugerne - og desuden kan vi "opdrages" til at udjævne elforbruget over døgnet.
Om det så bliver en succes, tror jeg afhænger af, om jeg på forhånd kan indstille min vaskemaskine til først at gå i gang, når elmåleren siger "lav pris", eller jeg selv skal reagere på, at kl. 23:30 bipper måleren og melder "masser af vindmøllestrøm".
Det sidste system vil ikke flytte ret meget forbrug!
Så der ligger nogle investeringer i husholdningselektronik, før det kommer til at fungere ...
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: El-spare initiativer i boligen
« Svar #8 Dato: 09, Oktober 2007 - 22:31 »
Jeg synes at inden man diskuterer at forskyde el-forbruget, må ha et billede af hvordan forbruget er.

Jeg har besøgt www.nordpool.com , hvor elforbruget er opført time for time. Jeg har efterfølgende excell'et nedenstående graf:


På dette link www.energinet.dk kan man få et aktuelt billede af hvordan el- import/eksport situationen er.(jeg har forsøgt at flytte flashen det skal nok lykkes på et tidspunkt)

Som det ses af el-forbruget så topper det omkring morgenkaffen og aftensmadlavningen - og ikke som da jeg så ligningende kurver på DtH i begyndelsen 80'erne så lå toppene omkring frokost.

god debat

Mikael Boldt
« Senest Redigeret: 10, Oktober 2007 - 07:19 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: El-spare initiativer i boligen
« Svar #9 Dato: 10, Oktober 2007 - 07:12 »
så lige denne på EPN.dk i dag (09.10.07):
Tilskud til grøn el på rekordkurs
"
I første halvdel af 2007 betalte danske elkunder 2,4 mia. kr. i støtte til grønne energiløsninger. Det er rekord.

Stik imod de politiske løfter er elkunders løbende tilskud til produktion af miljøvenlig strøm på vej til at sætte rekord.

Statsejede Energinet.dk administrerer milliardudbetalingerne til vindmølleejere og andre grønne energiproducenter gennem den såkaldte PSO-afgift. Nye tal fra selskabet viser, at PSO-regningen i første halvdel af 2007 løber op i 2,4 mia. kr.

Til sammenligning betalte private elkunder og virksomheder samlet 2.362 mio. kr. i tilskud til grøn energi i 2006.

Udviklingen vækker ikke jubel i foreningen Sammensluttede Danske Energiforbrugere (SDE).

»Som ordningen er skruet sammen i dag, lander milliardtilskuddene i de forkerte lommer. Jeg føler, at vi som elkunder bliver snydt, fordi vi bliver narret til betale milliarder af kroner i støtte til grønne energiløsninger uden at få noget til gengæld,« siger Mogens Bülow, formand i SDE...
"


god debat

Mikael Boldt
« Senest Redigeret: 10, Oktober 2007 - 08:39 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: El-spare initiativer i boligen
« Svar #10 Dato: 12, Oktober 2007 - 15:24 »
Med hensyn til stand-by forbruget på el-udstyr skal man også tænke på at den forbrugte energi i den sidste ende bliver til varme, så det vil spare lidt på olieregningen.

Her i Tasiilaq har vi iøvrigt en ejendommelig situation: Da byen forsynes udelukkende med el fra vandkraft, ville det være samfundsmæssigt mest økonomisk at bruge el til opvarmning, og lade de elforbrugende apparater køre løs. Men da elprisen er langt højere end olieprisen, er det personligt en dårlig ide.
Jeg ville ønske at elselskabet ville tilbyde el til opvarmning til en lavere takst, ligesom man gør andre steder.

Et 12 volts net i boligen lyder som en god ide, og da spændingen er så lav, må man jo gerne lave det selv.
Men det åbner nogle spørgsmål:

Hvilke lamper er velegnede til 12-volts drift? jeg tænker ikke blot på energiøkonomien, men også på om de giver et behageligt lys. Der findes vist lysstofrør til lavspænding, men de giver et uhyggeligt lys, og fornylig købte jeg en diode-spot, der heller ikke er altfor behagelig.

Hvilke omformere findes der til apparater der ikke lige kører på 12 volt, f.eks laptop-en der kører på 18,6 volt?

Hvilken kabeldimension skal man bruge for at ikke al energien går tabt i kablet?

Venlig hilsen

Gerda

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: El-spare initiativer i boligen
« Svar #11 Dato: 12, Oktober 2007 - 17:32 »
Med hensyn til stand-by forbruget på el-udstyr skal man også tænke på at den forbrugte energi i den sidste ende bliver til varme, så det vil spare lidt på olieregningen.

Det er uden tvivl rigtigt i Tasiilaq - men andre steder har man det modsatte problem. Jeg har læst et sted (men hvor? sikkert en ikke-autoritativ avisartikel) at 20% af elforbruget i danske supermarkeder går til køling/bortledning af varm luft, som hovedsagelig produceres af butikkernes belysning og frysediske.
Som udgangspunkt mener jeg, at denne ukontrollable effekt er noget man bør minimere.

Citér
Hvilke lamper er velegnede til 12-volts drift? jeg tænker ikke blot på energiøkonomien, men også på om de giver et behageligt lys. Der findes vist lysstofrør til lavspænding, men de giver et uhyggeligt lys, og fornylig købte jeg en diode-spot, der heller ikke er altfor behagelig.

Der findes et stort udvalg i bordlamper med halogenspots, hvor der er indbygget en trafo i lampefoden. Disse kører så vidt jeg ved alle på 12V, og de giver et rigtig godt lys. Energieffektiviteten er ca. dobbelt så god som traditionelle glødelamper - men dermed altså kun halvt så god som sparepærer.

Citér
Hvilke omformere findes der til apparater der ikke lige kører på 12 volt, f.eks laptop-en der kører på 18,6 volt?

Der fås Switchmode strømforsyninger, der er beregnet til bilens cigarettænderstik. De kan naturligvis blot forsynes med et andet stik.

Citér
Hvilken kabeldimension skal man bruge for at ikke al energien går tabt i kablet?


Jo større, jo bedre!
Og det er svagheden i systemet. Netop derfor er det ikke primært til lamper, for så vil hele besparelsen blive ædt op af ekstra kobber. Den gode løsning vil være et parallelt net til alle de småapparater, der findes i enhver husholdning nu om dage.
Men det er jo en alvorlig blokering, at vi også skal have et stort antal fabrikanter af sådanne til at lancere modeller med 12V-indgang, før vi har noget at bruge nettet til - og det vil de nok ikke, før der er et net ...
Mvh. Morten Jødal

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: El-spare initiativer i boligen
« Svar #12 Dato: 14, Oktober 2007 - 01:41 »
Næsten alle elektronikting står samlet, og bruger strøm. Der kan spares ganske lidt strøm, ved at bruge samme adapter. Men i det store hele, er forbruget det samme. Effektiviteten på nye switch-mode adaptere er næsten uafhængig af forbruget. Og kan i nogle tilfælde, endog blive dårligere, når der trækkes større strøm.

Jeg har lavet en "splitter", som deler 5V ud, på flere udgange, og dermed driver både router, IP-telefon, og modem. Alt, som er tændt i døgndrift, er derved på samme forsyning, og resten tændes/slukkes sammen med PC'en. Men den største besparelse kom ikke, ved at sætte alt på samme forsyning. Den kom, ved at sænke forsyningsspændingen fra 5V til kun 4.5V. De 10% gav lidt over 10% i besparelse.

Min morale er, at den største besparelse kommer, ved at købe en adapter der kan indstilles til kun 4.5V i stedet for 5.0V. Og ikke ved at drive flere enheder fra samme forsyning. Det blev dog gjort, på grund af udgiften til adapterne.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: El-spare initiativer i boligen
« Svar #13 Dato: 14, Oktober 2007 - 11:46 »
Jeg tror heller ikke på besparelse ved at lave fælles 12 V strømforsyning.
Der er flere grunde:

En del af apparaterne bruger internt mindre spænding til logikkredse mv. typisk 5 V. Der vil derfor komme serieregulatorer med store tab i hvis kravet bliver, at de skal kunne forsynes fra 12V.

Det bliver efterhånden mere og mere almindeligt med små stabile switchmode forsyninger med minimale tomgangstab. Med dem er der ingen fordel ved central forsyning.


Den ægte besparelse ville ligge i at fase alle de små dårlige kinesiske transformatorer ud.
Der må være et market for gode switchmode erstatninger, ligesom der er et marked for sparepærer. Med tilstrækkelig popularitet og marked, må de kunne komme ned på en meget lavere pris end de få, der trods alt kan fås i dag, som ekstraudstyr til mobiltelefon mv.
« Senest Redigeret: 14, Oktober 2007 - 17:40 af harbst »
Jørgen Harbst

akselj

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: El-spare initiativer i boligen
« Svar #14 Dato: 20, Oktober 2007 - 01:07 »
Jeg i det sidste halve år prøvet at reducere standby forbruget ved at slukke TV mm. antenneforstærker Modem og PCer, jeg bruger et billigt sæt fjernbetjente kontakter (ca. 125 kr. for 4 stk. i ALDI) det har reduceret forbruget med over 100 KWh pr. måned.og vi er endda ikke ¨å konsekvente at vi slukker om dagen.

Hilsen Aksel

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk