* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 25
I alt: 25

Forfatter Emne: Teflonbelægning  (Læst 17091 gange)

Kenn

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 16
    • Vis profil
Teflonbelægning
« Dato: 15, Oktober 2007 - 22:36 »
Ifølge en alm. nudansk ordbog er teflon en stærk varmebestandig plastic, som bruges i gryder og pander for at hindre, at maden brænder på.

De fleste vil nok vide, at teflonen i praksis nedbrydes i løbet af nogle år. Hvori består dette produkt egentlig og hvordan har udviklingen været?


harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Teflonbelægning
« Svar #1 Dato: 16, Oktober 2007 - 09:15 »
Teflon er en varemærkebetegnelse -vistnok DuPont.
Andre fabrikanter har andre navne,

Kemisk er det polytetrafluoroethylene , forkortet PTFE.

PTFE er en syntetisk fremstillet polymer med kæder af kulstof med fluor.
Det er kemisk meget stabilt og holder både til alverdens kemikalier og til høje temperaturer. 
Teknisk har det også mange anvendelder baseret på at friktionen overfor alting er meget lav og at næsten intet klæber til PTFE.
Elektrisk har det også meget fine data, som isolator.

Men den mekanisske styrke er ringe. På det punkt er Kenns ordbog ikke korrekt.
Fejlen skyldes måske at køkkentøjet netop fordi det er et problem , gerne reklamerer med at det er "stærkt som stål" . Men det passer langtfra, selv om man prøver at øge hårdheden med tilsætning af andre stoffer.

Til stegepander begyndte det med et fransk mærke, som var ret dyre i begyndelsen.  Senere kom alle de andre også i gang og de blev billige.

En teflonpande holder ikke så mange år. Formentlig fordi man slider den bløde belægning op.
« Senest Redigeret: 16, Oktober 2007 - 19:49 af harbst »
Jørgen Harbst

Kenn

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 16
    • Vis profil
Sv: Teflonbelægning
« Svar #2 Dato: 20, Oktober 2007 - 17:53 »
Teflon blev opfundet den 6. april 1938. Det skete rigtigt nok i DuPonts forskningslaboratorium, Jackson Laboratory i Deepwater, New Jersey. Virksomheden E.I. du Pont de Nemours & Company havde to år tidligere ansat den unge kemiingeniør Roy J. Plunkett (1910-94).

I forbindelse med freonkøleskabe testede Plunkett kemiske reaktioner ved tetraflouorethylengas. Gassen blev ved et tilfælde den aprildag polymeriseret, så han stod med et hvidt pulver, hvis egenskaber herefter blev nærmere testet. DuPont fik Teflon® varemærkeregistreret i 1945 og året efter blev de første teflonprodukter solgt.

Det synes dog først at være fra 1960’ernes begyndelse, at teflon anvendes til gryder og pander.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Teflonbelægning
« Svar #3 Dato: 21, Oktober 2007 - 16:50 »
Det synes dog først at være fra 1960’ernes begyndelse, at teflon anvendes til gryder og pander.


Jeg mente bestemt at have set teflonpander før dette tidspunkt, og dette link til TEFAL bekræfter at det var muligt.
De to vigtigste oplysnigner på siden er, at den franske ingeniør Marc Grégoire i 1954 løste det "uløselige" problem: "Når intet hænger fast på teflon, hvordan får man det så til at hænge fast på panden?" - og at virksomheden TEFAL blev etableret af Grégoire i 1956 med det formål at producere teflonbelagte pander på basis af hans opfindelse. Metoden virkede kun på aluminium, og endelsen "AL" i firmanavnet skyldes givetvis dette.
Jeg læser det sådan, at "den almindelige forbruger" har kunnet købe Tefalpander fra 1956.
Min egen erindring siger dog, at det først var ca. 1958 jeg så dem demonstreret i Magasin i København. Så måske var det kun franskmænd, der kunne købe dem fra 1956?
Mvh. Morten Jødal

Kenn

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 16
    • Vis profil
Sv: Teflonbelægning
« Svar #4 Dato: 21, Oktober 2007 - 18:17 »
Tak Jødal - skønt linket ikke virker. Så jeg håber, at link til min kilde er ok: http://www.teflon.com/Teflon/teflonissafe/what_is_teflon.html.

Mvh Kenn

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Teflonbelægning
« Svar #5 Dato: 21, Oktober 2007 - 22:45 »
Jeg husker tydeligt at det var Mogens Brandt, som først skrev om de ny fantastiske franske pander .  Da var de endnu ikke kommet i handelen i Danmark, men Mogens var jo på hjemmebane i fransk kogekunst.

Jeg har lige slået efter at Mogens begyndte som madskribent i Politiken i 1961, så det må have været efter den tid.

Derfor tror jeg Morten husker nogle år  galt vedrørende sit bekendtskab med Tefalpanden i Danmark.
« Senest Redigeret: 23, Oktober 2007 - 10:23 af harbst »
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Teflonbelægning
« Svar #6 Dato: 22, Oktober 2007 - 09:44 »
- skønt linket ikke virker.


Underligt - det virker fint hos mig - men jeg gentager det lige med synlig tekst:
http://www.tefal.dk/NR/rdonlyres/47C0E051-249C-46EA-AF23-7764F43FA849/23278/history1.swf
Dit link siger "the early 1960s", og det er altså for sent!

For årstallet 1956 er produktionen i mit link angivet til 100 pander pr. uge.
Det næste nøgleår i linket, som gengiver vigtige årstal i TEFALs historie, er netop 1961, hvor der står:
"En "rig og berømt" kvinde viser sig med en Tefal-stegepande.
Antallet af ordrer i USA stiger straks voldsomt til 7.500 pander om ugen ... og blot ti dage senere er efterspørgslen steget til 1 million om måneden!"

Dette vil være foreneligt med, at jeg har set panden i efterårsferien 1961 (idet jeg ofte besøgte min farfar i København i netop denne ferie) og altså husker ca. 3 år forkert - men jeg husker også min absolut ikke voksne figur ved demonstrationen, så jeg mener ikke det kan have været senere.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Teflonbelægning
« Svar #7 Dato: 22, Oktober 2007 - 16:31 »
Ja man skal passe på teflon, selv erindringer hænger ikke fast bag panden ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk