* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 22
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 37
I alt: 37

Forfatter Emne: Jeg havde en ide, men jeg må nok lægge den i mølpose.  (Læst 6264 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Jeg havde en ide, men jeg må nok lægge den i mølpose.
« Dato: 12, Oktober 2007 - 21:00 »
I forbindelse med ideen har jeg gennem de seneste aftner kigget på ingeniør hjemmesider. (hvad skal man ellers lave langt hjemmefra)

Via hjemmesiden www.largestcompanies.dk og en branchesøgning på ”ingeniør” fandt jeg 161 virksomheder som jeg derefter, via google.com, degulesider.dk og krak.dk, har besøgt på Internettet. Eller forsøgt, for 6 af firmaerne havde ingen hjemmeside og 4 havde kun en udenlandsk side uden dansk reference.

Her en nogle nøgle tal fra mit undersøgelse:

Antal virksomheder: 161
Antal ansatte:20.026, mellem 8 og 3442 ansatte.
Samlet Omsætning: Minimum 30.000.000.000 kr
(Udregnet baseret på oplysning fra 53% af virksomhederne)
Brancher: (Blandt andet)    Rådgivende ingeniørfirmaer, entreprenører, bygningsrenovation og vedligehold, landinspektører, maskinproduktion, møbel design, kemiske og biokemiske virksomhed, medico, patent rådgivning, el, gas, vand, varme, ventilation, kedler, ventiler, pumper, tilbehør, akustik, lys, medie, styring, PC, software, hardware, marine, skibe, havne, …

Formålet med mit besøg var at se på, hvordan firmaerne bruger Internettet til at bringe nyheder ud til offentligheden. Her er hvad jeg fandt:

Firmaer på listen161100.0%
Firma hjemmesider fundet og besøgt:155   96.3%
Hjemmesider med Nyheder9961.5%
Hjemmesider med nyhedsbrev via e-mail 3320.5%
Hjemmesider med RSS-feed42.5%
Hjemmesider med Weblog21.2%

Og så er vi fremme ved min ide:
100 nyheder fra 100 ingeniørfirmaer

De typiske nyheder er: Kontrakt om bygning af …vundet, nyt katalog eller produkt er kommet, virksomheds overtagelse, generationsskifte,…

Det er ikke nyheder som rammer forsiden, men det er en slags nyhed som viser at der er liv i ingeniørbranchen, og det er nyheder der viser hvor mangfoldig dette fagområde er.

Jeg modtager nyhedsbreve om, at nu er der tilbud på RAM-kort eller printer toner, så hvorfor ikke et der samler alle disse "små" ingeniørnyheder.

Jeg har næsten lavet programmet

(du ser begyndelsen til det nederst på ingeniørdebat.dk, hvor der er 4 nyheds-feeds)

Jeg har strikket et lille program sammen som kan læse RSS-feeds fra mange hjemmesider, for derefter at organisere dem som nyheder i dato orden og præsentere dem på en hjemmeside.

Jeg vil gerne bruge dette program til at vise nyheder fra ingeniørfirmaernes hjemmesider.

Jeg har også lavet et lille tillægsprogram som kan bruges til at klippe nyheder fra nyhedsbreve ind i samme database. – men dette kan faktisk ikke bruges fordi halvdelen af nyhedsbrevene er PDF-filer.

Men dette er et fritidsprojekt og jeg ville jo helst ha at det skulle køre automatisk, så derfor bliver jeg nok nød til at udsætte det.

Hvorfor har firmaer hjemmesider?
Jeg kan forstå, hvorfor f.eks. Danfoss og Grundfos har hjemmesider, for det er lettere at opdatere kataloget online end som i gamle dage, hvor repræsentanter kom på besøg hvert halve år med et nyt katalog under armen.

Og der er firmaer som bruger Internettet som medarbejder intranet, for de medarbejdere som arbejder i felten.

Men blandt de mange hjemmesider var der også nogle katastrofale misforståelser.
For eksempel:
Et par firmaer havde lavet fantastisk flot hjemmesider udelukkende opbygget med flashes. Flashes kan bare ikke læses af web-crawlere og uden titel, meta keywords og meta description, så kan hverken Google eller Yahoo umiddelbart forstå siderne og jeg måtte via krak.dk og lignende for at finde dem, og det koster firmaet penge.(Siden hedder jo ikke "Home" vel?)

Der var også overraskende mange som havde ”denne side er under opbygning” skiltet fremme, og det havde hængt der i længere tid end tager for malingen at blive tør.

Spørgsmål:
  • Hvorfor ha offentliggjort en hjemmeside når den ikke er opdateret?
  • Hvorfor ha en hjemmeside når den ikke kan findes af google, yahoo og andre web-crawleres?(jeg har søgt direkte på virksomhedsnavn)
  • Hvorfor ha en nyhedsside og så ikke lade andre læse dem med feed-reader eller i det mindste via en nyheds-mail?

Der var også 2 hjemmesider som forsøgte med noget nyt: weblogs, hvor for eksempel en afdelingsleder eller senior gennem et oplæg diskutere gode emner. Men hvorfor lave en weblog, når andre bloggere, ikke kan sætte en ping eller referere til siden?

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk