* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 9
I alt: 9

Forfatter Emne: Mærsk forurener lige så meget som hele Danmark  (Læst 28077 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Mærsk forurener lige så meget som hele Danmark
« Svar #15 Dato: 09, Februar 2008 - 15:08 »
Har kigget rundt på internettet
Fandt denne:

http://www.solarnavigator.net/solar_transporter_orcelle.htm

og denne:

Sydney Morning Herald

og endelig er der Miljøstyrelsens gamle projekt med et design-forslag til et fragt-vindskib, af Skibsingeniørfirmaet Pelmatic Knud E. Hansen.


Læse mere på: http://glwww.mst.dk/udgiv/artikler/2000/00_111.htm

God debat

Mikael Boldt
« Senest Redigeret: 09, Februar 2008 - 22:29 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Mærsk forurener lige så meget som hele Danmark
« Svar #16 Dato: 09, Februar 2008 - 15:48 »
Jeg undskylder meget at jeg ikke brugte ordet "kite surfer". men når man bevidst vil misforstå....nå!

Man taber fart, hvis den fremadrettede komposant er mindre end den sideværtse, fordi man skal bruge rorkræfter, til at holde kursen. regn selv efter.

En mand kan betjene skonnert, bermuda typer af sejl.

Jeg har da ikke betvivlet at konstuktøren ikke skulle have regnet på dragen.......jeg betvivler bare at det er  en guds gave til skibsfarten.


Mikael sejl er bedre end vinger da de kan nedtages(rebes) i stormvejr. Og sejl er billigere end vinger og er ikke ret meget dårligere end vinger ved de hastigheder nomale skibe sejles med.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

BCC

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Jaeh .. eller .. øeh ..
    • Vis profil
Sv: Mærsk forurener lige så meget som hele Danmark
« Svar #17 Dato: 09, Februar 2008 - 21:53 »
Mikael Boldt: [Vindskibe]

Det må være det sidste af de tre billeder jeg tidligere har set - måske i Illustreret Videnskab.

Især det sidste af de tre links var mægtig interessant.

TXH :-)
Med venlig hilsen, BCC.

I krig og kærlighed gælder alle kneb ..

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Mærsk forurener lige så meget som hele Danmark
« Svar #18 Dato: 10, Februar 2008 - 15:01 »
men når man bevidst vil misforstå....nå!


Det vil jeg på ingen måde - men de to sportsgrene har nærmest kun vandet og vinden tilfælles og blandes alligevel ofte sammen!
Windsurfing er en fysisk særdeles krævende sport (især for mavemusklerne, har jeg hørt) og er derfor en decideret ungdomssport.
Kitesurfing har jeg endnu ikke prøvet, men jeg overvejer ... den ældste aktiver udøver er godt oppe i firserne.
Næsten alt er forskelligt: Udstyr, fysiske krav, foretrukken kysttype ...

Man taber fart, hvis den fremadrettede komposant er mindre end den sideværtse, fordi man skal bruge rorkræfter, til at holde kursen. regn selv efter.


Det er en ret vanskelig beregning, idet formen af legemet (skibet) har stor betydning for den.
De sideværts kræfter virker over et meget langt skrog og modvirkes derfor af en stor vandmodstand.
Med kun et bifag i fysik er min hydrodynamiske viden ikke stor nok til at foretage beregningen - men lad mig blot sige, at en enkelt kort sætning ikke er nok til at overbevise mig.

Jeg har da ikke betvivlet at konstuktøren ikke skulle have regnet på dragen.......jeg betvivler bare at det er  en guds gave til skibsfarten.


Ja, i mellemtiden er der jo kommet billeder i tråden af andre forslag, og det er da muligt at et af dem er bedre. Dog vil jeg på forhånd sige, at Pelmatic/Knud E. Hansen-konstruktionen næppe vil tiltale Mærsk, da den vil røve hele deres plads til dækslast, som er hovedparten af kapaciteten!
Se her:
Mvh. Morten Jødal

PeterK

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 56
    • Vis profil
Sv: Mærsk forurener lige så meget som hele Danmark
« Svar #19 Dato: 10, Februar 2008 - 18:30 »
Tænkte at jeg lige ville bidrage med reuters nyhed om dette:



Det ser jo spændende ud.
Peter K

BCC

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Jaeh .. eller .. øeh ..
    • Vis profil
Sv: Mærsk forurener lige så meget som hele Danmark
« Svar #20 Dato: 10, Februar 2008 - 21:24 »
Tænkte at jeg lige ville bidrage med reuters nyhed om dette:

http://www.youtube.com/watch?v=QUyetrs3MQ0

Det ser jo spændende ud.


Yup!
Med venlig hilsen, BCC.

I krig og kærlighed gælder alle kneb ..

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: Mærsk forurener lige så meget som hele Danmark
« Svar #21 Dato: 11, Februar 2008 - 17:30 »

I følge denne artikel på Teknisk Ukeblad skal een fordel være at dragen kan udnytte den mere stabile og kraftigere vind i højden - noget en konventionelt sejl ikke kan. Der står også noget om et specielt flyvemønster af ottetaller, som øger trækkraften.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Mærsk forurener lige så meget som hele Danmark
« Svar #22 Dato: 14, Februar 2008 - 17:42 »
Angående svovdioid i atmosfæren, siges det at kunne modvirke drivhus effekten.

Udsagnet tillægge Stephen Schneider, som er en anerkendt klimatolog.

Hvis det er tilfældet, så er det jo bare om, at bede skibene om at forhøje farten ;D ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Mærsk forurener lige så meget som hele Danmark
« Svar #23 Dato: 14, Februar 2008 - 19:48 »
Lige netop virkningen af aerosoler - som er den effekt, der kan fremkomme af øget SO2-indhold i atmosfæren - er en af de mest omdiskuterede dele af klimamodellen (eller -modellerne).
Så jeg tvivler ikke om, at en anerkendt klimaforskere har kunnet udtale sig som citeret; men heller ikke om, at man vil kunne finde en anden og lige så kvalificeret, der siger det stik modsatte!

Der er langt større enighed mellem ferskvandsbiologer og botanikere om, at SO2, der forlader atmosfæren med regnvand, er noget skidt, som ødelægger diverse biotoper. Og den eneste måde, hvorpå man kan forhindre skidtet i at forlade atmosfæren, er ved at mindske tilførslen ...
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk