* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 66
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 37
I alt: 37

Forfatter Emne: Varmeveksler  (Læst 15153 gange)

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Varmeveksler
« Dato: 18, Oktober 2007 - 12:33 »
Hej, jeg har en brændeovn hvor røgrøret går gennem en væg og derefter går det videre ca. 1 meter til skorstenen. En ven til mig sagde at man kunne vikle røgrøret ind med kobber rør og derved udnytte varmen når man fyrede. :o

Der skal selvfølgelig bruges noget termostat styring osv., men mit spørgsmål er bare: Kan man dette og er der noget man skal tage højde for, kondens, tæring ell. lign.?

Mvh
Michael

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Varmeveksler
« Svar #1 Dato: 18, Oktober 2007 - 13:27 »
Strøtanker:
1) Jeg tror en varmeveksler udenpå røgrøret vil ha en meget lav effektivitet.
2) Det største problem er at et koldt røgrør giver dårligt træk og du må så ha røgsuger på toppen af skorstenen.
3) hvis der skal pumpe på for at cirkulere vandet i din veksler så er dt ligefør du bruger mere energi end du får ud.
4) køb en brændeovn med vandgris

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Varmeveksler
« Svar #2 Dato: 18, Oktober 2007 - 14:40 »
Hvis din ovn og skorsten er velproportioneret er der intet at hente.

Jørgen Harbst

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Varmeveksler
« Svar #3 Dato: 18, Oktober 2007 - 16:24 »
Nej i har nok ret, dette er ikke måden at gøre det på, men bag på brændeovnen er der en stor flade hvorpå man muligvis kunne montere en såkaldt vandgris, evt. fremstillet af den lokale smed, min ide er nemlig at koble denne til den øverste spiral i solvarmebeholderen, evt med selvcirkulation, kan dette bruges?

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Varmeveksler
« Svar #4 Dato: 18, Oktober 2007 - 18:13 »
Det vil i princippet kunne virke. Men du skal forinden gøre dig nogle dimensioneringsovervejelser, på rigtig ingeniørmæssig facon.

Du kan selvfølgelig også bare eksperimentere dig frem, men du kan få mange ærgelser inden det virker. Systemet må ikke komme i kog.

Vigtigt er det at systemet SKAL HAVE EN UAFSPÆRRELIG FORBINDELSE direkte fra grisen til det fri  via en åben ekspansionsbeholder. Ikke noge med trykekspansion eller sikkerhedsventil.  Det kan gå frygtelig galt, hvis du ikke overholder den regel.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Varmeveksler
« Svar #5 Dato: 19, Oktober 2007 - 16:11 »
Det hedder ikke ærgerlser Harbst, når man forsøger sig frem. Dedt hedder "Erfaringer"
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk