* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 62
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 63
I alt: 63

Forfatter Emne: Opel centrallås  (Læst 16304 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Opel centrallås
« Dato: 19, Oktober 2007 - 11:01 »
I min gamle Opel Vectra Stationcar fra 1999 er der en centrallås med dobbeltfunktion - således, at ved to låse-tryk på fjernbetjeningen
blokeres dørlåsene så de heller ikke indefra kan åbnes ved at trække "pinden" i døren op. Derved kan en evt. tyv ikke åbne dørene selv om han er kommet ind i bilen.
Dette er jo smart tænkt, men kan give problemer.
Låsecylinderen i venstre fordør har "altid" været groet fast og derfor kan jeg kun aktivere låsene med fjernbetjeningen (tændingsnøglen). Låsen i bagklappen kan ikke aktivere centrallåsen.
Forleden morgen virkede centrallåsen ikke - der skete ikke noget når jeg brugte fjernbetjeningen - og så var gode råd dyre. Både jeg og min gode og kyndige hjælper kunne ikke komme ind i bilen trods ihærdige forsøg.
Først skiftede jeg selvfølgelig batteriet i fjernbetjeningen - ingen reaktion. Så mistænkte jeg startbatteriet for at være totalt fladt - men det sker sjældent fra aften til næste morgen.
Nå - det lykkedes til sidst, men det var rigtig svært. ;D
For at forebygge gentagelser har jeg nu købt en ny centrallås i form af en "sort kasse", som skal erstatte den originale. Nu bliver jeg i tvivl om hvordan kasse og fjernbetjening kan bringes til at kommunikere med hinanden - det skal jo være en unik kombination så ikke alle med en Opel startnøgle kan låse bilen op. 8)
Hvordan gør man det? Reparationshåndbogen fra Haynes giver ikke klarhed. Kan nogen hjælpe? :P

HP

Rolig nu!
p

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Opel centrallås
« Svar #1 Dato: 19, Oktober 2007 - 12:59 »
Hvis det er ligesom med min Mitsubishi ( made in Nederland), så er der kun den tunge vej hen til den autoriserede forhandler. Han slutter en sort elektronikkasse til bilen kommunikationsstik til bussen.
Og så kan computeren lære at kende nøglen.

Hvis den kasse du har købt ikke lige er til din bil, og bilen har døråbner integreret med bilcomputeren, så er det et større og vanskelligere projekt end du tror at få den nye kasse til at virke.
Jørgen Harbst

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Opel centrallås
« Svar #2 Dato: 19, Oktober 2007 - 13:08 »
Har du chekket sikringen til centrallåsen.

I øvrigt varcentrallåsen det første som strejkede på min bil da akkumulatoren blev ligt svag efter 7 år. Den startede bilen flot i vinterkulden, men centrallåsen ville ikke åbne.
Låsen  virkede igen efter akkuskift.
Jørgen Harbst

Steen L.

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 39
    • Vis profil
    • http://www.lokke.dk
Sv: Opel centrallås
« Svar #3 Dato: 19, Oktober 2007 - 14:11 »
Hej

Måske er det værd at checke om det er senderen i nøglen som det er galt med. Mine forældres Vectra (fra 1999!) har lidt af samme problem som her beskrevet. Det startede ved at den ene nøgles fjernbetjening holdt op med at virke og derefter den anden..

Problemet kunne løses ved indkøb af nye nøgler, men prisen har lært mine forældre at bruge låsen i døren  8)

Iøvrigt har jeg god erfaring med at koble fjernbetjening fra en uoriginal alarm ind på eksisterende centrallåseanlæg. Så vist jeg husker var det største problem at finde ledningerne til centrallåsen. Da de først var fundet var det ganske simpelt at koble ind, da låse/låse-op blot var styret ved at lægge stel til to forskellige tillledninger i førerdørens lås.

/Steen

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk