* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 22
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 18
I alt: 18

Forfatter Emne: Aircondition-anlæg  (Læst 8952 gange)

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Aircondition-anlæg
« Dato: 21, Oktober 2007 - 12:42 »
Mine forsøg med langtidsopbevaring af frugt og grønt, som jeg beskrev på den gamle ingeniørdebat, er nu klar til at gå ind i en ny fase, idet jeg har indrettet en isoleret container til formålet, og jeg har bestilt en masse æbler der kommer med årets sidste skib om en uges tid.

For at kunne holde temperaturen på 0-3 grader skulle jeg have et kølesystem, og jeg tænkte at et standard airconditionsystem ville være det billigste.

jeg købte derfor et General Electric aircondition system hos Peter Justesen, og det er nu monteret.
Jeg var blevet advaret om at dette system kun er beregnet til at køle ned til en temperatur på minimum 16 grader, men jeg regnede med at jeg nok kunne snyde termostaten og få kølingen længere ned.

Det viser sig at anlægget er meget elektronisk. Der er kun en on-off knap på panelet, og hele reguleringen foregår fra en fjernbetjening, og den trykte vejledning fortæller ikke meget.

Det skal bemærkes at anlægget også er beregnet til opvarmning.

Jeg fandt en dims der stak ud og lignede en temperaturføler. Den forsynede jeg med en svag elpære der sørgede for at føleren var 25 grader varm.
Temperaturen i rummet var ca. 8 grader.
Jeg tændte anlægget og en blæser gik i gang. Et par minutter efter startede kompressoren, hvorefter anlægget udspyede en masse varme. Åbenbart forsøger den at bringe temperaturen op på de indstillede 16 grader.

Jeg tænkte så aha, hvad hvis jeg beder den om at opvarme? samme resultat.

Jeg kunne godt tænke mig at fjerne al elektronikken så anlægget kun kan køle og styres af en simpel rumtermostat.

Mon man kan få en teknisk manual til dette anlæg? Jeg vil spørge hos Peter Justesen.

Anlægget var ret billigt, ca. 2500 kroner, og da jeg fandt det i Peter Justesens katalog troede jeg at det var et simpelt anlæg, jeg selv kunne sætte op.
Sådan var det ikke. Det kræver faktisk en kølemontør: Når indendørs- og udendørsenhederne er forbundet med rør (som iøvrigt ikke var inkluderet, men kunne købes som ekstraudstyr), skal systemet evakueres med en kraftig vakuumpumpe før man kan åbne for freonsystemet.

Nuvel, jeg kan ikke dadle Peter Justesen. De havde advaret mig om at jeg ikke skulle regne med at dette anlæg kunne køle ned under 16 grader.
Venlig hilsen

Gerda

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Aircondition-anlæg
« Svar #1 Dato: 21, Oktober 2007 - 15:15 »
Hvis det også kan varme selv om udetemperaturen kun et et par grader over frysepuntet, så kan det jo det du vil have.
Du skal bare bytte om på udendørs og indendørs enhedederne.
Jørgen Harbst

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: Aircondition-anlæg
« Svar #2 Dato: 23, Oktober 2007 - 03:46 »
Det vil nu nok være uoverkommeligt at bytte indendørs- og udendørsenhederne. De er temmelig uhåndterlige, og hele rørføringen skal jo så laves om.

Der kom en elektriker forbi - ikke ham der havde installeret anlægget, men en anden. Han fortalte mig at den lille dims, jeg troede var temperaturføleren, i virkeligheden er en føler der registrerer om der er isdannelser på fordamperen, så der er behov for afriming.

Elektrikeren fortalte at temperaturføleren der styrer anlægget sidder i fjernbetjeningen - Han viste det ved at lægge fjernbetjeningen på en varm radiator, hvorefter anlægget kølede på livet løs.

Nu er jeg ved at konstruere en lille opvarmet boks til fjernbetjeningen, så den altid kan holde en temperatur et godt stykke over de nominelle 16 grader. Så kan en simpel rumtermostat tænde og slukke for anlægget.
Og radiatoren skal i hvert fald ikke være varm når der køles!
Venlig hilsen

Gerda

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Aircondition-anlæg
« Svar #3 Dato: 23, Oktober 2007 - 08:34 »
Kære Gerda
Min bemærkning om at bytte ine og udendørsenhederne, var nu delvis ment i spøg. måske skulle jeg have sat en smiley.

Du kunne måske lave en lille isoleret kasse til fjernbetjeneren, og så sætte en lille elektist varder derinde. Bare en watt eller mindre, afhængig af hvor godt du isolerer.
Varmeren kunne være en lille tomgående transformator fra en lader til mobiltelefon eller andet elektronisk legetøj.

Fordelen ville være at du stadig har elektronisk styring af temperaturen, bare med forskudt skala,  uden at afbryde hele apparatet med en stærkstrømstermostat. På denmåde fungerer dit isværn og andre funktioner til stadighed. 
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk