* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 56
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 47
I alt: 47

Forfatter Emne: Valg den 13 November 2007  (Læst 51535 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Valg den 13 November 2007
« Dato: 24, Oktober 2007 - 12:11 »
Rygtet om folketingsvalg er nu også nået til ingeniørdebat.dk
I dag onsdag den 24 oktober kl 13:00 udskriver Statsministeren folketingsvalg - diverse nyhedsmedier siger ikke længere måske.

ingeniørdebat.dk vil også gerne blande sig - ikke fordi vi støtter kandidater, partier eller lister, men fordi gennem seneste valgperiode har der i mange debatsammenhænge været refereret til folketingets mangel på teknisk indsigt, osv.

Hvad bliver valgets tema?

Ender det hele med at regeringen siger "Vi har gjort fremskridt" mens oppositionen siger: "I realiteten er vi gået tilbage"?

Hvad sker der nu med Energipolitiken, Miljøpolitiken, min pensionsopsparing og de lovede skattelettelser?

Er Ingeniørmangel fup eller fakta?

Skal vi ha Blue-Card for indiske og kinesiske ingeniører?

Hvad med de videregående uddannelser?

...

Valgkampen er hermed skudt i gang


God debat

Mikael Boldt
« Senest Redigeret: 24, Oktober 2007 - 12:19 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Valg den 13 November 2007
« Svar #1 Dato: 24, Oktober 2007 - 14:08 »
Før stod vi på afgrundens kant.
NU har vi gjørt MEGET STORT FREMMEDSKRIDT.

 ;D :) ;) :D ;D >:( :( :o 8) ??? ::) :P :-[ :-X :-\ :-* :'(

Marek.
HE. he....

Skide godt Egon, med de planer, Du havde, men blev de nogensinde til noget andet end hænsigsterkleringerogdrømmehvorhvedDukunnehavestyrpåaltoggiveoslykke


Vi prøver igen med nye og bedre messias ministre? "Bøvs"
« Senest Redigeret: 24, Oktober 2007 - 20:51 af chrismark »

plammox

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 190
    • Vis profil
Sv: Valg den 13 November 2007
« Svar #2 Dato: 25, Oktober 2007 - 08:44 »
Nåja, I det mindste er det lykkedes Tusk i Polen at fravriste én af de mærkelige Kaczynski-brødre magten. Hvis de kan komme til fornuft kan vi vel også. (I håb om et folketing uden DF-indflydelse)

Nå, jeg vil holde fjerneren slukket indtil 14. November. Lad mig høre hvordan det er gået. Jeg kan jo alligevel ikke stemme.


"Arguing with an engineer is like wrestling a pig in mud. After a while, you realise he is enjoying it."

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Valg den 13 November 2007
« Svar #3 Dato: 25, Oktober 2007 - 14:27 »
Plammox.

Du sider vel ikke og samler tøjklemmer?  ;D

Nok er Polen lidt størrer en DK, men problematikken er vel den samme? Nogle gange bliver politikerer valgt af befolkningen som de personer indenfor grænserne der kan varetage fælles interraser.

Men for det meste vælger vi dem der giver os mere vind i ryggen.
De gange hvor den jævne befolkning mister overblikket over situationen kommer der nogle gutter som; Hitler, Bonaparte, Stalin, Mao og ordner det for os..........

Hvad er det der gør at vi ikke vælger en udenlandsk president, der både kan klare sit land og sammtidig ordner den lille havfrue? ;)

Marek.
« Senest Redigeret: 25, Oktober 2007 - 15:10 af chrismark »

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Valg den 13 November 2007
« Svar #4 Dato: 25, Oktober 2007 - 14:41 »
Næh, ifølge hans profil er han ramt af samme skæbne som andre danskere i udlandet.
Hvis man ikke har bolig i danmark må man ikke stemme. Og da man ikke er statsborger der hvor man bor, må man heller ikke stemme der.

 :'(

Bent

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Valg den 13 November 2007
« Svar #5 Dato: 25, Oktober 2007 - 15:11 »
Had bare DF, men de fungerer som en bardun der forhindrer at regeringen falder tilbage til tidligere tiders hovedløse udlændingepolitik, hvor enhver form for assimilation bliver kortsluttet ved teenageægteskaber med analfabeter fra det oprindelige hjemland i hver eneste generation.

Da Danmark har underskrevet konventioner mod forskelsbehandling, der stammer fra en tid hvor det ikke var enhver beskåret at flyve kloden rundt på et døgn, er vi samtidig nødt til lave regler der også rammer ægte danskere der har været ude i verden og arbejde, for at opnå den ønskede virkning.

Alternativet er at afmontere det danske velfærdssystem fuldstændigt, hvilket efter min mening er de Radikales lumske bagtanke ved deres udlændingepolitik.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Valg den 13 November 2007
« Svar #6 Dato: 25, Oktober 2007 - 15:23 »
Næh, ifølge hans profil er han ramt af samme skæbne som andre danskere i udlandet.
Hvis man ikke har bolig i danmark må man ikke stemme. Og da man ikke er statsborger der hvor man bor, må man heller ikke stemme der.

 :'(

Bent

Er i sikre på det?

Jeg har engang brevstemt på ambassaden i Mozambique.

Denne gang er jeg tilfældigvis hjemme på ferie og kan brevstemme på  Bornholm.

Jeg tror det vigtigste er at man skal være tilmeldt på ambassaden i forvejen. 

Såvidt jeg husker så tilgår brevstemmer fra ambassaderne Københavns rådhus.

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Valg den 13 November 2007
« Svar #7 Dato: 25, Oktober 2007 - 15:51 »
Fuldkommen sikker. Se her:
http://www.danes.dk/page.dsp?page=3752&area=831

Tranbergs indlæg fatter jeg ikke en pind af.
Faktum er, at danskere der har valgt at bosætte sig i udlandet lander i et demokratisk sort hul.
Andre lande klarer det på anden vis. Tænk på det sidste valg i Italien, hvor Berlusconi blev vippet af udenlandsstemmerne.

Men ideen er vel, at i vore dage med internetaviser etc. er danskere i udlandet så håbløst uvidende on forholdene at det ikke er forsvarligt at lade dem stemme. Not!

Bent.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Valg den 13 November 2007
« Svar #8 Dato: 25, Oktober 2007 - 16:10 »
Mikael Boldt.

Jeg er ikke god til historie; Men, er Bornholm Dansk? ???

Som jeg svagt husker blev den ca. 1945 besat af russer for at forsvare Danmark mod fremmede store magter. Denne klat sten i Østersøen blev godt nok forladt af dem; men jeg menes at besættelsen ikke er ophævet formelt.

Muligvis har i lokalt stemmeret på øen, men jeres stemmer her hvor ting sker er ugyldige. ;D

Marek. ;)


Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Valg den 13 November 2007
« Svar #9 Dato: 25, Oktober 2007 - 17:21 »
Bornholmere og Sønderjyder er de mest danske du kan finde for de har selv valgt, modsat resten, som tager det for givet.

Bornholm vælger (som Grønland og Færørerne) 2 medlemmer til folketinget.

Modsat resten af Danmark indgår Bornholmske stemmer ikke i beregning af tillægsmandater, men kun i landsresultatet.

Bornholm har traditionelt valgt en Socialdemokrat og en Venstremand, dog med undtagelse af "jordskredsvalget" i '73 hvor Fremskridtspartiet tog Venstre's mandat.

Socialdemokratiets spidskandidat Jeppe Kofod er næsten 100% sikker på genvalg. Han har jo i seneste periode jo ikke gjort noget galt, da han har været i USA for at gøre sin uddannelse færdig, og han støtter Bornholmernes kamp mod den til enhver tid siddende Trafikminister.

Venstres Joan Erlandsen har netop raget uklar med den lokale forening og har meldt sig ind i Dragør Venstre og genopstiller ikke.

Venstres valg bliver spændende for vil man gå tilbage til en fuser Thor Gunnar Kofoed (blev vraget sidst til fordel for JE men er spids kandidat) eller bliver det den nye generation Peter Juel Jensen eller Else Merethe Knoop - ingen af disse er landmænd.

Alle partier stiller med kandidater på øen. Denne gang bliver der ingen løsgængere.

Ny Alliance stiller op på øen måske med en tidligere socialdemokratisk vraget borgmester (Dette er bagsiden ved kommunesammenlægningen) og en tidligere fremskridtsmand på listen. Igen fancy profiler her.

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Valg den 13 November 2007
« Svar #10 Dato: 25, Oktober 2007 - 20:13 »
Fuldkommen sikker. Se her:
http://www.danes.dk/page.dsp?page=3752&area=831

Tranbergs indlæg fatter jeg ikke en pind af.
Faktum er, at danskere der har valgt at bosætte sig i udlandet lander i et demokratisk sort hul.
Andre lande klarer det på anden vis. Tænk på det sidste valg i Italien, hvor Berlusconi blev vippet af udenlandsstemmerne.

Men ideen er vel, at i vore dage med internetaviser etc. er danskere i udlandet så håbløst uvidende on forholdene at det ikke er forsvarligt at lade dem stemme. Not!

Bent.



Jeg er for at danskere i udlandet skal have stemmeret i Danmark

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Valg den 13 November 2007
« Svar #11 Dato: 25, Oktober 2007 - 20:59 »
Boldt.
Den med at Bornholm har sær status; var jeg faktisk slet ikke klar over. :-[
Har Du evt. link til lidt læsning omkring dette? Helst kun som læsbar information, ikke videnskabelig afhandling.

Marek.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Valg den 13 November 2007
« Svar #12 Dato: 25, Oktober 2007 - 21:31 »
Nu ved jeg ikke hvad du vil ha dokumenteret, så her er lidt Links:

Her kan du læse om Roskildefreden 1658, hvor kongen afstod Skåne, Halland, Blekinge og Bornholm: http://www.skaanskfremtid.dk/hist/ros.html

Her kan du læse om Bornholms gavebrev til den danske konge 1658 her:
http://www.bornholmsmuseum.dk/tidstabel.html
(til gengæld fik vi af kongen lov til at brænde vore egen sprit -en ret som senere er blevet taget fra os)

Den sønderjyske folkeafstemning og genforeningen i 1920: http://sql.byhistorie.dk/monumenter/template/genforeningen_i_1920.xml?xsl=artikel.xslt

her er de nye valgkredse med kredsmandater og tillægsmandater: http://da.wikipedia.org/wiki/Valgkreds

Hvis du vil læse, hvad din kommende folketingspolitiker og partierne mener så se efter deres hjemmesider og webblogs her: http://www.overskrift.dk/politik/

God debat

Mikael Boldt
« Senest Redigeret: 25, Oktober 2007 - 21:32 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Valg den 13 November 2007
« Svar #13 Dato: 25, Oktober 2007 - 23:12 »
Tak for link, Mikael.

Jo mere man fordyber sig i dem, des mere bliver man overbevist om at det handler ikke om at have det godt som samfund, men politik for politikkens skyld, og ikke mindst det vigtigeste; MAGT.

Nu er det jo ikke kun Bornholm der blev handlet med gennem tider, men også resten af eks. Europa.


MAGT
Hvad er prisen på det :'(
Bornholm kan vejes, deles og sælges i stumper.

Magt og begær har ingen grænser.

Stemmer nok på den. >:(

Marek.



 

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Valg den 13 November 2007
« Svar #14 Dato: 25, Oktober 2007 - 23:28 »
Magt og begær har ingen grænser.

Jeg er helt enig med dig, men hermed har du selv givet svaret på dit tidligere spørgsmål:

Hvad er det der gør at vi ikke vælger en udenlandsk president, der både kan klare sit land og sammtidig ordner den lille havfrue? ;)

Det geniale ved det danske monarki er, at det reelle og det formelle statsoverhoved ikke er, og ikke kan være, samme person.
Hvilket sikrer os effektivt mod de magtdrømme, som du ikke behøver at gå ret langt ud i Europa for at finde hos udenlandske præsidenter ...
(slet ikke så langt som til Putins Rusland)

Men desværre er alle de store partier bange for, hvad folk kan finde på at mene om Europa, så det bliver nok ikke et emne i valgkampen!  :(
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk