* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 68
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 60
I alt: 60

Forfatter Emne: Hvor kan man købe MEK?  (Læst 22533 gange)

Rasmus Møller

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 252
    • Vis profil
Hvor kan man købe MEK?
« Dato: 25, Oktober 2007 - 16:07 »
Hej,

min foldekajak fik nogle skrammer i PVC-hudenved et uheld :'( , og nu skal der limes :-\

Det bedste at rense af med inden limningen skulle være MEK-60 = EthylMethylKeton .
Det har et par navne til, og det skulle være noget stads ligesom acetone.

Men hvor kan man mon købe det i DK? Alle ideer modtages med kyshånd...
Ærbødigst Rasmus Møller

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hvor kan man købe MEK?
« Svar #1 Dato: 25, Oktober 2007 - 17:17 »
Prøv at vække Morten Jødal.

Han er igang med at lave en lille kemikerbutik, som pensionistbeskæftigelse.

Det er nok derfor han er en sjælden gæst her efterhånden.

Det kan også være at han er kommet til at smage på varerne ;D

"Gamle Jødal er her ikke mere
Han tog fejl af H2O og H2SO4"

Han må være den rigtige coach ;)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hvor kan man købe MEK?
« Svar #2 Dato: 25, Oktober 2007 - 17:41 »
Gå ned i det professionelle byggemarket. Køb renevæske til tagrennelim . Tidligere fik man så en lille dåse med metylenklorid.
Det er også godt til formålet.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvor kan man købe MEK?
« Svar #3 Dato: 26, Oktober 2007 - 11:07 »
Jeg kan bekræfte, at ethylmethylketon (hvilket er det korrekte kemikalienavn, resten er handelsnavne) er noget "stads, der ligner acetone". Forskellen er alene, at acetone har 3 C-atomer i kæden, ethylmethylketon har 4. Men den funktionelle gruppe er den samme.
Stoffet burde kunne købes uden videre - men vi mangler igen en kemikaliebutik, der gider betjene private.
Jeg er desværre ikke nået så langt med mit projekt, at jeg kan hjælpe dig, men hvorfor ikke forsøge acetone? Det river nok lidt hårdere i PVC-huden end ethylmethylketon, så du skal være lidt forsigtig. Men dit formål er jo at gøre overfladen klar til limning, og det er jeg sikker på, du kan opnå.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hvor kan man købe MEK?
« Svar #4 Dato: 26, Oktober 2007 - 19:09 »
Men lim for guds skyld i fri luft for ellere står den på hovedpine
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Rasmus Møller

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 252
    • Vis profil
Sv: Hvor kan man købe MEK?
« Svar #5 Dato: 27, Oktober 2007 - 21:26 »
Jatak;

hvis acetone er lige så godt som MEK, så er det jo meget nemt at få fat I.

Jeg troede at MEK var mere affedtende end acetone.

Tak for svarene, også det med tagrendeafrenser, som jeg dog ikke tør eksperimentere med på "my precious".
Ærbødigst Rasmus Møller

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hvor kan man købe MEK?
« Svar #6 Dato: 28, Oktober 2007 - 10:32 »
Jeg går ud fra at MEK er anbefalet i brugsanvisningen til den lim du vil bruge til pvc bekædningen.  Det gælder nok ikke bare affedtning, men også om "at rive op i overfladen" så limen binder bedre.

Det samme kan du bedre gøre med etylenklorid, men acetone er nok heller ikke så ringe.
Jørgen Harbst

Rasmus Møller

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 252
    • Vis profil
Sv: Hvor kan man købe MEK?
« Svar #7 Dato: 29, Oktober 2007 - 14:44 »
Tjo,

jeg har omhyggeligt afsøgt diverse engelsksprogede fora, hvor folk anbefaler MEK før limning af armeret PVC dug til kajakker.

Men de har ikke lavet sammenligninger med andre stoffer såsom acetone, sprit eller etylenklorid endsige begrundet valget med effektivitet, sikkerhed eller overfladeruhed, så jeg er lidt på herrens mark. Man er jo lidt øm over sin dyrt indkøbte plimsoller, så man lytter nok mest til de kajak-specifikke erfaringer.

Jeg har to endnu ubrugte tuber:

Den ene fulgte med kajakken til reparationer og er hvid med russiske tegn på  :-\

Den anden er fra SpejderSport og hedder "Nikwax RP Waterstop Seam Seal" - den er egentlig til tætning af syninger i telte, men bruges også til tætning af kajak-syninger.

En venlig og erfaren kajakbygger (fra http://forum.byg-kajak.dk/viewtopic.php?t=76) anbefalede også MEK - og Pattex transparent kontaktlim.

Udover reparationen vil jeg også gerne lave nogle andre forsøg med PVC add-ons til kajakken, nemlig.
Ærbødigst Rasmus Møller

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvor kan man købe MEK?
« Svar #8 Dato: 29, Oktober 2007 - 16:38 »
Hej Rasmus.

Jeg har jo endnu ikke en butik klar ... men jeg har surfet lidt og fandt meget hurtigt det ønskede produkt her:

http://www.ljungdahl.dk/Default.aspx?ID=279
http://www.kemetyl.dk/Produkter/filer/Danmark/Ketoner/Methylethylketon%20-%20SDB.pdf

Så mit forslag vil være, at du går til et byggemarked med en professionel afdeling og spørger, om de handler med produkter fra Ljungdahl. Er svaret ja, får du dem til at tage 5 liter hjem til dig, og så har du nok til resten af din kajaks levetid.

Det andet link er til en virksomhed, der nok er mest kendt i autobranchen - og efter deres forhandlerliste at dømme mest i Sverige. Men de har også produktet.
Som altså er aldeles ufarligt ved korrekt anvendelse - mindre brandfarligt og mindre bedøvende end acetone (pga højere kogepunkt).

Jeg forstår udmærket godt, at du helst vil have det produkt, alle erfarne anbefaler som det rigtige, fremfor vores forsøg på nødløsninger (som sikkert virker, men ...).
Så held og lykke med din søgning.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hvor kan man købe MEK?
« Svar #9 Dato: 30, Oktober 2007 - 16:25 »
Men spørg lige om prisen, inden du bestiller den omtalte væske Rasmus.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk