* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 115
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 42
I alt: 42

Forfatter Emne: Sommertid skærer toppen af elregningen  (Læst 15460 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sommertid skærer toppen af elregningen
« Dato: 28, Oktober 2007 - 10:25 »
Det var så i nat at havemøbler og ure blev stillet tilbage.

Politiken.dk skriver i dag:
"
Sommertid skærer toppen af elregningen

En ganske almindelig familie sparer 150 kroner om året på elregningen på grund af sommertiden, som blev indført i 1980 for at spare på energien.

Klokken tre i nat blev klokken lige pludselig to. Ure skal stilles, det samme skal displayure på radioer og hårde hvidevarer.

Det kan hurtigt blive til en halv snes ure, der skal stilles denne søndag morgen eller formiddag.

Men der er kontant belønning på el-regningen for besværet.

En ganske almindelig familie, der bruger 5.000 kilowatt om året i husholdningen, sparer 150 kroner om året eller til to flasker god rødvin eller et par biografbilletter.

Det er energiselskabet Dong Energy, som står bag regnestykket.

Og det bygger på, hvor meget strøm slutbrugerne i private hjem, på kontorer og arbejdspladser hiver ud af kontakterne.

Regnestykket bygger på leverancer af strøm til en million danskere i Nordsjælland.Energiselskabet laver time for time prognoser for, hvor meget strøm de skal bruge for at forsyne elkunderne.

Nu stiger forbruget
Dong Energys observationer gennem de seneste syv år viser, at i ugen efter at der bliver indført sommertid, falder strømforbruget med mellem fire og seks procent.

Og omvendt stiger strømforbruget med fire til seks procent, når sommertiden bliver til normaltid i slutningen af oktober. Forklaringen er ganske enkelt, at danskerne tænder mindre for det elektriske lys, når der bliver sommertid. De lyse timer bliver udnyttet bedre.

Og det var såmænd også ideen, da sommertiden blev genindført i 1980 i kølvandet på to energikriser i 1970’erne.

»Faldet i strømforbrug er størst, lige når der bliver indført sommertid. Effekten fortager sig hen over sommeren, og så stiger den, når vi nærmer os afslutningen af sommertiden i oktober«, siger el-markedschef Flemming Silius Nielsen fra Dong Energy.

Miljøet bliver skånet
Det statslige energiselskab har konstateret, at den samlede årlige besparelse er på en til to procent.

Samlet bruger det danske samfund omkring 35 milliarder kilowatttimer om året, så der er tale om en besparelse på cirka 700 kilowatttimer om året eller i omegnen af en milliard kroner.

En sidegevinst er, at miljøet bliver skånet for udslip af CO2, i det omfang strømmen er produceret på kul.

En kilowatttime giver et halvt kilo CO2.
"


Selv her i Tyrkiet er vi gået over til vintertid, skønt det ikke har nogen energimæssig betydning (forskellen mellem dagslyslængden sommer og vinter er simpelt hen for lille.

Det er en gammel diskussion her på ingeniørdebat.dk, men den dukker op et par gange om året.

God Debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Sommertid skærer toppen af elregningen
« Svar #1 Dato: 28, Oktober 2007 - 13:38 »
Ingen nye argumenter - men her er et relevant link:

http://ikkesommertid.info/
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Sommertid skærer toppen af elregningen
« Svar #2 Dato: 29, Oktober 2007 - 10:41 »
Enig det er en gammel debat, men mit spørgsmål er: ifølge artiklen vil vores energiforbrug stige 4-5% blot fordi vi går tilbage til vintertid, hvorfor så gøre det?

Mortens link giver kun argumenter for ikke at skifte mellem sommer og vintertid. Hvorfor så ikke ha sommertid hele året, så slipper vi også for alle de andre ulemper ved at skifte?

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Sommertid skærer toppen af elregningen
« Svar #3 Dato: 29, Oktober 2007 - 10:59 »
Jeg så gerne at man kørte igennem med sommertid og gav den en ekstra time til foråret.

Jeg er ligeglad med dagslys på jobbet og vil hellere have lys i fritiden.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Sommertid skærer toppen af elregningen
« Svar #4 Dato: 29, Oktober 2007 - 11:51 »
ifølge artiklen vil vores energiforbrug stige 4-5% blot fordi vi går tilbage til vintertid, hvorfor så gøre det?

Det er også en gammel debat - og den citerede artikel er ikke enig med andre undersøgelser af energiforbruget, som kommer til langt lavere tal.

Dertil kommer, at der i den senere tid er kommet ganske mange helbredsundersøgelser, der påviser negative effekter for det flertal i befolkningen, der er B-mennesker, ved den påtvungne A-rytme.
Det vil da blive endnu værre, hvis vi skal gå over til den AA-version, som du ønsker ...

Jeg erkender, at hvad vi end gør, så vil nogle blive utilfredse. Men noget tyder altså på, at jeg som B-menneske tilhører et undertrykt flertal!  ;)
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Sommertid skærer toppen af elregningen
« Svar #5 Dato: 29, Oktober 2007 - 12:41 »
Man kan godt have sommertid hele året uden at det betyder noget.

Vi kommer ofte på ferie i Sydvestfrankrig, som regionen hedder officielt. Man har samme midteuropæiske tid som resten af Frankrig, selv om området er så langt vestpå at det geografisk er 1 time efter Danmark. Dertil har man naturligvis også sommertid.

Resultatet er at man på den egn sover længe og forretningerne ført lukker op kl 9 eller 10 om formiddagen, men har åbent til 21. Solen står højest på himlen kl.  14 . Men alt det indretter man sig bare efter.

Det virkeligt irriterende i Danmark er at sommertiden slutter så sent, og at samfundet kører efter en timeplan fra gamle dage, før sommertiden.
I oktober står vi op før solen og varmeanlægget må startes om morgenen. Hvis vi ikke havde sommertid, ville vi stå senere op og solvarmen ville have varmet huset tilstrækkeligt.
Sommertid koster megen energi i oktober måned. 
Jørgen Harbst

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Sommertid skærer toppen af elregningen
« Svar #6 Dato: 29, Oktober 2007 - 14:07 »
...Sommertid koster megen energi i oktober måned. 

Ja, men som jeg læser artiklen så ville Oktober koste endnu mere hvis den var vintertid.

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Sommertid skærer toppen af elregningen
« Svar #7 Dato: 29, Oktober 2007 - 16:20 »
som jeg læser artiklen

Jeg vil lige endnu en gang understrege, at jeg opfatter artiklen som et partsindlæg fra en journalist, der selv er A-menneske - idet jeg tidligere har set opgørelser, der kommer til helt andre resultater.
Da vi (d.v.s. Mikael Boldt og jeg) tidligere i tråden er blevet enige om, at samme tid hele året er at foretrække (ikke hvilken!), skal jeg undlade at lægge for meget vægt på de notoriske omkostninger ved de to årlige tidsskift.

Harbsts argumentation kan jeg da godt forstå - og jeg har selv ferieret i Spanien, som er endnu vestligere. Men jeg tror ikke de danske A-tyranner kan overtales til en sydeuropæisk døgnrytme.

... og så må I da indrømme, at det logiske ville være slet ikke at have sommertid - så var tiden kun 1 time "forkert" i de nævnte egne!
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Sommertid skærer toppen af elregningen
« Svar #8 Dato: 29, Oktober 2007 - 20:12 »
Først troede jeg at man i sydves var udprægede B-mennesker og levede livet med udpræget sydlandsk ladhed.
Men det er gået op for mig at hvis man kompenserer med de to timers fejl på uret i forhold til solen , så er de ikke så er døgnrytmen ikke så meget forskellig fra den vi havde før sommertiden.

Vi danskere har ( ud over DSB sommerkøreplanen ) bare ikke forstået at indrette os. Vi lever efter uret i stedet for efter solens gang. Det er nok usundt i længden.

I Island er man mere smarte og indrettet sig med forskellig arbejdstid  sommer og vinter. Det er ikke begrundet med energiforbrug men med større livsindhold.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk