* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 115
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 42
I alt: 42

Forfatter Emne: Mellemrum i formler  (Læst 7713 gange)

bovbjerg

  • Gæst
Mellemrum i formler
« Dato: 30, Oktober 2007 - 10:46 »
Jeg bruger af og til MS Equation Manager 3.0 i Word.
Det har tit irriteret mig, at der automatisk sættes mellemrum ind i de tekster jeg skriver. Eksempel:
Hvis man vil lave en brøk, hvor tælleren hedder Maksimal timeforbrug og nævneren Gennemsnitlig timeforbrug, ændres teksterne til Maksimal timeforbru g og nævneren til Gennemsnit lig timeforbru g
Mellemrummene fremkommer først når man går ud af Equation Manager og det er uden betydning om typografien er tekst eller math. Har nogen en løsning på dette eller alternativt en anden god (gratis) formeleditor.

m.v.h.
Jens

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Mellemrum i formler
« Svar #1 Dato: 30, Oktober 2007 - 13:12 »
Umiddelbart har jeg ingen løsning - jeg bruger selv enten den gamle Equation Editor 2.0, som fulgte med Word 2000 (og der er dit problem ukendt for mig), eller den LaTeX-lignende editor, som ligger i OpenOffice. Den sidste kan meget, men det er jo en smagssag, om man kan lide at taste "tekstlignende" og med specialkoder, eller man foretrækker WYSIWYG (det gør jeg som regel).
Jeg har på et tidspunkt ladet mig friste til at prøve den fulde version af MathType - og havde nær aldrig fået den afinstalleret igen! Så det forsøg vil jeg ikke anbefale (de mange "ekstra" muligheder, de lover, består i meget specielle matematiske tegn).
Har du været igennem indstillingerne og undersøgt, om der fx er en stavekontrol, der kan slås fra?
Er det evt. muligt at gå ind i Equation Manager igen bagefter og rette de opståede fejl?

En gratis alternativ kender jeg ikke, men hvis her er et link til en gratis prøveversion af Ripid-Pi 2.01, som ser god ud. Købeversionen koster 20$, men det er jo med dagens dollarkurs ikke meget over en hund!
Mvh. Morten Jødal

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Mellemrum i formler
« Svar #2 Dato: 30, Oktober 2007 - 14:18 »
En søgning på Equation på sourceforge giver lidt forslag :-)

http://sourceforge.net/projects/mathcast/
http://sourceforge.net/projects/dragmath/

MVH Tommy

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk