ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Xenon forlygtepærer
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16013
Total antal emner: 1402
Flest online idag: 97
Flest på samme tid: 843
(07, Oktober 2025 - 05:34)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 92
I alt: 92
« forrige
næste »
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
Forfatter
Emne: Xenon forlygtepærer (Læst 54130 gange)
Mikker
Senior
Indlæg: 155
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #15 Dato:
03, November 2007 - 14:49 »
Ok, jeg blev taget med bukserne nede, BMW og Mercedes ønskede lys der blænder og fik det.
Jeg synes også at det blænder. men har ikke ville indrømme det, undskyld.
Alle er jo interesseret i at fordoble antallet af trafikdræbte, det kan xenon lys hjælpe med til, da det jo blænder de modkørende.
Logget
Steen L.
Debattør
Indlæg: 39
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #16 Dato:
05, November 2007 - 09:58 »
Hej
Jeg håber at i tillader at jeg blander mig med et knapt så følelsesladet indlæg..
Jeg generes også indimellem af modkørende biler med kraftigt xenon-lys. Jeg tror nu ikke at det er blændning, men måske snarere at lyskilden er så meget kraftigere end sædvanligt.
Nuvel - hvis man læser større udenlandske bil-magasiner (som fx. Auto Bild etc.) ser man indimellem test af de forskellige bilers lys. Der testes over en bred kam, og det er interessant at se at Xenon lys ikke nødvendigvis er bedre. Det viser sig som regel at en fornuftigt konstrueret konventionel forlygte kan lyse mindst ligeså godt og måske endda bedre end ringe xenon-forlygter. Jeg er selv tilhænger af, at lyset skal være så godt som muligt, men det er for simpelt blot at hævde at fordi det er xenon lys er det altid godt.
Kør forsigtigt - særligt jer der kører i en-øjede Corollaer
Steen (der kører med halogenlys og lysdioder - særligt på mine veteran-mc med 6V-dynamoer)
Logget
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.304
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #17 Dato:
05, November 2007 - 12:51 »
For almindelige halogenlygter er der en øvre grænse for lysmængden - om den måles i Candela eller Lux ved jeg ikke, men den er åbenbart omsat til max 55W optagen effekt.
Xenonlygterne afgiver vel ikke en større lysmængde ved den samme måleteknik, men de afgiver et meget hvidere lys, hvilket er godt for dem der har dem og skidt for dem der ser på dem.
Målemetoden afspejler altså ikke hvordan lyset generer de modkørende, og om det skyldes at ikke-generende bølgelængder i halogenlys tæller med i målingen, eller at det hvide lys fra Xenon i sig selv er generende ved jeg ikke.
Jeg oplever det bare som om at man med Xenon kan omgå lovgivningens grænser om maksimal nærlysmængde, fordi disse er tilpasset glødepærer.
Xenonbrugerne opnår en fordel på andres bekostning.
Logget
Bent Andersen
Gæst
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #18 Dato:
05, November 2007 - 23:15 »
Tranberg, jeg må gentage mit udsagn om at jeg lever i et hjørne af verden hvor hver anden bil har Xenonlys, OK?
Det mest generende for mig er "konebilerne", hvor halogenlygterne (med fuld power) belyser både asfalten såsom de modkørendes øjne - almindeligvis på grund af klodset parkering peger lygterne i all retninger - og "nåh, ja, hvad fanden...".
Xenonlygterne har (og det skal de have):
1: automatisk niveauregulering
2: optik der slår alt med hensyn til stråleform
3: vaskeanlæg (for at undgå diffus stråling)
Du er hermed inviteret til et besøg i München, hvor vi vil køre en tur hvor de modkørende stort set holder i kø og hvor du vil opleve lygterne fra 60...70 biler. OK?
Bent.
Logget
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.304
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #19 Dato:
05, November 2007 - 23:26 »
Det var nu Mønnike der havde de største aversioner mod Xenon, jeg prøvede bare at kommemed et bud.
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #20 Dato:
06, November 2007 - 16:55 »
OK Bent
Du føler dig ikke generet af Xenonlyset og jeg må så antage at de bilister der kører med xenon, der generer mig, ikke har deres lysanlæg
i den stand ,du er vant til at møde.
Jeg kan kun sige, at mit "gammeldags" lysanlæg leverer lys nok til det
syn jeg er udrustet med.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Mikker
Senior
Indlæg: 155
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #21 Dato:
06, November 2007 - 18:05 »
I forbindelse med mit arbejde kørte jeg idag fra Præstø til Grenå og retur, jeg mødte masser af biler med lygtefejl, mange kan ikke finde ud af at sætte en pære ordentligt i, mange har leget hjemmemekaniker og selv justeret lygterne, så er der alle de andre der kører med ulovligt xenon, ja det tror jeg da, mener ikke at Ascona fra 1978 havde dette som standart eller tilbehør, så alt i alt masser af fejl fra de modkørende. Hmm sjovt nok følte jeg mig ikke generet af en eneste med orginalt xenon.
Logget
HP
Senior
Indlæg: 260
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #22 Dato:
07, November 2007 - 13:08 »
Det glæder mig meget, at så mange vil dele viden og oplevelser om dette emne. Jeg er blevet klogere på emnet og forstår nu hvori forskellene mellem almindelige pærer mere moderne lyskilder består. Men prisen ...!
Nu er jeg også begyndt at lægge mærke til de blændende og smadderirriterende "uægte" Xenon forlygter i lidt ældre biler.
Det er desuden interessant (ophidsende og provokerende) at lægge mærke til, at der er en del bilister, som på motorvej (f.eks. over Fyn en sen søndag aften) synes at mene, at når man kører hurtigt på en motorvej er nedblænding unødvendig.
HP
Rolig nu!
Logget
p
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #23 Dato:
07, November 2007 - 15:41 »
Hvis man kører hurtigt ( over ca. 60 km/t ) i mørke er nedblænding direkte farligt, med mindre der kører nogen foran og lyse op.
Med nedblændede lygter belyses vejen kun omring 30 m frem . Så ser man en forhindring for sent hvis man kører stærkere.
Nu er der jo mange som er hysteriske med blænding, og mener der skal blændes ned bare fordi man ser en modkørende i det fjerne.
Kun hvis kørelyset er rettet direkte mod den modkørende og han er relativt tæt på er nedblænding nødvendigt, og forinden skal man have sat farten ned.
Læg mærke til de mange alvorlige ulykker der sker i mørke hvor bilister påkører gående, cyklister barnevogne og andet, bare fordi de kører for stærkt uden tilstrækkeligt langtrækkende lys.
Logget
Jørgen Harbst
Mads Aggerholm
Senior
Indlæg: 594
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #24 Dato:
03, November 2017 - 17:07 »
Citat fra: Mikker efter 03, November 2007 - 11:52
Om 10 år har alle biler xenon lys.
Næh, en masse af dem har LED...!
(Og ja, jeg har i ti år set frem til at svare på det her indlæg
)
Logget
Venlig hilsen
Mads Aggerholm
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.304
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #25 Dato:
04, November 2017 - 09:08 »
LED lys er lækkert at køre med om natten, men når man har prøvet det virker almindeligt halogenlys gult som en gammel fransk bils ditto
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #26 Dato:
10, November 2017 - 15:22 »
Man skal altid køre med en lystyrke der svarer til hastigheden og de modkørendes tarv. Det medfører at man ikke må køre med langt lys hvis det blænder mod og forankørende. Føler man nærlyset ikke rækker skal man nedsætte hastigheden der efter.
https://www.sikkertrafik.dk/presse/pressemeddelelser/langt-lys-paa-motorvejen
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Xenon forlygtepærer
Seneste Debatindlæg
NySøgemaskine
af
jj-
[06, November 2025 - 20:33]
Insektfabrikker
af
jj-
[02, November 2025 - 10:43]
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Google ads:
DR-Nyheder
Japan til borgere i Kina: Undgå større forsamlinger
Huset rykker Epstein-afstemning frem efter Trumps kovending
USA vil gøre det lettere for VM-fans at komme foran i køen til visumaftaler
140 evakueret fra rumænske landsbyer efter russisk angreb på tankskib
Krypteringsmaskine fra Anden Verdenskrig skal under hammeren
18 dræbt i jordskred i Indonesien
Foreslår færre ankeinstanser i britisk asylsystem efter dansk forbillede
To hidtil ukendte Bach-værker opdaget
Næstved får motorvej hele vejen
Spanien vil have farten op på togturen mellem Madrid og Barcelona
Bridget Jones får statue i London
Advarer mod tandblegningsprodukt
Novo Nordisk sænker priser i USA
Paul McCartney udgiver næsten lydløs sang
Kvinde sigtet for lattergaskørsel på motorvej
Kvæstet efter soloulykke på Fyn afgået ved døden
Ombudsmanden kritiserer sagsbehandlingstid hos psykiatriens patientklagenævn
Statens krisestab er aktiveret
Julija Navalnaja kommer til Danmark
36 cyklister fik brug for ambulance efter styrt på isglatte cykelstier
Nyt fra ing.dk
Er kommunalvalget fair? Matematikerne kan hjælpe os med svaret
Ekspert efter rundspørge: Teknisk gæld får kommuner til at slække på cybersikkerheden
Professor har løst klimakrisen: Tag magten fra fossilkongerne
Dansk firma styrker Putins krigsøkonomi: Nu skal de fragte Forsvarets våben
På en lille ø ud for Wales er der store planer for Rolls-Royces nye atomreaktorer
Opinion: Fattige lande kæmper på klimatopmødet i Brasilien for at rette en stor skævhed
Telebosser advaret efter SMS-snageri: Alt, I siger, kan bruges mod jer
Skatteministeriet får hug igen: Flere samfundskritiske systemer har aldrig været udbudt
Bang & Olufsen runder 100 år: Fra et loftsrum i Vestjylland til ikonisk luksus
Sådan blev et knap 175 år gammelt eksperiment til kunstværker verden over
Farvel til havets torsk – goddag til cellefisk fra ståltank
Europas bilindustri skriger på chips fra Kina midt i drama: »Ødelæggende« og »uforklarligt«
Regeringen har presset kommunerne: »Vi har ikke haft en reel chance for at leve op til NIS2«
Toget susede afsted, da døren blæste op foran Maria: »Noget er riv-rav-ruskende galt«
Spørg Fagfolket: Kan man spise bæredygtigt, selv om man har nikkelallergi?
1970: Byg dit eget fly – det er ikke så svært endda
Blogindlæg: Hvorfor roadpricing - og hvordan virker det?
AI kan være et økonomisk mirakel eller en bombe under børsen: Her er, hvad kriseprofessoren holder øje med
Kvanteteknologiens store fest var fyldt med højt humør og skåltaler - nogle kaldte det galskab
Desperate Fisker Ocean-ejere stod tilbage med værdiløs elbil: Nu har de sammen med Gitte selv fået dem på vejen igen
Midt i klimakrisen: Cementgigant skrinlægger CO2-fangst
Synspunkt: Borgmester i Slagelse: Sjælland skal bindes sammen af en tværforbindelse
Kulkraftværk var en af de værste klimasyndere: Nu får det nyt liv som Europas største batteri
Se videoen: Russisk menneske-robot vælter på scenen, før de febrilsk hiver sort slør frem
Danske forskere har udeladt centralt tal om atomkraft - og vidst det siden april
Microsoft-direktør om digital suverænitet: »Jeg anerkender, at der lige nu er en vis angst«
Synspunkt: Havets tilstand er værre end nogensinde trods årtiers forsøg på bedring: Her er hvad vi bør gøre anderledes
Forvirring på trafiktjenester: Hundredvis af skibe dukkede pludselig op ved Bornholm
Forsvarets koder for nemme at knække: Minister vil stramme op efter sønderlemmende kritik
Se videoen: Kinesisk bro kollapser i kæmpe støvsky
Krigen rykker ud i rummet: »Ingen lovgivning kan beskytte os, hvis satellitterne er private«
Politiker vil have førerløse biler til Vestjylland: Ekspert vender tommelfingeren op
Synspunkt: Telebranchens investeringer falder dramatisk: Det kan blive et alvorligt problem
Cheminova-fabrikken udleder fortsat ulovlige stoffer til havet - helt lovligt
ChatGPT dømt for plagiat: »I dag har vi skabt en præcedens«
Ministerens ID-app bruger uprøvet teknologi: Nemt at forfalske aldersbeviser
Forskere med klar besked til ejere af ældre huse: Køb straks den her teknologi
Ny rapport disker op med et opsigtsvækkende tal: Datacentre er endnu mere end ‘det nye olie’
Hvad var der før big bang?
Bilindustri i benlås: Kina banker EU på plads efter overtagelse af chipfabrik
Mange vil leve i mørke i årtier endnu: 730 millioner mennesker mangler i dag elektricitet
Nasa sender i aften to satellitter mod Mars ad en vej, som ingen før har prøvet
Se kortene: Klimasikring af almene boliger kan koste op mod 34 mia. kroner
I lille svensk by sløjfede de busruten - og syvdoblede passagertallet. Nu kopierer flere byer ideen
Russisk software har kortlagt Danmark: Eksperter frygter det som våben i hybridkrig
Afskrækkelse spiller fallit, mener ekspert: Rusland skal frygte straf fra Europa
Datatyv beskyldte Skat for at svigte it-sikkerheden: Nu er hackerhold sat på porten
Regeringen trækker i bremsen på brinteventyret: »Det er utrolig skuffende«
Vilde dyr døjer med leverskader: Forskere mistænker udbredte kemikalier
Dansk vindmøllegigant varsler stor fyringsrunde: »Markedet er simpelthen ikke, som det plejede«