ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Xenon forlygtepærer
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 580
Sidste:
Martin
Statistik
Total antal indlæg: 15019
Total antal emner: 1445
Flest online idag: 49
Flest på samme tid: 179
(26, Januar 2011 - 01:35)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 49
I alt: 49
« forrige
næste »
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
Forfatter
Emne: Xenon forlygtepærer (Læst 24172 gange)
Mikker
Senior
Indlæg: 151
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #15 Dato:
03, November 2007 - 14:49 »
Ok, jeg blev taget med bukserne nede, BMW og Mercedes ønskede lys der blænder og fik det.
Jeg synes også at det blænder. men har ikke ville indrømme det, undskyld.
Alle er jo interesseret i at fordoble antallet af trafikdræbte, det kan xenon lys hjælpe med til, da det jo blænder de modkørende.
Logget
Steen L.
Debattør
Indlæg: 39
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #16 Dato:
05, November 2007 - 09:58 »
Hej
Jeg håber at i tillader at jeg blander mig med et knapt så følelsesladet indlæg..
Jeg generes også indimellem af modkørende biler med kraftigt xenon-lys. Jeg tror nu ikke at det er blændning, men måske snarere at lyskilden er så meget kraftigere end sædvanligt.
Nuvel - hvis man læser større udenlandske bil-magasiner (som fx. Auto Bild etc.) ser man indimellem test af de forskellige bilers lys. Der testes over en bred kam, og det er interessant at se at Xenon lys ikke nødvendigvis er bedre. Det viser sig som regel at en fornuftigt konstrueret konventionel forlygte kan lyse mindst ligeså godt og måske endda bedre end ringe xenon-forlygter. Jeg er selv tilhænger af, at lyset skal være så godt som muligt, men det er for simpelt blot at hævde at fordi det er xenon lys er det altid godt.
Kør forsigtigt - særligt jer der kører i en-øjede Corollaer
Steen (der kører med halogenlys og lysdioder - særligt på mine veteran-mc med 6V-dynamoer)
Logget
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.211
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #17 Dato:
05, November 2007 - 12:51 »
For almindelige halogenlygter er der en øvre grænse for lysmængden - om den måles i Candela eller Lux ved jeg ikke, men den er åbenbart omsat til max 55W optagen effekt.
Xenonlygterne afgiver vel ikke en større lysmængde ved den samme måleteknik, men de afgiver et meget hvidere lys, hvilket er godt for dem der har dem og skidt for dem der ser på dem.
Målemetoden afspejler altså ikke hvordan lyset generer de modkørende, og om det skyldes at ikke-generende bølgelængder i halogenlys tæller med i målingen, eller at det hvide lys fra Xenon i sig selv er generende ved jeg ikke.
Jeg oplever det bare som om at man med Xenon kan omgå lovgivningens grænser om maksimal nærlysmængde, fordi disse er tilpasset glødepærer.
Xenonbrugerne opnår en fordel på andres bekostning.
Logget
Bent Andersen
Senior
Indlæg: 577
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #18 Dato:
05, November 2007 - 23:15 »
Tranberg, jeg må gentage mit udsagn om at jeg lever i et hjørne af verden hvor hver anden bil har Xenonlys, OK?
Det mest generende for mig er "konebilerne", hvor halogenlygterne (med fuld power) belyser både asfalten såsom de modkørendes øjne - almindeligvis på grund af klodset parkering peger lygterne i all retninger - og "nåh, ja, hvad fanden...".
Xenonlygterne har (og det skal de have):
1: automatisk niveauregulering
2: optik der slår alt med hensyn til stråleform
3: vaskeanlæg (for at undgå diffus stråling)
Du er hermed inviteret til et besøg i München, hvor vi vil køre en tur hvor de modkørende stort set holder i kø og hvor du vil opleve lygterne fra 60...70 biler. OK?
Bent.
Logget
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.211
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #19 Dato:
05, November 2007 - 23:26 »
Det var nu Mønnike der havde de største aversioner mod Xenon, jeg prøvede bare at kommemed et bud.
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.301
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #20 Dato:
06, November 2007 - 16:55 »
OK Bent
Du føler dig ikke generet af Xenonlyset og jeg må så antage at de bilister der kører med xenon, der generer mig, ikke har deres lysanlæg
i den stand ,du er vant til at møde.
Jeg kan kun sige, at mit "gammeldags" lysanlæg leverer lys nok til det
syn jeg er udrustet med.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Mikker
Senior
Indlæg: 151
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #21 Dato:
06, November 2007 - 18:05 »
I forbindelse med mit arbejde kørte jeg idag fra Præstø til Grenå og retur, jeg mødte masser af biler med lygtefejl, mange kan ikke finde ud af at sætte en pære ordentligt i, mange har leget hjemmemekaniker og selv justeret lygterne, så er der alle de andre der kører med ulovligt xenon, ja det tror jeg da, mener ikke at Ascona fra 1978 havde dette som standart eller tilbehør, så alt i alt masser af fejl fra de modkørende. Hmm sjovt nok følte jeg mig ikke generet af en eneste med orginalt xenon.
Logget
HP
Senior
Indlæg: 256
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #22 Dato:
07, November 2007 - 13:08 »
Det glæder mig meget, at så mange vil dele viden og oplevelser om dette emne. Jeg er blevet klogere på emnet og forstår nu hvori forskellene mellem almindelige pærer mere moderne lyskilder består. Men prisen ...!
Nu er jeg også begyndt at lægge mærke til de blændende og smadderirriterende "uægte" Xenon forlygter i lidt ældre biler.
Det er desuden interessant (ophidsende og provokerende) at lægge mærke til, at der er en del bilister, som på motorvej (f.eks. over Fyn en sen søndag aften) synes at mene, at når man kører hurtigt på en motorvej er nedblænding unødvendig.
HP
Rolig nu!
Logget
p
harbst
Senior
Indlæg: 2.334
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #23 Dato:
07, November 2007 - 15:41 »
Hvis man kører hurtigt ( over ca. 60 km/t ) i mørke er nedblænding direkte farligt, med mindre der kører nogen foran og lyse op.
Med nedblændede lygter belyses vejen kun omring 30 m frem . Så ser man en forhindring for sent hvis man kører stærkere.
Nu er der jo mange som er hysteriske med blænding, og mener der skal blændes ned bare fordi man ser en modkørende i det fjerne.
Kun hvis kørelyset er rettet direkte mod den modkørende og han er relativt tæt på er nedblænding nødvendigt, og forinden skal man have sat farten ned.
Læg mærke til de mange alvorlige ulykker der sker i mørke hvor bilister påkører gående, cyklister barnevogne og andet, bare fordi de kører for stærkt uden tilstrækkeligt langtrækkende lys.
Logget
Jørgen Harbst
Mads Aggerholm
Senior
Indlæg: 506
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #24 Dato:
03, November 2017 - 17:07 »
Citat fra: Mikker efter 03, November 2007 - 11:52
Om 10 år har alle biler xenon lys.
Næh, en masse af dem har LED...!
(Og ja, jeg har i ti år set frem til at svare på det her indlæg
)
Logget
Venlig hilsen
Mads Aggerholm
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.211
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #25 Dato:
04, November 2017 - 09:08 »
LED lys er lækkert at køre med om natten, men når man har prøvet det virker almindeligt halogenlys gult som en gammel fransk bils ditto
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.301
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #26 Dato:
10, November 2017 - 15:22 »
Man skal altid køre med en lystyrke der svarer til hastigheden og de modkørendes tarv. Det medfører at man ikke må køre med langt lys hvis det blænder mod og forankørende. Føler man nærlyset ikke rækker skal man nedsætte hastigheden der efter.
https://www.sikkertrafik.dk/presse/pressemeddelelser/langt-lys-paa-motorvejen
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Xenon forlygtepærer
Seneste Debatindlæg
Spammer
af
Morten Jødal
[19, Februar 2019 - 21:14]
Oliebrænder problem.
af
SuperClaus
[16, Februar 2019 - 23:06]
Usikker adgangskode
af
efry
[09, Februar 2019 - 17:14]
DC-DC converter
af
Bent Andersen
[18, Januar 2019 - 19:33]
Et Vink med en Gigantisk ...
af
HVH
[07, Januar 2019 - 19:56]
Søgefunktion i Windows 10
af
Mads Aggerholm
[28, December 2018 - 13:05]
Hvad synes I om en Katteg...
af
Morten Jødal
[27, December 2018 - 11:24]
Vaskemaskine - reparation
af
Uffe Kaagaard
[25, December 2018 - 15:17]
Temperatur og luffugtighe...
af
E. Tranberg
[12, December 2018 - 17:28]
Borax
af
chrismark
[10, December 2018 - 23:11]
Røgalarm
af
harbst
[10, November 2018 - 21:14]
Håndlavede lædersko
af
Morten Jødal
[04, November 2018 - 10:12]
Hacking, pengeafpresning ...
af
B Mønnike
[27, Oktober 2018 - 11:12]
Simkort i udlandet
af
Leeberg
[20, Oktober 2018 - 14:28]
AEG tørretumbler skramler
af
Morten Jødal
[20, Oktober 2018 - 07:55]
Google ads:
DR-Nyheder
Privat borger fik el-regning for hele byens belysning
11.000 ser med, når Nikolai streamer mens han redder dyr i nød
Kiggekø ved biluheld: Derfor stopper vi og tager billeder
Klaus Riskær dropper folketingskandidat efter to dage
Slut med støtte til borgere i nazi-tjeneste: Belgiens parlament vil stoppe tyske krigspensioner
Spilbranchen lover: Der skal vises færre spilreklamer på tv
400 YouTube-kanaler lukket: Bruger afslørede pædofili
Danmarks mest besøgte museum holder vejret: Sponsor dømt for milliardsvindel
Falsk betjent klippede armbånd af Roskilde-gæster
Özlem Cekic uddanner skoleelever i at bygge bro og nedbryde fordomme
Årets hidtil dårligste film? Anmelder sabler klichéfyldt børnegyser
Sygeplejersker smider den hvide uniform: 'Den er gennemsigtig i modlys'
Korrespondent om ny granskning af Danske Bank: 'SEC kan udstede bøder i milliardklassen'
Asfalterede pizzabakker og Storebælt i 3D: Sådan sikrede reklamebureau tour-start i Danmark
Elever tilbage efter indeklimakrise: 'De, der føler sig syge igen, vil få psykologhjælp'
Spansk kvinde død efter middag på Michelin-restaurant
Dobbelt op: 15-årig først dømt for pebersprays-angreb - og så sendt i ungdomsnævn
Uffe Elbæk kan sikre regeringens sundhedsreform efter valget
Flere skilte virker: Lave stopskilte mod spøgelsesbilister er en succes
Nej til nødhjælp: Maduro vil lukke grænsen til Brasilien
Kick ass-action og feministisk humor: Her er sæsonens bedste nye tegneserier
Klap i numsen og sjofle kommentarer: 'Mange mænd misforstår et smil'
Verdens største bi fundet for første gang siden 1981
16-årig klimaaktivist til EU-politikere: 'I fejer jeres rod ind under gulvtæppet'
Udflytningen er over halvvejs: S og DF vil flytte endnu flere arbejdspladser
Nyt fra ing.dk
Hvorfor har måner ikke måner?
Spørg Fagfolket: Hvorfor ruller rulletrapperne omvendt på Nørreport Station?
Skybrudsvand ender i haven i stedet for i kælderen
Kronik: Stil strengere krav om bæredygtigt byggeri
CRISPR er nyt våben mod banan-død verden over
Google indrømmer fejl: Fortalte ingen om skjult mikrofon i produkt
Svenskere presser lidar-teknologi ned i mikrochip
Smarte kontakter skulle spare strøm, men sluger selv energien
Kommuner: Vi har ikke brug for mere digital overvågning af borgerne
Ny teknologi sænker prisen drastisk for 3D-metalprint
Astronomer har opdaget en ny mini-måne ved Neptun
Valg: Dataanalyse og målrettede politiske budskaber kommer til spille en afgørende rolle
Eksperter efter demobyggeri: Stil skrappere energikrav til byggeri
Vagthunde: Statens jagt på konkurrence ødelagde forskningsmiljø på DTU
Danske forskere får kontrol over ustyrligt grafen til effektiv nanoelektronik
Kronik: Plast kan være en del af løsningen på klimaudfordringerne
Skulle lokke bilister over i toget: Droppet infotavle kunne »skabe farlige situationer«
Spørg Fagfolket: Bruger man kunstig intelligens til vejrudsigten?
LED-lys på vejene kan spare 2.000 ton CO2 om året
Iværksættere med vild påstand: Vi kan lade en elbil på 5 minutter
Svensk datalæk: 2,7 mio. lydfiler fra patientopkald til sundhedstelefon har ligget frit tilgængeligt
LiFi nærmer sig: Snart kan mobiltelefonen sende data med lys
Siemens og Grundfos deler algoritmer og digital platform
Kovending: Fujitsu kan alligevel løse »uoverkommelige« udfordringer med EFI-afløser
Damp skal drive små sonder frem i rummet