* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 61
I alt: 61

Forfatter Emne: Xenon forlygtepærer  (Læst 40758 gange)

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Xenon forlygtepærer
« Svar #15 Dato: 03, November 2007 - 14:49 »
Ok, jeg blev taget med bukserne nede, BMW og Mercedes ønskede lys der blænder og fik det. >:(
Jeg synes også at det blænder. men har ikke ville indrømme det, undskyld. ???
Alle er jo interesseret i at fordoble antallet af trafikdræbte, det kan xenon lys hjælpe med til, da det jo blænder de modkørende. :o

Steen L.

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 39
    • Vis profil
    • http://www.lokke.dk
Sv: Xenon forlygtepærer
« Svar #16 Dato: 05, November 2007 - 09:58 »
Hej

Jeg håber at i tillader at jeg blander mig med et knapt så følelsesladet indlæg.. 8)

Jeg generes også indimellem af modkørende biler med kraftigt xenon-lys. Jeg tror nu ikke at det er blændning, men måske snarere at lyskilden er så meget kraftigere end sædvanligt.

Nuvel - hvis man læser større udenlandske bil-magasiner (som fx. Auto Bild etc.) ser man indimellem test af de forskellige bilers lys. Der testes over en bred kam, og det er interessant at se at Xenon lys ikke nødvendigvis er bedre. Det viser sig som regel at en fornuftigt konstrueret konventionel forlygte kan lyse mindst ligeså godt og måske endda bedre end ringe xenon-forlygter. Jeg er selv tilhænger af, at lyset skal være så godt som muligt, men det er for simpelt blot at hævde at fordi det er xenon lys er det altid godt.

Kør forsigtigt - særligt jer der kører i en-øjede Corollaer  ;)

Steen (der kører med halogenlys og lysdioder - særligt på mine veteran-mc med 6V-dynamoer)


E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Xenon forlygtepærer
« Svar #17 Dato: 05, November 2007 - 12:51 »
For almindelige halogenlygter er der en øvre grænse for lysmængden - om den måles i Candela eller Lux ved jeg ikke, men den er åbenbart omsat til max 55W optagen effekt.

Xenonlygterne afgiver vel ikke en større lysmængde ved den samme måleteknik, men de afgiver et meget hvidere lys, hvilket er godt for dem der har dem og skidt for dem der ser på dem.

Målemetoden afspejler altså ikke hvordan lyset generer de modkørende, og om det skyldes at ikke-generende bølgelængder i halogenlys tæller med i målingen, eller at det hvide lys fra Xenon i sig selv er generende ved jeg ikke.

Jeg oplever det bare som om at man med Xenon kan omgå lovgivningens grænser om maksimal nærlysmængde, fordi disse er tilpasset glødepærer.

Xenonbrugerne opnår en fordel på andres bekostning.

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Xenon forlygtepærer
« Svar #18 Dato: 05, November 2007 - 23:15 »
Tranberg, jeg må gentage mit udsagn om at jeg lever i et hjørne af verden hvor hver anden bil har Xenonlys, OK?
Det mest generende for mig er "konebilerne", hvor halogenlygterne (med fuld power) belyser både asfalten såsom de modkørendes øjne - almindeligvis på grund af klodset parkering peger lygterne i all retninger - og "nåh, ja, hvad fanden...".
Xenonlygterne har (og det skal de have):
1: automatisk niveauregulering
2: optik der slår alt med hensyn til stråleform
3: vaskeanlæg (for at undgå diffus stråling)
Du er hermed inviteret til et besøg i München, hvor vi vil køre en tur hvor de modkørende stort set holder i kø og hvor du vil opleve lygterne fra 60...70 biler. OK?

Bent.

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Xenon forlygtepærer
« Svar #19 Dato: 05, November 2007 - 23:26 »
Det var nu Mønnike der havde de største aversioner mod Xenon, jeg prøvede bare at kommemed et bud.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Xenon forlygtepærer
« Svar #20 Dato: 06, November 2007 - 16:55 »
OK Bent

Du føler dig ikke generet af Xenonlyset og jeg må så antage at de bilister der kører med xenon, der generer mig, ikke har deres lysanlæg
i den stand ,du er vant til at møde.


Jeg kan kun sige, at mit "gammeldags" lysanlæg leverer lys nok til det
syn jeg er udrustet med. 8)





Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Xenon forlygtepærer
« Svar #21 Dato: 06, November 2007 - 18:05 »
I forbindelse med mit arbejde kørte jeg idag fra Præstø til Grenå og retur, jeg mødte masser af biler med lygtefejl, mange kan ikke finde ud af at sætte en pære ordentligt i, mange har leget hjemmemekaniker og selv justeret lygterne, så er der alle de andre der kører med ulovligt xenon, ja det tror jeg da, mener ikke at Ascona fra 1978 havde dette som standart eller tilbehør, så alt i alt masser af fejl fra de modkørende. Hmm sjovt nok følte jeg mig ikke generet af en eneste med orginalt xenon.

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: Xenon forlygtepærer
« Svar #22 Dato: 07, November 2007 - 13:08 »
Det glæder mig meget, at så mange vil dele viden og oplevelser om dette emne. Jeg er blevet klogere på emnet og forstår nu hvori forskellene mellem almindelige pærer mere moderne lyskilder består. Men prisen ...!

Nu er jeg også begyndt at lægge mærke til de blændende og smadderirriterende "uægte" Xenon forlygter i lidt ældre biler.
Det er desuden interessant (ophidsende og provokerende) at lægge mærke til, at der er en del bilister, som på motorvej (f.eks. over Fyn en sen søndag aften) synes at mene, at når man kører hurtigt på en motorvej er nedblænding unødvendig.

HP

Rolig nu!
p

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Xenon forlygtepærer
« Svar #23 Dato: 07, November 2007 - 15:41 »
Hvis man kører hurtigt ( over ca. 60 km/t ) i mørke er nedblænding direkte farligt, med mindre der kører nogen foran og lyse op.

Med nedblændede lygter belyses vejen kun omring 30 m frem . Så ser man en forhindring for sent hvis man kører stærkere.

Nu er der jo mange som er hysteriske med blænding, og mener der skal blændes ned bare fordi man ser en modkørende i det fjerne.

Kun hvis kørelyset er rettet direkte mod den modkørende og han er relativt tæt på er nedblænding nødvendigt, og forinden skal man have sat farten ned.

Læg mærke til de mange alvorlige ulykker der sker i mørke hvor bilister påkører gående, cyklister barnevogne og andet, bare fordi de kører for stærkt uden tilstrækkeligt langtrækkende lys. 
Jørgen Harbst

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Xenon forlygtepærer
« Svar #24 Dato: 03, November 2017 - 17:07 »
Om 10 år har alle biler xenon lys. ;D

Næh, en masse af dem har LED...!

(Og ja, jeg har i ti år set frem til at svare på det her indlæg  ;D ;D ;D )
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Xenon forlygtepærer
« Svar #25 Dato: 04, November 2017 - 09:08 »
LED lys er lækkert at køre med om natten, men når man har prøvet det virker almindeligt halogenlys gult som en gammel fransk bils ditto

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Xenon forlygtepærer
« Svar #26 Dato: 10, November 2017 - 15:22 »
Man skal altid køre med en lystyrke der svarer til hastigheden og de modkørendes tarv. Det medfører at man ikke må køre med langt lys hvis det blænder mod og forankørende. Føler man nærlyset ikke rækker skal man nedsætte hastigheden der efter.

https://www.sikkertrafik.dk/presse/pressemeddelelser/langt-lys-paa-motorvejen
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk