* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 70
I alt: 70

Forfatter Emne: Flyvende vælgermøde ender i klimastrid  (Læst 8557 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Flyvende vælgermøde ender i klimastrid
« Dato: 08, November 2007 - 19:23 »
Politiken.dk 07-11-07:
"
Fra flyverens højtaleranlæg, der normalt kun spytter informationer ud om sikkerhedsbælter og toldfri varer, lyder taler fra fem trafikordfører og en minister.

Transport- og energiminister, Jakob Axel Nielsen (K), diskuterer trafikpolitik med andre partier og et dusin gymnasieelever i en Borring 737 under en flyvning fra København til Aalborg. Flyselskabet Sterling havde inviteret, så politikerne kunne ’se det hele lidt fra oven’.

Minister er glad for fly

Ministeren slog fast, at han er glad for at flyve og kalder det oppustet og alt for politisk korrekt at sige nej til turen.

Det her flyvende vælgermøde svarer til mere end, hvad to danskere ville forurene på et helt år, hvilke signaler sender det, at du som trafik- og energiminister sidder her?

»Man skal passe på med at blive så politisk korrekt, at man siger nej til noget, som verden har brug for - nemlig flytrafik. Og jeg har via af det her møde muligheden for at kunne tale trafik- og infrastrukturpolitik. Kun den meget ophøjede politiske oppustethed lader være med at tage med«.

Hvilket signal sender det?
»Det sender det signal, at vi er nogle politikere, der har fået talt infrastruktur. Det sender selvfølgelig et forkert signal, hvis det er det eneste, du skriver om. For så tror folk, at vi i virkeligheden blæser på det, vi siger og gør det modsatte«.

Miljøorganisationer kritiserer
Ministeren var forud for turen blevet kritiseret af flere miljøorganisationer - bl.a. NOAH og Greenpeace, der er forargede over, at et vælgermøde uden grund skal forurene så meget. Men ministeren tror ikke på, at han ville have fået det samme ud af en tur i en togvogn.

»Selvfølgelig kunne man have gjort det i en togvogn, men nu er det altså Sterling, der har taget initiativ til det her. Netop fordi der også er den her bagside af medaljen (stort CO2 udslip, red), så får vi pressen med, og så kan jeg kun håbe, at det også kommer til at handle om det det skulle handle om - nemlig trafik. Og ikke om klima. For det er jo ikke et klimavælgermøde det her«.

Men de to ting hænger jo sammen?

»Det gør de ikke altid«, siger ministeren.

Hvornår gør de ikke det?

»Vi har nogle problemer i Danmark med fremkommelighed, og det er derfor, vi har en infrastrukturkommission. Vi bliver jo nødt til at have nogle veje, som bilerne kan køre på, uanset om de kører på benzin eller el. Så derfor hænger klima og trafik ikke altid sammen«.

Radikale kritiserer
Men den radikale miljøordfører kritiserer netop ministeren for at forsøge at adskille transport og klima. Han mener, det er et problem, at man har nedsat en infrastrukturkommission, der ikke tager højde for miljøet.

»Vi står overfor to kæmpeproblemer; Trængsel og at nordpolen smelter«, siger Martin Lidegaard. Han foreslog i 7.000 meters højde, at man skal belønne de mest miljøvenlige fly ved at lægge en afgift på de storforurenende fly.

Kvoter forvrænger
Sterling havde købt CO2 kvoter til alle passagerer. Men Enhedslistens Rune Lund mener, det er for nemt at købe CO2-aflad, fordi det giver rige mennesker ret til at forurene.

»Etisk og moralsk er der et problem med at købe CO2 aflad. Filosofien bagved er, at man giver sig selv ret til at forurene. Det er meget problematisk, at der er lavet en minimumgrænse for, hvor meget man skal forurene. I stedet for at spekulere i at købe og sælge varm luft, vil vi hellere have, at man gør alt, hvad man kan, for at spare«, siger han.

Derudover skal CO2-kvoterne ganges med 2,7 for, at de svarer til de reelle miljøbelastning, der er meget andet en CO2.

Men Martin Lidegaard havde også købt CO2-kvoter til sig selv og ministeren:

»Da jeg ved, regeringen aldrig tænker på CO2-udslippet, har jeg også købt en kvote til Jakob Axel«, siger Martin Lidegaard.

Jomfrurejse med vand
20 - 25 ton CO2 senere, da maskinen landede i Kastrup igen, holdt to brandbiler klar og oversprøjtede den knaldrøde flyvemaskine med vand for at illustrere, det var en jomfrutur. Verdenshistoriens første flyvende vælgermøde var en realitet - og Sterling på vej i Guiness Rekordbog.

Turen var sponsoreret af Sterling.
"

Jeg var også ude at flyve i går, Så spørgsmål nr1: hvormeget kunne i se deroppe "fra oven"?

Jeg er ganske uenig i betragtningen om at man ikke skal blande miljø spørgsmål og trafik sammen. Jeg vil gerne ha det gamle energi og miljø ministerium tilbage gerne inklusiv trafikministeret, så vi kan få broen over kattegat med højhastighedstog.

Jeg er enig med Rune Lund at køb af CO2 kvoter er aflad, men hvorfor tog han med? for at komme i Guiness Book of Records? for mange stemmer har der ikke været i den tur.

god debat

Mikael Boldt

« Senest Redigeret: 08, November 2007 - 19:28 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk