* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 64
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 52
I alt: 52

Forfatter Emne: Management guldkorn  (Læst 8865 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Management guldkorn
« Dato: 14, November 2007 - 10:08 »
En interessant debat som fortjener en selvstændig tråd.

Peters-Princippet: Ansatte i en hierarkisk organisation vil blive forfremmet til deres første inkompetenceniveau.

Dilbert-Princippet: Firmaer forfremmer deres dårligste ansatte til et administrativt niveau, sådan at kunderne ikke får dårlige oplevelser med dem.

Parkinson's lov: Arbejde udvider sig, indtil det udfylder den tid der er til rådighed for dets udførelse.

Men, hvor stammer denne her fra?

"En Administration på over 200 ansatte har nok i at administrere sig selv, og enhver udefra kommende opgave kan kun løses ved at ansætte mere personale."

God debat

Mikael Boldt

Ha en god dag

Mikael Boldt

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Management guldkorn
« Svar #1 Dato: 14, November 2007 - 13:08 »
Jeg har for mange år siden læst både "Parkinsons lov" og " Parkinsons lov for stræbere" på  dansk. Endda flere gange. Det var fordi Jeg  dengang i pereioder boede i en lejlighed i det fremmede, hvor der ikke var så meget andet interessant lekture på et sprog jeg kunne læse.   

Peter princippet husker jeg tydeligt fra bogen, men derfor er der jo ikke garanti for at Parkinson er den oprindelige ophavsmand.

Også princippet om at en organisation vil udvide sig til at den kan beskæftige sig alene med at administrere sig selv, husker jeg fra Parkinson.  Han opstillede tal for den britiske flådeadministration, som udvidede sig i takt med at antallet af skibe og søfolk i flåden faldt.
Som kriterier for den perfekte fuldt selvtilstrækkelige administration nævnte han,at , lederen for afdelingen for avisabonnementerne, ville opdele i underafdelinger så han kunne få nogle underchefer. 

Men jeg mener at der skulle være væsentlig flere end 200 ansatte, før man opnåede sådan en perfektion.

Jørgen Harbst

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Management guldkorn
« Svar #2 Dato: 15, November 2007 - 12:06 »
I min søgning på nettet faldt jeg over denne bog, som frit kan downloades: Undværdlige ord på hjemmesiden Udvalgte noter

Hvad mener i forresten om denne DSB-anlæg’s regel: "Ligegyldig hvor i projektet man er, så er restomkostningerne ens."
Den gælder vel også for Metro'er og TV-huse?

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk