* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 65
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 68
I alt: 69

Forfatter Emne: Intelligente elmålere til alle er spild af penge  (Læst 24577 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Intelligente elmålere til alle er spild af penge
« Dato: 15, November 2007 - 11:53 »
"Elregningen fylder alt for lidt i danskerne økonomi til, at det kan betale sig at udskrive en ekstraregning på 2,5 milliarder kroner for at installere dem i alle boliger. Ikke engang hos storkunder i industrien rokker målerne nævneværdigt ved forbruget."
skriver ing.dk i dag.

men er det ikke det som det tidligere folketing har besluttet, at intelligente elmålere er fremtiden?

Og var jeg som bornholmer ikke lovet at jeg skulle være forsøgskanin?

blot for at knytte en kommentar til tidligere debat: http://ingeniordebat.dk/index.php?topic=1569.msg14648#msg14648

som jeg tidligere har skrevet, så sparer disse målere ikke energi - de parallel-forskyder kun mit forbrug.

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Intelligente elmålere til alle er spild af penge
« Svar #1 Dato: 15, November 2007 - 18:21 »
Citat fra: Mikael Boldt
som jeg tidligere har skrevet, så sparer disse målere ikke energi - de parallel-forskyder kun mit forbrug.

-Til om natten, hvor din tørretombler antagelig kan forsynes med Windenergi :)
-Men det bliver vel først aktuelt når der er overskuds-produktion om natten?
Forskere: Intelligente elmålere til alle er spild af penge
http://ing.dk/artikel/83270
Citér
Ifølge lektor i energiøkonomi Anders Larsen fra RUC er forbrugernes interesse for deres elforbrug »forsvindende lille«.

-De fleste mennesker har formodentlig ikke energi til den slags luksus-problemer, som tilsyneladende meste interessere tekno-file nørder ansat i velbetalte sine-cue-jobs :)
-Når skatter og afgifter reducere deres netto-indtjening til smertegrænsen går de i formodentlig bare i strejke for højre løn.
-Større energi-afgifte vil derfor bare medføre flere strejker :)
-Evt. afgifts-nedsættelse vil antagelig blive spist af højre Kwh-pris? :(
Citér
Både Anders Larsen og Fritz Møller Andersen mener dog, at elselskaberne skal installere intelligente elmålere, men kun, når de gamle målere alligevel skal erstattes.

-Fornuftige synspunkter :)
-Især hvis de intelligente elmåler forsynes med Bluetooth V2 eller wifi, så alle målinger kan aflæses og registreres på computere? :)

mvh jj

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Intelligente elmålere til alle er spild af penge
« Svar #2 Dato: 15, November 2007 - 21:59 »
Som jeg har forstået det er den umiddelbare motivation for elselskaberne at muliggøre fjernaflæsning.
Det sparer mange penge! Ingen besøg af "målermanden", men afregning pr. GSM/GPRS.
Det "intelligente" ligger vel mere i hvilke muligheder man tilbyder forbrugeren, men det kræver alt andet lige en liberalisering af elmarkedet.
Ved en liberalisering kunne elforbrugere skifte mellem den til enhver tid billigste udbyder... på time-, hvis ikke minutbasis. Dette kunne den intelligente elmåler sørge for.
Princippet er ikke ukendt, det kendes fra sk. "Least cost routers", som er apparater der sættes mellem telefonen og telefonnettet, som alt efter opkaldsnummer vælger den billigste udbyder.
Jeg tvivler dog stærkt på at denne funktion er tiltænkt den sk. "intelligente måler".

MvH,

Bent.

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Intelligente elmålere til alle er spild af penge
« Svar #3 Dato: 15, November 2007 - 22:36 »
Citat fra: Bent Andersen
Som jeg har forstået det er den umiddelbare motivation for elselskaberne at muliggøre fjernaflæsning.
Det sparer mange penge! Ingen besøg af "målermanden", men afregning pr. GSM/GPRS.
-Skal elmåleren så forsynes med sim-kort?

mvh jj

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Intelligente elmålere til alle er spild af penge
« Svar #4 Dato: 16, November 2007 - 08:52 »
Ja. Men det gøres fra fabrikken.

MvH,

Bent.

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Intelligente elmålere til alle er spild af penge
« Svar #5 Dato: 16, November 2007 - 09:13 »
Vi bruger GSM modem(er) til at kommunikere og opdatere firmware på udviklings projekter i marken.
Sådan noget koster et GSM-data abonnement som jeg tvivler på at man får billigere end hvad det koster at få aflæsnings-pensionisten ud forbi 1 gang årligt, eller selvaflæsning som mange gør nu.

Har nogen fået snuset sig frem til fra det "inteligente" går ud på ?

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Intelligente elmålere til alle er spild af penge
« Svar #6 Dato: 16, November 2007 - 09:33 »
@jj: hvad er et "sine-cue-job"?



TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Intelligente elmålere til alle er spild af penge
« Svar #7 Dato: 16, November 2007 - 09:56 »
Hvis man skal have abonnement til 5 mio. målere så bliver det uden tvivl ret billigt.
Desuden tror jeg ikke at der er mere data i sådan en aflæsning end at det kan være i en ganske almindelig SMS.

MVH Tommy

Vi bruger GSM modem(er) til at kommunikere og opdatere firmware på udviklings projekter i marken.
Sådan noget koster et GSM-data abonnement som jeg tvivler på at man får billigere end hvad det koster at få aflæsnings-pensionisten ud forbi 1 gang årligt, eller selvaflæsning som mange gør nu.

Har nogen fået snuset sig frem til fra det "inteligente" går ud på ?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Intelligente elmålere til alle er spild af penge
« Svar #8 Dato: 16, November 2007 - 10:14 »
Himmerlands Elforsyning er begyndt at opsætte intelligente elmålere, og som Bent Andersen korrekt bemærker, så er den første funktion mulighed for fjernaflæsning.
Man kan også bruge "intelligensen" til at have forskellige eltakster på forskellige tider i døgnet - men så vidt jeg har forstået, benyttes denne mulighed endnu ikke for privatkunder.
Målerne kan i princippet også kobles til elektronisk styring af elforbrug, såsom indkobling af tørretumbleren, når el er billig - men denne mulighed er endnu ikke implementeret og vil til sin tid forudsætte, at forbrugeren selv får en styring installeret (men det bliver et mindre problem - om 5 år sælger Aldi den sikkert for en hund til selvmontage).
I sig selv sparer intelligente elmålere ikke energi. Men de er alligevel en god ide, når mulighederne er fuldt udbyggede. For de sparer på behovet for grundlastværker og giver dermed også øgede muligheder for at udnytte den mere ustabile vindenergi - og hvem ved: måske om få år solceller koblede til det offentlgie elnet?

Endelig: Et "sine-cue-job" kender jeg heller ikke, men der må være tale om et sinecure-job. Sinecure kommer fra latin sine=uden og cura=omsorg (bl.a. i betydningen "varetagelse af et praktisk arbejde") og er altså et job uden arbejde, men med ære eller aflønning, fx "minister uden portefølje" eller "æresdoktor". Jeg kan ikke helt se, at begrebet har relevans i denne debat.
To engelske links med hver sin forklaring af begrebet er vedføjet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sinecure
http://www.merriam-webster.com/dictionary/sinecure
Mvh. Morten Jødal

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Intelligente elmålere til alle er spild af penge
« Svar #9 Dato: 16, November 2007 - 10:20 »
P.S. Jeg har genlæst tråden og ser at flere forudsætter GSM som basis for "intelligensen". Det tror jeg ikke er nødvendigt, da den nødvendige simple datatransmission vel let kan føres gennem elledningerne til centralt placerede fordelerskabe (fx ved transformatorerne)? I så fald skal man blot transmittere kundenummer og aflæsning til centralenheden - og aktuel eltakst den modsatte vej, når den skifter. Det forudsætter bestemt ikke et separat mobilabonnement til hver kunde!
Jeg ved ikke, hvilken teknik HEF benytter i de målere, de netop er begyndt at sætte op.
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Intelligente elmålere til alle er spild af penge
« Svar #10 Dato: 16, November 2007 - 10:59 »
Det giver en helt anden mening Jødal.
Det er langt mere sandsynligt at de aflæser via EL-nettet. Det kan man udemærket, og bliver også idag, overført data via El-nettet. I betragtning af de beskedne data mængder en måler skal levere sammen med tiden den har til det (½ - 1år!), lyder det nærmest dumt ikke at gøre det sådan.
Jeg kunne forestille mig de kunne hælde data den anden vej som den bruger til sin "intelligente funktion", hvad det så end går ud på i praksis.
En tidligere kollega arbejder nu ved YIT, jeg husker han fortalte at de store EL forbindelser gennem landet også bruges til data trans. som elskaberne lejer ud til fx. TDC.

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Intelligente elmålere til alle er spild af penge
« Svar #11 Dato: 16, November 2007 - 11:34 »
Nej, de aflæser ikke over elnettet! Det er for usikkert og kræver relativ høj sendeeffekt for at kunne komme langt nok.
Hermed et link til de nye målere som DONG indsætter:
http://www.develco.com/Default.aspx?ID=59

Som det ses er der tale om GSM/GPRS samt oven i købet ZigBee.

MvH,

Bent.

Edit: linket virker desværre ikke direkte. Nederst på siden skal man klikke på "Download Develco's AMR flyer"
« Senest Redigeret: 16, November 2007 - 11:36 af Bent Andersen »

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Intelligente elmålere til alle er spild af penge
« Svar #12 Dato: 16, November 2007 - 12:04 »
Zigbee er ihvertfald udelukket til at sende noget som helst til El-værket!
Zigbee er en "skrabet Bluetooth" trådløs forbindelse, der næppe rækker ud til kantstenen.

Det kræver ikke nogen særlig energi at lægge det overlejrede signal på EL-nettet, iøvrigt har måleren al den energi tilrådighed den vil have.

I mine øjne er den eneste hurdle at signalet nok dør ved transformeren, så man skal ud og etablere en signalbro ved hver transformerstation.

Det er muligt de ikke gør det men det betyder ikke det ike lade sig gøre.

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Intelligente elmålere til alle er spild af penge
« Svar #13 Dato: 16, November 2007 - 12:23 »
Du har ikke brugt linket, eller ikke forstået det!
GSM/GPRS er forbindelsen til elværket (aflæsning mm.). ZigBee peger "ind i huset" og kan bruges til at fjernstyre apparater mm. Der tilbydes f.eks en PIR sensor eller et relæ som man kan fjernaflæse/fjernstyre.
Men du har ret, DONG/NESA er idioter som ikke forstår at vælge den rette teknologi eller ikke gider undersøge det, selvom det drejer sig om 100-tusindvis af apparater. NOT!

MvH,

Bent.

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Intelligente elmålere til alle er spild af penge
« Svar #14 Dato: 16, November 2007 - 12:58 »
OK så.
Du kom jo lige ind på mit næste argument imod dette her.
Hvis Elmåleren skal slukke og tænde for diverse EL-apparater i huset, må der være en særlig installation udover måleren der slukker og tænder for apparatet.
Det må sq da koste noget der trækker ned i regnskabet.
Tilmed kan jeg heller ikke forestille mig ret mange apparater i en typisk bolig man vil have afbrudt andet når det passer brugeren.

Fryseren er nævnt i en artikel .. OK men vores bruger ca. 0,8KwH og den skal dog stadigvæk fryse .. så hvormeget potentiale er der her ?
Vaskemaskinen .. jo vi kunne nok vaske om natten .. MEN det gør de færeste jo ikke af mindst 2 simple årsager:
* Det larmer og generer nattesøvnen.
* Den skal tømmes og tøjet hænges til tørre, da de fleste har travlt om (næste) morgenen gider man selvfølgelig ikke det.

Hvad med TV'et ?  :o

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk