* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 64
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 51
I alt: 51

Forfatter Emne: Intelligente elmålere til alle er spild af penge  (Læst 24576 gange)

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Intelligente elmålere til alle er spild af penge
« Svar #15 Dato: 16, November 2007 - 13:32 »
Jeg argumenterer hverken for eller imod, jeg prøver at fortælle hvordan systemet rent FAKTISK fungerer. Dertil mit link.
Tidligere indlæg sværmede om powerline kommunikation etc. uden at have fakta.
Faktum er: det er et GSM/GPRS system. OK?

Bent.

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Intelligente elmålere til alle er spild af penge
« Svar #16 Dato: 16, November 2007 - 15:22 »
Citat fra: Morten Jødal
Jeg kan ikke helt se, at begrebet har relevans i denne debat.
-Men tak fordi du besvarede Tranbergs spørgsmål og korrigerede mine stavefejl :)
-Der antagelig gode muligheder for AMR via elledninger? :)

mvh jj
« Senest Redigeret: 16, November 2007 - 20:48 af jj- »

PeterK

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 56
    • Vis profil
Sv: Intelligente elmålere til alle er spild af penge
« Svar #17 Dato: 20, November 2007 - 16:49 »
Nu findes der flere metoder at foretage fjernaflæsning på. Som nævnt anvender DONG flere steder GSM/GPRS. På Færøerne og i sønderjylland bruger de PLC (Power Line Communication) og i f.eks. Roskilde og Hillerød bruger de RF (radiokommunikation).

Personligt vil jeg gerne slå et slag for radiokommunikationen (ved tættere bebyggelse) da man her slipper for at bruge en teleoperatør eller det eksisterende lavspændingsnet. Jeg har  dog hørt mange gode ting om PLC men frekvensomformere kan skabe en del støj på nettet som kan påvirke fjernaflæsningen.

Jeg har selv arbejdet med fjernaflæsning via radiokommunikation og jeg er positivt overrasket over hvor godt det fungerer. Hver måler indeholder et radiomodul som kommunikerer med en opsamlingsenhed som så kan sende data videre til forsyningsselskabet via GPRS eller IP.

Om det kan svare sig for elselskaber er jeg ikke klar over, jeg kan kun berette at det kunne det for mit tilfælde, så det kan det sikkert også for andre.
Peter K

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk