* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 67
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 56
I alt: 56

Forfatter Emne: Vandet der blev væk!  (Læst 8528 gange)

mail2john

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 604
    • Vis profil
Vandet der blev væk!
« Dato: 19, November 2007 - 09:50 »
Vi har en ejendom med egen brønd, som vel er ca. 100 år gammel.
- Der har aldrig manglet vand! (vi købte ejendommen af en gammel dame, som har boet her hele sit liv)

Nu, ca. 3/4 år efter en genbo (110 meter fra brønden) har gravet en lavereliggende sø, er vandet forsvundet.
- Vi taler om en vandstandssænkning i brønden på mindst en 3 - 4 meter. (Pt. ca. én meter vand tilbage i brønden, og faldende)

Jeg mener jo, der er en logisk sammenhæng!
Kommunen (som har givet tilladelse til søen) siger: "Nej, dét kan de ikke forestille sig"!
Brøndejerforeningen: "Jo! Det er både muligt og sandsynligt"!
Brøndborer: "Det er absolut muligt"!


- Findes der her, nogen som har indsigt i og/eller erfaring med, muligheden for at vores vandførende lag, kan være brudt af genboens sø?
 Eller, nogen som kender til de juridiske vinkler på en sådan sag?

- Der er jo også lige den "detalje" at vi mangler vand!
Der skulle, angiveligt, kun være én som må levere drikkevand, her på Fyn?
Firmaet har kun én mobil vandforsyning, og den er pt. udlejet.
- Det er jo ikke holdbart at hente vand i dunke, som vi gør nu.
Lyt, eller din tunge vil holde dig døv..
Mvh. John Johansen

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Vandet der blev væk!
« Svar #1 Dato: 19, November 2007 - 11:28 »
Kunne det ikke også tænke sig at den gamle dame ikke brugte vand til ret meget andet end at drikke.
Altså at forbruget nu er steget voldsomt efter at en familie er rykket ind?

Bare sagsomkostninger til advokater og grumset forhold til nabo(erne) i tiden fremover. Gode nabo relationer er vigtige ude på landet.
Jeg ville glemme det og kigge mig om efter noget kommunevand.
Det med egen brønd er altid noget skrammel.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Vandet der blev væk!
« Svar #2 Dato: 19, November 2007 - 16:06 »
Jeg har været kollega med en uddannet geolog, som jævnligt underholdt mig om afstrømningsflader, som kan være endog meget store og afhængige af placeringen af diverse lerlag.
På den baggrund (ikke personlig erfaring) vil jeg stramme brøndborerens vurdering til: "Det er sandsynligt!"

Næste led i sagen er så, at hvis naboen har etableret søen med alle tilladelser i orden, deler jeg kuscos vurdering af, at det ikke er værd at sætte det gode naboforhold over styr på sagen - så meget mere som du kan risikere, at naboen har gravet hul på det jordlag, der holdt vandet inde hos dig, og at hvis han fylder søen op, får han bare en sump, og du ikke mere vand.

Hvis ejendommen ligger sådan, at tilslutning til vandværk ikke er den oplagte løsning, må du vel kunne få boret brønden dybere? Hvis kommunen gør vrøvl, må du nok få en geotekniker til (mod betaling) at sige, at behovet for at bore nyt er opstået på grund af naboens sø, som de vel også har været indblandet i tilladelsen til?
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Vandet der blev væk!
« Svar #3 Dato: 19, November 2007 - 16:41 »
Lad det være sagt med det samme, at jeg ikke har forstand på vandafstrømning, brønd og den slags.

Men jeg har meget erfaring med kommuner, og som konsulent siddet på begge sider af bordet, dog aldrig i samme sag.

Selvfølgelig tager kommunale sagsbehandlere fejl engang imellem, både af teknikken og af lovreglerne. Det er jo også et stort kompleks af regler, som nogle få teknikkere, i en landkommune, skal manøvrere rundt i .
Men fordi man har fået kommunens tilladelse til et anlæg, er man ikke dermed fritaget for ansvar, eller andre regler. Det er en populær misforståelse at alt er lovligt bare fordi det er godkendt. Tilladelse betyder bare at kommunen  ved dens, måske overfladiske, bedømmelse ikke har haft noget at indvende. Tilladelsen fritager ikke for at følge alle andre regler på området. 

Så din nabo kan meget vel være ansvarlig for dit manglende vand, og det kan han være uanset alverdens kommunale tilladelser.

Men om han også er erstatningsansvarlig overfor dig afhænger af lovgivningen på området. 
« Senest Redigeret: 20, November 2007 - 08:43 af harbst »
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Vandet der blev væk!
« Svar #4 Dato: 19, November 2007 - 16:47 »
Jeg synes at Mortens råd virkeligt er godt og værd at overveje.

Jeg er overbevist om, at din nabo ikke har gravet en sø for at genere dig.

På den anden side, kan jeg sagtens forstå dine ærgelser over eventuelle udgifter, til at bore en dybere brønd og eventuelle sagsudgifter til at få fastlagt et muligt erstatningsansvar.

Jeg synes altid, at det er klogt at diskutere sagen med sin nabo og fortælle om de problemer, man mener han har forvoldt en.

Jeg fornemmer, at det har du allerede gjort, med et negativt resultat.





Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk