* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 76
I alt: 76

Forfatter Emne: Torx bits der holder?  (Læst 44633 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Torx bits der holder?
« Dato: 28, November 2007 - 09:11 »
I kender måske problematikken med skruebits som hurtigt bliver slidt, jeg synes det er et evigt problem.

Da jeg for nogen tid siden skulle investere i torx bits købte jeg de dyreste jeg kunde finde. Et lille fint sæt med den lysegrå farve som jeg mener indikerer en ordentlig hærdning.
I går "kammede" den så over og spidsen blev fuldstændig ødelagt.

Har nogen her erfaring med at finde bits der kan holde?

Jan

John Wellendorph

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
    • http://www.wellendorph.dk
Sv: Torx bits der holder?
« Svar #1 Dato: 28, November 2007 - 09:33 »
Jeg kan ikke fortælle dig hvad der holder og hvad der ikke holder, men der er mere end "dårlige" bits der gør at de "kammer" over.

For det første skal du selvfølgelig have valgt den rette størrelse af bits til skruen - ja, grin nu ikke for tidligt. Man kan godt bruge en understørrelse i et stykke tid inden den "kammer" over.

Måske beruger du forkerte skruer til formålet ? - eller det er nødvendigt at bore for først ?

Skruer du med indstillingen "borefunktion" og ikke med "skruefunktion" har du ikke mulighed for at stille det rette "moment" - den funktion der netop gør at du ikke skruer hårder (eller dybere) end skruer og materialer kan klare.

Eneste gang jeg har kvernet en torx var da jeg skulle skrue nogle selvskærende skruer ind i mursten og ikke havde boret for med stort nok bor - da momentet ikke kunne skrues højrer op satte jeg maskinen på "borefunktion" og straks kvernede jeg den bits  :( - det var i øvrigt et Hitatchi produkt.

Håber at du kunne bruge ovenstående.
Med venlig hilsen
John

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Torx bits der holder?
« Svar #2 Dato: 28, November 2007 - 09:37 »
Hvordan i alverden kan en Torx "kamme over"? Mener du ikke PZ?
Anyway, glem alt om pris og udseende. Det kinesiske blødjern er i dag så godt kamoufleret at du ikke kan se om det er godt eller ej.
Gå efter et kendt mærke i stedet.
De bedste skruetrækkere, bits mm. kommer fra PB Swiss Tools (min personlige mening som jeg deler med mange andre).
http://www.pbswisstools.com/

MvH,

Bent.

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Torx bits der holder?
« Svar #3 Dato: 28, November 2007 - 10:38 »
Bent, hvis jeg havde ment PZ havde jeg ikke skrevet til dette forum. Det usædvanlige er netop, at det er første gang jeg har oplevet en Torx bit kamme over - og ja det var den rigtige størrelse. Min kollega troede heller ikke sine ører da jeg sagde det. Men jeg havde brug for at skrue nedefra og op uden at kunne holde maskinen helt lige, og så kæntrede det hele.

Det der undrer mig mest er, at bit'en blev fuldstændig fordrejet i spidsen. Jeg havde troet at skruen var blødere så det var den der blev ødelagt.

Jeg må vel konstatere, at det bitsæt ikke var dyrt nok!

I mellemtiden er jeg blevet anbefalet mærket Wera, men jeg kigger også på pbswisstools, tak.

Jan

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Torx bits der holder?
« Svar #4 Dato: 28, November 2007 - 10:56 »
Jeg har en kammeret der er tømrer. Ham har jeg fået et par bits af og man kan vist roligt sige at det er en hel anden kvalitet end dem fra det lokale byggemarked.
Så hvis du kender en tømrer kunne det være en mulighed.

MVH Tommy

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Torx bits der holder?
« Svar #5 Dato: 28, November 2007 - 11:03 »
Yep, Wera er også OK.
Se om du kan finde en forhandler af enten PB eller Wera.

MvH,

Bent.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Torx bits der holder?
« Svar #6 Dato: 29, December 2007 - 15:46 »
Gå op til Harald Nyborg og køb dem i dåser med 50 stk i hver.
En dåse koster ca. 30 kroner.

Bitsene holder udemærket til almindeligt brug og er så billige at de kan kyles væk med det samme, når de ikke mere er tjeneste dygtige.

Disse bits giver endnu en fordel, de dyre ikke kan matche. Hvis man taber sin eneste dyre bit ned i en utilgængelig revne og det er søndag, er man færdig med at arbejde den dag.

Wera laver udemærkede produkter der er dyre og næsten ikke er til at slide op. Men kun næsten. For man anvender dem desværre ofte alt forlænge efter at de burde være kasseret. Med beskadigede skruer tilfølge.

Man kvier sig ved at smide dem væk og er også hele tiden i tvivl om de næste bits er af den samme kvalitet, selv om der er mærkesammenfald med de forrige. Det medfører at man som tiden går ophober en masse dårlige bits.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Torx bits der holder?
« Svar #7 Dato: 29, December 2007 - 20:42 »
Det er nu efterhånden en gammel tråd jeg startede her, men lad mig lige efterrationalisere.

Efter min indledende (dårlige) erfaring, købte jeg, hvad jeg mente var det bedste jeg kunne købe i alm. udsalg: det var fra Harald Nyborg og de var mærket BACHO. Det var dog et gammelkendt navn, ikke? Det var samtidigt de dyreste jeg kunne finde noget sted - vistnok 10Kr/stk.

5-6 skruer så var de færdige. Jeg sleb dem så kortere med vinkelskliberen - så klarede de nogle skruer mere. Min ven Jim som jeg arbejdede sammen med siger, at han har samme erfaring i Californien hvor han bor.

Jeg skal bemærke, at det kun drejer sig om størrelse 10. De større numre har jeg ikke kunnet ødelægge.

Mønnike, dit råd om "køb og smid væk" kan jeg følge en del af vejen. Jeg bruger den metode i andre sammenhænge, men jeg tror stadig jeg vil søge efter bits der holder.

Jan

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Torx bits der holder?
« Svar #8 Dato: 29, December 2007 - 22:13 »
"Opfindelsen" er en af de mere nytteløse inden for branchen i nyere tid.
Hovedsageligt med det formål at puste et nyt behov op for nyt værktøj og dermed sætte mere fut i omsætningen for værktøjsbranchen.

De størrere Torx bits + skruer holder nogenlunde.
De mindre holder ikke til at kamme over bare et splitsekund -hverken skrue eller bit.
Det samme gælder for det meget Torx lignende stjerne skruer (ikke at forveksle med PZ)

PZ skruer og bits kan sagtens kamme over en tid uden at blive totalt ødelagt og i det mindste kan man dog skrue skidtet ud igen hvad er totalt håbløst hvis det sker for Torx skruer.
Man behøver ikke at være maskin ingeniør for at se den konstruktion ikke holder. Gribefladen mellem skrue og bit udgøres af spor som når skrue og bit bliver mindre ved en vis størrelse bliver sporer så fine og spinkle at den mindste vaklen i angrebsvinkel uværgerligt rykker samtlige spor af.

Jeg bruger aldrig Torx ved små størrelser PZer væsentlig bedre.

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Torx bits der holder?
« Svar #9 Dato: 30, December 2007 - 15:30 »
Tak Kusco,

Efter at jeg er blevet hånet for at ødelægge små torx bits ar det rart at jeg ikke er alene!

Jan

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Torx bits der holder?
« Svar #10 Dato: 30, December 2007 - 17:59 »
Kusco skriver

Citér
Opfindelsen" er en af de mere nytteløse inden for branchen i nyere tid.
Hovedsageligt med det formål at puste et nyt behov op for nyt værktøj og dermed sætte mere fut i omsætningen for værktøjsbranchen.

Det var Ford Motors i USA, der begyndte at anvende udvendigeTorx istedet for sekskanter.
Torx har nogle cetrerings og drev egenskaber, der er bedre end både det Sekskant og krydskærvede skruer kan tilbyde, i en robot samlende bilverden.

Derfra, har torx skruen så bredt sig, til resten af verden.

Antydningen af, at det skulle være værktøjsbranchen, der trængte til nye produkter til en større omsætning, holder næppe vand.

Jeg kan give Kusco ret i, at vi som privat personer er nødt til at udvide vort værktøjs sortiment.

Jeg kan også følge alle i, at det kan være irriterende, at skulle følge med tiden.......men jeg spørger så, er der nogen her der ønsker den lige kærv i skruerne tilbage......jeg gør det i hvert tilfælde ikke. >:(
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Torx bits der holder?
« Svar #11 Dato: 30, December 2007 - 19:38 »
Njarh nu ikke lige Ford men Camcar:

http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_10664

..og der skulle de have blevet -som maskinskruer det giver en helt anden mening. Her er de typisk i Ø6 - 12mm størrelser el. ditto inches.
Træskruer er typisk væsentlig mindre Ø4 - 6mm og her systemet IMHO ingen berettigelse. Hovedet bliver simpelthen for lille til at lave de indvendige spor af en tilstrækkelig holdbar størrelse.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Torx bits der holder?
« Svar #12 Dato: 30, December 2007 - 22:52 »
Jeg kan forstå Kusco, at du ikke er i maskinbranchen og at du ikke borer for og smører skruerne med talg før end du skruer dem i.

I maskinbranchen er vore mindste normale skrue er M2.5
Vi har torx ned til nøglevidde 10  i M3
Og Unbrako ned til M3

Whitvorth skruer ser vi næsten ikke mere.

Det eneste whitvorth gevind der er rigtigt udbredt er cyklenes 24 gevind per tomme på alle gevind. Hjulaksler, kranke og og kronrør. 24 gevid per tomme er meget tæt på en stigning på 1mm. Denne stigning kan man finde på enkelte italienske og franske friløb.

Ligeledes er alle stativgevind på fotoapparater 1/4 tomme gevind

Men de andre tomme gevind er almindeligt udbredte og er ligesom metriske  gevind med 60 graders flanger G rørgevindene ,ASA UNC, UNF.....

På rigtigt små træskruer foretrækker jeg ligesom dig krydkærve.

 På meget små skruer, fra  M1 til M 0.2 til ure og instrumenter foretrækker jeg dog den gammelsdags lige kærv.



Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Torx bits der holder?
« Svar #13 Dato: 31, December 2007 - 07:07 »
Njarh jeg har da et svendebrev der står mekanikker på, siden blev jeg svagstrøms ingeniør. Jeg har bygget det mest af vores hus selv så synes godt je kan udtale mig om tingene.
Når jeg siger at maskinskruer er typisk Ø6mm - 12mm er det fordi det hovedsageligt er størrelsen der bruges i biler. Torx skulle jo netop være kommet til verden til brug i bil branchen -fandt vi jo frem til ikke sandt(?).
I biler bruger man selvfølgelig også mindre skruer men så er vi typisk inde i kabinen med plast skruer (beregnet til, ikke af).

Ved træ borer jeg ikke for eller smører -og ihvertfald ikke med talg hvad det så end er.
Lidt afh. af formålet finder jeg nogle med bor spids.
Torx skruer kan gå hvis det er over Ø5mm derunder er pozidrive langt bedre.

Hvad whitvorth, cykelgevind, rørgevind, UNF har med Torx at gøre fik jeg ikke helt fat i.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Torx bits der holder?
« Svar #14 Dato: 31, December 2007 - 13:51 »
Hej Kusco

Jeg citerer dig lige

Citér
Hvad whitvorth, cykelgevind, rørgevind, UNF har med Torx at gøre fik jeg ikke helt fat i.

Det henhører under begrebet,"Cower my ass" som altid er bemærkninger, der følger med brugsanvisninger.

For du antydede jo, at det var en plage at udvide dit skruetrækkersæt med 25% ....ligekærv, krydskærv, sekskant og Torx.
Antallet torx bits du behøver  er 5 stk. , hvilket da er ret overkommeligt.

Hvis du sammenholder det med det antal nye skruer og skruetyper der har set dagens lys inden for de to sidste år så kunne jeg forstå din anklage.

Og som jeg antydede er der en række forskellige gevindtyper som disse skruer kan inddeles i.

Som tidligere mekaniker må du have hørt om de herostratisk berømte "Citroen gevind", M4.75 , M7 , M11 og M13. og de dertil hørende gevindtappe toppe og nøgler til samme. Her kan du tale om bevidst markedsføring. ;)


Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk