* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 22
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 52
I alt: 52

Forfatter Emne: Reol ved trappe  (Læst 10006 gange)

Kenn

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 16
    • Vis profil
Reol ved trappe
« Dato: 02, December 2007 - 20:41 »

Hej

Efterhånden som man bliver ældre, hober bøgerne sig jo op... Overvejer muligheden for at bygge en slank reol langs væggen til den ret brede trappe til første sal. Er der nogle, der har prøvet det? Og er det bedst med montering i væg (bogkasser eller lignende) eller tør man baserere projektet på en iøvrigt solid fyrretræstrappe?

Mvh Kenn


plammox

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 190
    • Vis profil
Sv: Reol ved trappe
« Svar #1 Dato: 03, December 2007 - 09:15 »
Hm. Så bred ser den nu heller ikke ud.
Har du ikke nogle skrå vægge man kan sætte nogle lave reoler ind under? (og evt bruge sit skjulte snedkertalent til at få rette smig på reoler vs. skråvæg)
"Arguing with an engineer is like wrestling a pig in mud. After a while, you realise he is enjoying it."

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Reol ved trappe
« Svar #2 Dato: 03, December 2007 - 11:21 »
Hvad med en stige-reol, så vil reolen vokse med trappen?
En sav og nogle vinkel-beslag og reolen kan komme helt ind til væggen.

Eller

Hvad med at forlænge trinene bagud så pladsen mellem trinene også kan bruge som hylder?
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Reol ved trappe
« Svar #3 Dato: 03, December 2007 - 20:44 »
Det logiske vil være at bygge en reol, der er fæstnet til vanger i væggen. Sådanne reolsystemer var det store hit i 1960'erne, og bortset fra, at de er bøvlede, når man skal flytte, fungerer de meget fint (jeg har netop skruet mine ned efter 35 års tro tjeneste).
Jeg har ikke set dem "til pænt brug" i lang tid, men så sent som idag så jeg stålvanger i mit lokale byggemarked - de har givetvis også hyldeknægte til at hægte på vangerne. Og så er resten vel bare et spørgsmål om at indkøbe et passende antal fyrretræsbrædder (evt. limtræ) til at skrue på knægtene?
Hvis du selv bygger, er du jo ikke afhængig af, at hylderne - som i de færdige systemer - skal fæstnes præcis i hver ende. Du kan sagtens lade hylden stritte nogle centimeter ud over knægten, så det passer med et trin.
Det bliver givetvis et puslespil at bygge noget, der er både funktionelt og æstetisk - men teknisk ser jeg ikke det store problem i det.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk