ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16013
Total antal emner: 1402
Flest online idag: 81
Flest på samme tid: 843
(07, Oktober 2025 - 05:34)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 8
I alt: 8
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor (Læst 18981 gange)
Rasmus Møller
Senior
Indlæg: 252
Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Dato:
03, December 2007 - 16:04 »
Hej,
jeg er langtfra sikker på at det kan betale sig at lave den slags selv, men nysgerrigheden driver mig til følgende spørgsmål:
En typisk (børsteløs?) jævnstrøms elmotor .2-.6 kW - hvordan varierer belastningen spænding/strøm med omdrejningshastighed/moment?
Logget
Ærbødigst Rasmus Møller
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #1 Dato:
03, December 2007 - 16:38 »
Jævnstrømsmotorer- med børster- har karakteristik afhængig af om man har kobles som serie eller paralelmotor, eller kompoundet på en anden måde.
Tvivler på at børsteløse motorer med god virkningsgrad fås store. De må også kunne laves med varierende karakteristik.
En seriemotor med stort startmoment og højt tomgangsomdrejningstal plejer at være god til køretøjer.
Logget
Jørgen Harbst
Bent Andersen
Gæst
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #2 Dato:
03, December 2007 - 19:26 »
Børsteløse jævnstrømsmotorer har samme karakteristik som parallelmotorer eller permanentmagnetmotorer.
Dvs. omdrejningstal proportionalt med spændingen, strømforbrug proportionalt med det afgivne moment (plus tab).
MvH,
Bent.
Logget
Rasmus Møller
Senior
Indlæg: 252
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #3 Dato:
04, December 2007 - 14:43 »
OK, tak for svarene.
Idet vi for øjeblikket ser bort fra seriemotoren, gælder altså:
Omdrejningshastighed følger spænding
Moment følger strøm.
Tanken var at undgå en "kompliceret" motorstyring.
Jeg drømmer (stadig) om at bygge mig en forhjulstrukket, centerstyret Python lowracer
http://www.python-lowracer.de
Det vil sige at baghjulet bare er medløbende. Man kunne jo lade baghjulet have f.ex. 7 indre gear og lade motoren drive via kædetræk. Motorstyringen skulle så være rent on/off. Det ville give 7 mulige hastigheder ved motorhjælp; den hurtigste skulle så svare til de 25 km/t, som loven forskriver. Det eneste, der mangler, er at sikre at spændingen slås fra, hvis pedalerne ikke bevæger sig, og måske at sikre sig at strømmen ikke bliver for stor, hvis motoren kobles på med en for lav omdrejningshastighed...
Er der nogen åbenlyse fejl i konceptet?
Logget
Ærbødigst Rasmus Møller
Bent Andersen
Gæst
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #4 Dato:
04, December 2007 - 17:20 »
Åbenlyse fejl i konceptet?
Næh, men et spørgsmål som trænger sig på er hvad du vil bruge som energibærer? NiMH? LiIon? Du skal nok regne lidt på hvad du kan medbringe uden at det bliver for tungt.
Men en helt anden ide falder mig ind: hvad med at placere permanentmagneterne på fælgen? Så skal du nærmest til at se på det som en (bøjet) linearmotor. Styringen bliver mere kompliceret, men transmissionstabene forsvinder helt. Ydermere kunne den fungere som dynamo ned ad bakke.
Det kunne være et fedt projekt.
MvH,
Bent.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #5 Dato:
04, December 2007 - 17:58 »
Nej der bliver med magneter på fælgen et ordentligt luftgab, og så skal der kæmpe magneter til at drive en flux, som kan give en motorydelse i den størrelse man ønsker.
Det kan gå til diodecykellygte med milliwattlamper, som tilmed ikke lyser konstant.
Dødsyg ide.
Logget
Jørgen Harbst
Bent Andersen
Gæst
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #6 Dato:
04, December 2007 - 18:07 »
"Dødssyg ide."
Du lægger nok ikke fingrene imellem, Harbst.
Du har fuldkommen ret, hvis man tager en almindelig cykelfælg. Min opfordring gik lidt på at "tænke længere" og måske forestille sig en anden udformning af fælgen. Eller at forestille sig en skivebremselignende krans med magneter på navet. Eller...
Pointen er at en form for direkte træk et at foretrække for transmission/kæde etc. netop på en cykel for at minimere tab. Og netop med teknikken fra børsteløse motorer er det muligt. Samt genindvinding af ned-ad-bakke energien.
MvH,
Bent.
Logget
Rasmus Møller
Senior
Indlæg: 252
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #7 Dato:
04, December 2007 - 18:57 »
Fint nok at lægge op til mere kreative løsninger, men hvis det rent økonomisk skulle have en chance for at konkurrere med E-bike kits med navmotor+styring a la
http://www.powerscoots.co.uk/acatalog/Currie_Electro_Drive_Electric_Bike_Conversion_Kit.html
(der er et kit andetsteds på tilbud til 270$ men de leverer ikke udenfor US)
- så skal netop styringen være simplest mulig, og mit spørgsmål går mest på hvor langt man kunne komme uden motorstyring.
Desuden ved alle, at der er meget mere kørsel op ad bakke end nedad
Logget
Ærbødigst Rasmus Møller
Bent Andersen
Gæst
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #8 Dato:
06, December 2007 - 14:43 »
En ting du skal tænke på er, at de motorer du refererer til nok er dem som fly- og powerboatmodel folkene bruger, eller? Det passer i hvert fald med effekten.
De motorer løber nemt 20.000...40.000 omdr./min, og kun ved dette omdrejningstal ligger effekten hvor du nævner.
Det betyder at du skal geare voldsomt ned, hvilket der er betydelige tab ved.
MvH,
Bent.
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
Seneste Debatindlæg
NySøgemaskine
af
jj-
[06, November 2025 - 20:33]
Insektfabrikker
af
jj-
[02, November 2025 - 10:43]
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Google ads:
DR-Nyheder
To personer afgået ved døden efter lastbil-ulykke
Iskold ballet-drøm gik i opfyldelse for Josephine
Mistænkt fra skyderi mod amerikanske militærfolk har arbejdet for CIA
Dødstallet i Hongkong bliver ved med at stige - nu er det 75
Dyrenes Beskyttelse politianmelder svineproducenter fra TV 2-dokumentar
64-årig skal i fængsel for seksualforbrydelser mod mindreårige drenge
Rockere får halveret straffen for gruppeoverfald
Pizza Hut går konkurs og lukker 13 danske restauranter
Skatteregning kan være på vej til 68 folketingspolitikere
Ringkøbing-Skjern får sin tredje borgmester på en uge
Længe ventet serie skaber Netflix-nedbrud
Frankrig vil indføre ny frivillig militærtjeneste
Curlinglandsholdet misser EM-semifinalen
Kemistuderende dømt for planlægning af terrorangreb på Eurovision
Støtteperson dømt for seksuelle overgreb på dreng med handicap
Landsret blåstempler fredning af Stevns Klint
Odense Universitetshospital nedlægger 250 stillinger i 2026
Otte mænd får livstid efter eksplosion på Krim-bro
Irske Kneecap gæster igen Roskilde Festival
Populær sladder-podcast rykker fra Podimo til Radio IIII
Nyt fra ing.dk
Synspunkt: Cybersikkerhed er forsyningssikkerhed – og vi skal stå sammen om opgaven
Minister erkender »kæmpe svigt« i indsats mod forurening fra FMC Cheminova: Lover ny miljøgodkendelse er klar inden nytår
Grøn fiasko: Trods danskernes sortering under køkkenvasken brændes tonsvis af madaffald af
Dansk månemission et skridt nærmere: Skal fotografere landingsområder
»Alle værst tænkelige scenarier kombineret«: Eksperter om Hongkong-brandens årsager
Tre anholdte i Hongkong står bag brand, mener politiet: De har »handlet groft uagtsomt«
Firkantet rat og steer-by-wire: Peugeot på vej med teknologisk opgradering
Udleder for meget CO2: Fra næste år skal dansk pant indsamles på el
Derfor bidrager vores firma til Ruslands økonomi: Læs den danske direktørs forklaring
Er du i sikkerhed? Eller kan AI knække din adgangskode på få sekunder?
Leder: Ministerens kritik af sygehusbyggerier er gennemskuelig teatertorden: Budgetter vil skride igen
Dyk ned i tallene: Elbiler vælter frem i Europa, men ikke overalt
EU-lande nikker ja til Chatkontrol: En lille gulerod og en stor pisk
Danskernes skattepenge går tabt i luften: Metan fosser ud af danske biogasanlæg
Otte boligblokke står i flammer i Hongkong: Flere er omkommet
Politiets egen rådgiver og Datatilsynet er enige: Der mangler lovhjemmel til ansigtsgenkendelse
Europas rumagentur trækker mod militære opgaver
Solcelleboom presser elnet i hele verden: Solrigt kæmpeland ruller ukonventionelt indgreb ud
Fem kraftvarmeselskaber får bøde i kartelsag om el-reservekapacitet
Europa dropper amerikansk cloud
Umulige adgangsforhold på trapper og i elevatorer hæmmer redning ved hjertestop: Minister griber ind
Elbiler vælter ud – men ladestandere samler støv uden strøm
Læg spaden og stop rendegraveren: Succes med mindre radikal naturgenopretning i Gribskov
Upload dit pas for at komme på Facebook? Aldersgrænse kan styrke tech-giganternes datahøst
Europas stormagter skifter fokus fra nyt kampfly til helt anden teknologi
Opinion: Klimatopmødet: Tredobling af finansiering til tilpasning blev det mest markante resultat – udfasning af fossil energi blev blokeret
Klimamødet var en fuser: Men 90 lande har faktisk tændt det grønne lys
Ekspert: Letbaner er farlige og forældede – »uforståeligt, at man vender tilbage til så forældede trafikløsninger«
Sweco skærper fokus på projektledelse: »Ikke blot en værktøjskasse, men en faglig disciplin«
15-årigt vidunderbarn får ph.d. i kvantefysik: Drømmen er at skabe ‘supermennesker’
Kaptajn slog broalarmen fra og tog nøglen med sig – så faldt styrmanden i søvn på broen
Mens Trump krævede Grønland, åbnede Danmark sit telenet for amerikansk AI
Forsikringsbranche efterlyser ny vægtning mellem natur- og kystbeskyttelse: »Arter vil uddø alene på grund af vandstand«
Stop med at bruge ordet klimasikring – når virkeligheden er, at man kun kan klimatilpasse
Udskældt skovtype kan nogle gange være det bedste valg for vores gispende vandmiljø
Togrejser er '30 gange dyrere end bilen': »Vi har ikke råd til dem,« lyder det fra bramfri departementschef
Her er danskernes ’værste naboer’: Tre energianlæg er på listen
Hummelgaard brygger på Chatkontrol Light i kulissen
Havet kan rumme gigantiske mængder grøn energi: Men forskere er skeptiske
Nyeste version af Starship skadet under første test
Brintkedel eller varmepumpe? Her er den klart billigste af de to klimateknologier
Forsvaret vidste alt om trådene til Putins krigsøkonomi - alligevel indgik de kæmpekontrakt
Menneskerobotter ruller af samlebåndene: Tre ting spænder ben for dem
Harvard-professor om interstellart objekt: »Vi har brug for et wake-up call«
1996: Kunstig køling var et gennembrud for Carlsberg
Sådan bygger man sin egen elracerbil
AI knækker populær Turing-test: Internettets sidste forsvar sat skatmat mod bottrafik
Mere motorkraft på vej: Bezos' monsterraket kan snart måle sig med Musks
Se listen: Her er Danmarks mest attraktive it-arbejdspladser 2025
Synspunkt: Er vi egentlig kommet videre, hr. minister?