ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 662
Sidste:
KSSLorie4
Statistik
Total antal indlæg: 16007
Total antal emner: 1394
Flest online idag: 78
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 48
I alt: 48
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor (Læst 18479 gange)
Rasmus Møller
Senior
Indlæg: 252
Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Dato:
03, December 2007 - 16:04 »
Hej,
jeg er langtfra sikker på at det kan betale sig at lave den slags selv, men nysgerrigheden driver mig til følgende spørgsmål:
En typisk (børsteløs?) jævnstrøms elmotor .2-.6 kW - hvordan varierer belastningen spænding/strøm med omdrejningshastighed/moment?
Logget
Ærbødigst Rasmus Møller
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #1 Dato:
03, December 2007 - 16:38 »
Jævnstrømsmotorer- med børster- har karakteristik afhængig af om man har kobles som serie eller paralelmotor, eller kompoundet på en anden måde.
Tvivler på at børsteløse motorer med god virkningsgrad fås store. De må også kunne laves med varierende karakteristik.
En seriemotor med stort startmoment og højt tomgangsomdrejningstal plejer at være god til køretøjer.
Logget
Jørgen Harbst
Bent Andersen
Gæst
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #2 Dato:
03, December 2007 - 19:26 »
Børsteløse jævnstrømsmotorer har samme karakteristik som parallelmotorer eller permanentmagnetmotorer.
Dvs. omdrejningstal proportionalt med spændingen, strømforbrug proportionalt med det afgivne moment (plus tab).
MvH,
Bent.
Logget
Rasmus Møller
Senior
Indlæg: 252
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #3 Dato:
04, December 2007 - 14:43 »
OK, tak for svarene.
Idet vi for øjeblikket ser bort fra seriemotoren, gælder altså:
Omdrejningshastighed følger spænding
Moment følger strøm.
Tanken var at undgå en "kompliceret" motorstyring.
Jeg drømmer (stadig) om at bygge mig en forhjulstrukket, centerstyret Python lowracer
http://www.python-lowracer.de
Det vil sige at baghjulet bare er medløbende. Man kunne jo lade baghjulet have f.ex. 7 indre gear og lade motoren drive via kædetræk. Motorstyringen skulle så være rent on/off. Det ville give 7 mulige hastigheder ved motorhjælp; den hurtigste skulle så svare til de 25 km/t, som loven forskriver. Det eneste, der mangler, er at sikre at spændingen slås fra, hvis pedalerne ikke bevæger sig, og måske at sikre sig at strømmen ikke bliver for stor, hvis motoren kobles på med en for lav omdrejningshastighed...
Er der nogen åbenlyse fejl i konceptet?
Logget
Ærbødigst Rasmus Møller
Bent Andersen
Gæst
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #4 Dato:
04, December 2007 - 17:20 »
Åbenlyse fejl i konceptet?
Næh, men et spørgsmål som trænger sig på er hvad du vil bruge som energibærer? NiMH? LiIon? Du skal nok regne lidt på hvad du kan medbringe uden at det bliver for tungt.
Men en helt anden ide falder mig ind: hvad med at placere permanentmagneterne på fælgen? Så skal du nærmest til at se på det som en (bøjet) linearmotor. Styringen bliver mere kompliceret, men transmissionstabene forsvinder helt. Ydermere kunne den fungere som dynamo ned ad bakke.
Det kunne være et fedt projekt.
MvH,
Bent.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #5 Dato:
04, December 2007 - 17:58 »
Nej der bliver med magneter på fælgen et ordentligt luftgab, og så skal der kæmpe magneter til at drive en flux, som kan give en motorydelse i den størrelse man ønsker.
Det kan gå til diodecykellygte med milliwattlamper, som tilmed ikke lyser konstant.
Dødsyg ide.
Logget
Jørgen Harbst
Bent Andersen
Gæst
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #6 Dato:
04, December 2007 - 18:07 »
"Dødssyg ide."
Du lægger nok ikke fingrene imellem, Harbst.
Du har fuldkommen ret, hvis man tager en almindelig cykelfælg. Min opfordring gik lidt på at "tænke længere" og måske forestille sig en anden udformning af fælgen. Eller at forestille sig en skivebremselignende krans med magneter på navet. Eller...
Pointen er at en form for direkte træk et at foretrække for transmission/kæde etc. netop på en cykel for at minimere tab. Og netop med teknikken fra børsteløse motorer er det muligt. Samt genindvinding af ned-ad-bakke energien.
MvH,
Bent.
Logget
Rasmus Møller
Senior
Indlæg: 252
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #7 Dato:
04, December 2007 - 18:57 »
Fint nok at lægge op til mere kreative løsninger, men hvis det rent økonomisk skulle have en chance for at konkurrere med E-bike kits med navmotor+styring a la
http://www.powerscoots.co.uk/acatalog/Currie_Electro_Drive_Electric_Bike_Conversion_Kit.html
(der er et kit andetsteds på tilbud til 270$ men de leverer ikke udenfor US)
- så skal netop styringen være simplest mulig, og mit spørgsmål går mest på hvor langt man kunne komme uden motorstyring.
Desuden ved alle, at der er meget mere kørsel op ad bakke end nedad
Logget
Ærbødigst Rasmus Møller
Bent Andersen
Gæst
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #8 Dato:
06, December 2007 - 14:43 »
En ting du skal tænke på er, at de motorer du refererer til nok er dem som fly- og powerboatmodel folkene bruger, eller? Det passer i hvert fald med effekten.
De motorer løber nemt 20.000...40.000 omdr./min, og kun ved dette omdrejningstal ligger effekten hvor du nævner.
Det betyder at du skal geare voldsomt ned, hvilket der er betydelige tab ved.
MvH,
Bent.
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
Seneste Debatindlæg
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, Maj 2025 - 20:22]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Defekt betonForskalling
af
jj-
[20, Januar 2025 - 20:11]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Personlige CO2-kvoter
af
jj-
[01, December 2024 - 19:51]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Google ads:
DR-Nyheder
Aarhusiansk kor vinder fire guldmedaljer i international konkurrence
Kvinde idømmes et års fængsel: Fik teenagepiger til at arbejde på bordeller
23-årig erkender sig skyldig i dødsulykke
Løveejere anholdt efter angreb på kvinde og hendes børn i Pakistan
Næste år kører tog direkte fra København til Berlin og Prag
Mand anholdt for at kaste brandbombe mod fabrik i Midtjylland
Ny grøn park på Frederiksberg står klar til efteråret
Størstedelen af brevene kommer til tiden
Danmark giver nyt humanitært bidrag til Gazas befolkning
Tabte ejendele fra Roskilde Festival kan nu afhentes
Tyfon rammer tætbefolket område i Taiwan
51 danskere er udtaget til OL for mindre sportsgrene
Kongen opfordrer til sammenhold på årsdag for bombeangreb i London
Trump: Lande der tilslutter sig BRIKS anti-amerikanske politikker får 10 procent ekstra told
Surinam får for første gang kvindelig præsident
Israelsk militær: Vil angribe havne i Yemen
Hamas afviser amerikanske beskyldninger efter angreb på nødhjælpsarbejdere
Bush og Obama sender tanker til ofrene for oversvømmelserne i Texas
Togtrafik mellem Danmark og Tyskland genoptaget
23-årig mand er sigtet for drabsforsøg med saks
Nyt fra ing.dk
Løfter sløret efter otte års udgravninger: 3500 år gammel oldtidsby fundet i Peru
Statens Microsoft-udgifter er på himmelflugt: Nye tal afslører, hvor meget regningen er vokset på ét år
Mens AI-specialister lokkes med millionlønninger, vokser den underbetalte urskov af dataarbejdere
Elbilerne sviner mere: Ny asfalt i København skal fange de farlige partikler
Spørg Læserne: På stroppetur
1947: Litra E er et glimrende iltogslokomotiv med overheder og kompoundsystem
Fem nedslag i cyklens udvikling: Sådan blev racercyklen formet af teknologiske fremskridt
Kina vil ændre regler for selvkørende biler
Genanvendelige ølholdere og kaffemaskiner med solceller: DTU-studerende festival-tester nye opfindelser
Professor har forsket i sikkerheden på Roskilde Festival i 20 år: »Det, der har overrasket mig mest, er, hvor meget vi ikke vidste«
I nat summede dræberdroner over Kyiv i spektakulært angreb: »Massivt og kynisk«
Franske flyveledere vil have nyt udstyr: Strejke rammer danske afgange
Færre penge, flere opgaver: Stressen vokser i Datatilsynet
Test: Tysk mobil lover at beskytte dit privatliv - Her er hackers dom
Ekstra skatteregning kan være på vej til tusindvis af solcelleejere
Ukrainske droner smadrer ned i russisk batterifabrik: »Et præcisionsangreb«
Sjældent fænomen ved midnat: Interstellart objekt kan ses på vej gennem vores solsystem
Handelskrigen mellem Kina og USA letter: Nu kan chipssoftware igen sælges
Nye fly trækker SAS i grønnere retning: Men vejen til bæredygtighed er stadig lang, mener ekspert
Trods ønske om uafhængighed: Staten binder sig til Microsoft i fem år i ny rekorddyr aftale
Kommende arktisk aftale baner vejen for store ordrer hos amerikanske forsvarsgiganter
Caroline Stage vil bremse EU's AI-lovgivning
EU’s nye klimaudspil afslører skræmmende sandhed om grøn teknologi
På trods af affaldsplan bliver skraldebjerget ved med at vokse på Roskilde Festival
Flyselskab ramt af stort cyberangreb: Seks millioner kunders oplysninger er lækket
Ny fiskeriaftale udskyder CO2-afgift og forbyder bundtrawl flere steder
Forskere finder 1.000 tønder atomaffald på bunden af Atlanterhavet
Trump ville blokere for ny AI-lovgivning i 10 år: Nu afviser Senatet ideen
Amerikansk vindenergi får afgørende redningskrans: »Det ligner en gigantisk lettelse for landvind«
SDC-medarbejdere føler sig »kørt over«: Netcompany frasiger sig overenskomst efter opkøb
Sådan skal ‘hurtige druer’ gøre dansk vin bedre
Hedebølge nedlægger flere af Europas største kraftværker: Sender danske elpriser på himmelflugt
Iran bryder sidste bånd til FN’s atomvagthund: »Han har begået forræderi«
Den største investering siden 1996: SAS køber 55 nye fly
Meta ville først bruge dit offentlige indhold til AI-træning: Nu vil de også bruge billeder fra privat kamerarulle
Nye love træder i kraft i dag: Nu skal virksomheder og myndigheder passe bedre på kritisk infrastruktur
AI kigger med, men mennesker styrer stadig sikkerheden på Roskilde Festival
Statsligt it-system koster nu 5 mia. kr - men er ikke færdigt: »Vi står tilbage med noget juks«
Elbiler hitter videre i Danmark - og Tesla gør salgscomeback
Trump og techgiganterne vrider armen om på Canada - nu er det Europas tur
Grønt stål i Europa rykker længere væk: Afgørende energikilde mangler
Blogindlæg: Den regionale trafik er vigtig i fremtidens kollektive trafik.
Ny lov trækker tæppet væk under landvind i USA: »Det ligger reelt ikke langt fra de værst tænkelige scenarier«
Pas på åbent internet i ferien: »Free WiFi er ikke altid, hvad det giver sig ud for«
Anlægsprojekter halter efter tidsplanen: Fjernvarmerør og skybrudsprojekter for milliarder er forsinket
Microsoft skubber leverandører ud efter Crowdstrike-katastrofe
Tyskland vil have Deepseek smidt ud af de store app-stores
Kommuner trodser anbefalinger og fastholder sårbare systemer: »Det er horribelt«
Med de første billeder har nyt observatorium taget hul på høst af astronomiske datamængder
Spørg Læserne: Skomagerens dyre grej