* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 149
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 49
I alt: 49

Forfatter Emne: Julens store spørgsmål:  (Læst 19295 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Julens store spørgsmål:
« Dato: 17, December 2007 - 16:21 »
Spørgsmål nr 1:
Hvad er mest miljøvenligt et friskfældet træ eller et af plastik ?

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Julens store spørgsmål:
« Svar #1 Dato: 17, December 2007 - 16:42 »
Kommer an på hvad du mener.
Men plastiktræet er fremstillet af fossilt brændstof, så kuldioxidmæssigt er det vel værre end naturtræet (begge bliver vel brændt til slut).

Bent.

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Julens store spørgsmål:
« Svar #2 Dato: 17, December 2007 - 19:05 »
Citat fra: Mikael Boldt
Hvad er mest miljøvenligt et friskfældet træ eller et af plastik ?
-Det afhænger vel af definitionen på begrebet miljøvenligt :)
-Et friskfældet grantræ bliver vel ret hurtigt erstattet af en ny plante og den er vel derfor næsten CO2-neutral? :)
-Træfældning i regnskoverne ville måske også være CO2-neutral, hvis de blev erstattet af nye planter? :)
-Et plastiktræ kan vel bruges i mange år og så er det vel slet ikke nødvendigt at fælde jule-træer, som heller ikke skal erstattes af nye planter? :)
-Hvis juletræs-sælgeren går fallit? -Så skulle det ikke være svært at få andet arbejde? -Såvidt jeg er orienteret via DR-TV? :)

mvh jj

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Julens store spørgsmål:
« Svar #3 Dato: 18, December 2007 - 13:09 »
spørgsmål nr 2: skal det være stearinlys eller el-lyskæde?

Min kone og jeg har altid en diskussion om stearinlys eller el-lyskæde.

Jeg holder på stearinlys fordi det er det rigtigste og børnene er nu så store at de ikke brænder fingrene.

Min kone vil ha lyskæde fordi så kan det stå tændt i hele julen.

Et julelys vejer ca 10g og i løbet af julen - fra juleaften til helligtrekonger bruger vi 60 lys.

Vi har en lyskæde 40 stk lys 0,8W

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Julens store spørgsmål:
« Svar #4 Dato: 18, December 2007 - 15:36 »
så afbrænder du 600 g forurenende paraffin indendørs.

Foruden CO2 , som er godt for potteplanterne, frembringer det fugt og kræftfremkaldende os.
Morten kan sikkert bedre udrede kemien i svineriet.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Julens store spørgsmål:
« Svar #5 Dato: 19, December 2007 - 15:01 »
Jeg elsker levende lys, så der er også ægte stearinlys på mit juletræ.
På den måde kan jeg gøre det til "noget særligt", når det er tændt juleaften (og et par aftener mellem jul og nytår) - det bliver så kedeligt, hvis det "bare" er tændt hele julen!  ;)

Men med hensyn til forurening er de elektriske lys langt de bedste. Blandt andet afgiver julelys så meget NOx, at folk med svage lunger (astmatiker m. fl.) under ingen omstændigheder kan være i en stue, hvor der står et juletræ med levende lys - blot med 20 lys på træet overskrides GV flere gange i en stue af normal størrelse.  :(
Dertil kommer, at de producerer varme, som vi ikke har brug for - hvorimod elværket sælger sin overskudsvarme i fjernvarmenettet.
Og som harbst nævner: der er også kræftfremkaldende sodpartikler i røgen. :'(

Men: Ingen fornøjelser er uden risiko!!!  ;) ;D
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Julens store spørgsmål:
« Svar #6 Dato: 19, December 2007 - 15:46 »
Spørgsmål 3: Hvem ønsker sig en blodtryksmåler i julegave?
eller findes der noget mere deprimerende at gi som gave?

Var i dag på besøg hos min mor og far for at snakke børnenes julegaveønsker, samt hvad de selv ønsker sig. og vi kom til at snakke om alt det som vi bare ikke kan undvære ifølge julens mange reklamer.

Så det ender nok med den sædvanlige Røde Aalborg til silden lørdag, og en Gammel Dansk til at fejre søndagen med.

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Julens store spørgsmål:
« Svar #7 Dato: 19, December 2007 - 19:38 »
Brandene på grund af julelys koster hvert år omkring 20 millioner kr.
Dertil kommer at der undertiden også er alvorlige personskader.

Et godt råd.
Hvis i vil tænde juletræet med stearinlys juleaften, så vent med at tage træet indenfor til den 24 om formiddagen. Den 23. om aftenen kan til nød gå.
Hav en spand med vand parat i eller ved stuen.

Tænd ikke levende lys på træet nytårsaften.
Jørgen Harbst

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Julens store spørgsmål:
« Svar #8 Dato: 19, December 2007 - 22:18 »
Spørgsmål 3: Hvem ønsker sig en blodtryksmåler i julegave?
-Jeg ønsker mig en blodtryksmåler med bluetooth så jeg slipper for at skulle forbinde min nuværende blodtryksmåler til computeren med en speciel USB-kabel :)

mvh jj

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: Julens store spørgsmål:
« Svar #9 Dato: 20, December 2007 - 11:27 »
Nu er det snart Jul!!
Alligevel - så hysteriske behøver vel ingen være, at blodtryksmåleren gennem en bluetoothforbindelse konstant er på PC'en? Ville en hospitalsindlæggelse så trods alt ikke være bedre? Hospitaler har jo hele afdelinger (intensiv) beregnet på at sikre, at patienterne ikke lige pludselig opgiver ævret!
Hvis jeg havde nogle himmelblå - så ville det være tiden nu!
Glædelig Jul
HP

ROLIG NU
p

Henrik Boch

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 47
    • Vis profil
Sv: Julens store spørgsmål:
« Svar #10 Dato: 20, December 2007 - 11:51 »
...blot et flygtigt minde fuldstændig uden relevans for tråden. Blodtryk!

Jeg erindrer stadig, da min læge konstaterede, at jeg havde et blodtryk, der lå alt for højt, så jeg skulle komme til kontrol et par gange og blev til sidst "truet" med medicin.

Sært, for efter første konsultation fes jeg ud og købte et blodtryksmåleapparat, og der var intet usædvanligt ved mit blodtryk derhjemme. Jeg blev enig med mig selv om, at det nok bare var "hvid kittel-syndrom": Hun var nu egentlig også ret køn, hende min læge  ::) -såøh det med medicinen droppede jeg.  ;D

God jul!
Henrik

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Julens store spørgsmål:
« Svar #11 Dato: 20, December 2007 - 16:58 »
Citat fra: HP
Alligevel - så hysteriske behøver vel ingen være, at blodtryksmåleren gennem en bluetoothforbindelse konstant er på PC'en? Ville en hospitalsindlæggelse så trods alt ikke være bedre?
-Du læser tilsyneladende meget mellem linierne og udenfor teksten, hvilket næppe kan være godt for blodtrykket? :)
-Min blodtryksmåler kan rumme 90 målinger, der så kan overføres til computeren via USB-kabel til et program, som kan vise forskellige kurver. :)
-Men Bluetooth V2 er antagelig fremtiden?  :)
-Næste generation af høreapparater bliver formodentlig forsynet med Bluetooth istedet for teleslynge-modtager?

mvh jj

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Julens store spørgsmål:
« Svar #12 Dato: 20, December 2007 - 17:17 »
Spørgsmål nr 4: Bosch eller Braun?
Hvad giver man sin kone i julegave?

Hver Jul spørger jeg min yndlingshustru af første ægteskab: "hvad ønsker du dig?"
og hver jul får jeg samme svar:
"ingenting! jeg har jo dig :-* "

Min trofaste boremaskine er brændt sammen efter mange års trofast tjeneste, vil hun blive glad, hvis jeg gav hende en ny? eller skal det være en multifunktionel køkken-røremaskine som kan aflaste mig når jeg rører rugbrød?

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Julens store spørgsmål:
« Svar #13 Dato: 21, December 2007 - 16:45 »
Spørgsmål 5: er det gavepapir eller er det plastik?

Min hustru har købt gavepapir til julegaverne, 3 ruller for 20 kr nede i fætter legetøj, og nu sidder jeg så her og prøver at sprede julehygge samtidig med at jeg vil være lidt praktisk og hjælpe med til at pakke gaver ind.

Men "papiret" er hverken til at klippe eller skære. Tidligere kunne jeg ved at åbne saksen nærmest lade den skære sig i gennem gavepapiret, men nu flosser papiret i alle andre retninger end den jeg skærer. Rive papiret over ved hjælp af tapet linealen duer heller ikke, så jeg klipper og klipper og klipper...

Næste trin i indpakningens store kunst er at den klippede kant skal ombukkes og skjules så gaven bliver fin, men det er ikke til at lave en skarp kant.

Nå - det bliver jo flået af alligevel.

Sidste trin i gave papirets liv bliver bortskaffelsen.
Mit affaldsselskab har udsendt en meddelelse om at gavepapir skal ikke i genbrugscontaineren for papir, men smides i skraldespanden, og kommunens teknik og miljø afdeling påpeger at det strengt forbudt at bruge gavepapiret til optænding i brændeovn eller pejs.

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Julens store spørgsmål:
« Svar #14 Dato: 22, December 2007 - 12:01 »
Spørgsmål 6: "Skal anden langtidssteges?"
spørger min hustru, og fortsætter: "Nu har du hele året, snakket om at spare energi, CO2 og forurening, og så skal du absolut frådse med energien, blot for en dum gås - and".

Mine argumenter for at langtidsstege:
1)   Langtidsstegning foregår ved lavere temperatur.
2)   Vores ovn står midt i køkkenet midt i huset, så varmen fra ovnen giver varme til hele huset.
3)   Vi har fjernvarme og den kommer nede fra el-værket, så det er vel ligemeget - bortset fra prisen.
4)   Langstisstegt and med bornholmsk fyld smager bare bedre.

God Jul

Mikael Boldt
« Senest Redigeret: 22, December 2007 - 12:03 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk