* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 64
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 45
I alt: 45

Forfatter Emne: Rygning og tåbelige politikere  (Læst 11274 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Rygning og tåbelige politikere
« Dato: 19, December 2007 - 15:09 »
Forleden havde min far fødselsdag, og jeg besøgte ham naturligvis på dagen.
Han havde sin sædvanlige pibe tobak ved hånden, og jeg kom til at kikke på den kraftige advarsel, der ifølge loven skal være på hver eneste pakke tobak. På denne var det: ”Rygning nedsætter levealderen”.
Man kan nok spekulere over, hvor mange rygere, der overhovedet tager notits af disse officielle formaninger? Næppe mange!
I dette tilfælde virkede advarslen direkte latterlig – min far fyldte 94 og er i fin form (omend lidt usikker på benene, så han må bruge rollator) ...
Ingen skal være i tvivl om, at jeg grundlæggende tager kraftigt afstand fra rygning, og især fra de rygere, der med henvisning til ”den personlige frihed” pulser løs og indskrænker min personlige frihed til at indånde ren luft – men det er heldigvis også en uddøende race.
Det samme gælder derimod åbenbart ikke politikere, der tror de kan løse problemer ved hjælp af tåbelige slagord ...
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Rygning og tåbelige politikere
« Svar #1 Dato: 20, December 2007 - 09:03 »
Jeg har aldrig røget men har også bemærket de ret voldsomme udmeldinger skrevet med stor og fed skrift på tobaks varer.
Det får afgjort næppe mange rygere til at droppe vanen, men det kunne måske få nye til at overveje ikke at gøre det.

Hvad angår politikerne ...
Er der så ikke utallige tiltag fra politisk hold der er latterlige ofte grænsende til det groteske.
Jeg tror man skal se det fra den vinkel:".....så har vi da gjort noget"

Jeg har en nær ven og nu kollega, inkarneret stor ryger.
Han flyttede fornyligt og noget af det han var meget bekymret for ja det var at finde en familielæge der ikke konstant mindede ham om det skadelige ved hans røg.
For ca. 2år siden havde virksomheden besøg af en gruppe fra en lungeklinik der tilbød folk lungetest på ret omfattede udstyr faktisk.
Rigtigt mange ville ikke deltage bla. flere rygere.
De vidste godt hvad de fik at vide og det gad de ikke høre på endnu engang.

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Rygning og tåbelige politikere
« Svar #2 Dato: 20, December 2007 - 09:53 »
Jeg savner i den grad en positiv journalistisk indfaldsvinkel på den glædelige frihed flertallet af befolkningen - nemlig dem som ikke ryger - har fået efter rygeforbudet.

Deværre er andelen af rygere og tobakstolerante blandt journalister og politikere langt højere end befolkningen som helhed, fordi de der ikke kunne lide røgen ikke har kunnet færdes i disse cirkler, hvor røgen altid har hængt tæt.

Jeg glæder mig stadig hver gang jeg er i byen uden at skulle lade tøjet hænge i skuret bagefter.

Kenn

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 16
    • Vis profil
Sv: Rygning og tåbelige politikere
« Svar #3 Dato: 20, December 2007 - 21:42 »
Er dette et gebet for ingeniører? Måske, men nok bedre med en anden vinkling, f.eks. forslag til løsning af DSBs, Arrivas samt diverse privatbaners problemer med ikke at kunne tilbyde rygere ordentlige faciliteter (som i lufthavne f.eks.). Det må være muligt med løsning med en form for "rygerum" i togene, så ingen andre end rygerne "kommer til skade"! Ryg lige lidt på den!

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Rygning og tåbelige politikere
« Svar #4 Dato: 20, December 2007 - 22:35 »
Citat fra: Morten Jødal
Det samme gælder derimod åbenbart ikke politikere, der tror de kan løse problemer ved hjælp af tåbelige slagord ...

-Hvis statistikkerne viste at alle ryger opnår en alder på mindst 94år?
-Så ville der sikkert istedet stå skrevet, at rygning forlænger levealderen :)
Storrygere har 61 procent større risiko for at udvikle sukkersyge end ikke rygere.
http://politiken.dk/videnskab/article446258.ece
Frisk luft gør rygere sundere
http://fpn.dk/liv/krop_valvare/article1071588.ece
Læger vil ikke operere rygere
http://jp.dk/indland/article1042937.ece

mvh jj

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Rygning og tåbelige politikere
« Svar #5 Dato: 28, December 2007 - 15:30 »
Citat fra: Morten Jødal
Det samme gælder derimod åbenbart ikke politikere, der tror de kan løse problemer ved hjælp af tåbelige slagord ...
-Hvis statistikkerne viste at alle ryger opnår en alder på mindst 94år?
-Så ville der sikkert istedet stå skrevet, at rygning forlænger levealderen :)

For at forebygge enhver misforståelse:
Jeg er absolut i stand til at læse statistik, og jeg er helt klar over, at rygning kapper af levealderen og endnu mere af livskvaliteten - men især i de sidste leveår, så de unge begyndere tror ikke på det kan ramme dem.
Af samme grund tror jeg desværre heller ikke de tager den mindste notits af de store advarsler på pakkerne, som jeg derfor stadig kalder tåbelige. De har samme virkning som drengens råben "Ulven kommer" i det gamle eventyr.
Min far (som dog heller ikke er storryger) er altså foreløbig blevet 94, men det beviser ABSOLUT IKKE, at alle (eller de fleste) rygere bliver gamle. Statistikken viser meget klart det modsatte!

Jeg synes forøvrigt, at Tranbergs indfaldsvinkel til problemet er meget vigtig! Det er helt rigtigt, at både journalister og politikere behandler problemet rygning særdeles ensidigt.

... og når jeg overhovedet har lyst til at kommentere sagen endnu en gang, skyldes det mest af alt min glæde over, at jeg endelig har fået stabil internetforbindelse igen!  :)
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk