* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 42
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 52
I alt: 52

Forfatter Emne: GPS med elendig kort.  (Læst 25843 gange)

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
GPS med elendig kort.
« Dato: 29, December 2007 - 11:50 »
Jeg har kasseret den gamle Garmin Streetpilot3 og købt en ny nüvi 250W.
Langt mere fiks og bekvem og til 1/5 af streetpilot'ens pris  ::)

Hvad jeg var træt af ved den var hovedsageligt at kortet iden var mangelfuldt noget forståeligt da vejene simpelt var ændret efter den kom til.
Men den nye er ærgerligt nok ikke stort bedre.
Den er bedre. Der er rettet flere ting men stadig findes flere veje i mit lokal område (det kender jeg jo bedst) ikke, en adresse på en bekendt findes ikke. En af konens veninder findes dog men når man følger anvisningerne havner man i ingenmandsland ca. 1,5km ved siden af.

Det er oplagt at spekulere i opdatering af kortet men risikoen for at få det samme igen er vel egentlig ganske stor.

Har I nogle erfaringer at dele ud af mht. andre mærkers kort nøjagtighed ?

Jeg har dem alle mistænkt for at bruge samme kort data der reelt er leveret af en anden "kort data producent".

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: GPS med elendig kort.
« Svar #1 Dato: 29, December 2007 - 12:15 »
Hej Kusco,

Du har helt ret i at de alle stort set benytter kort data fra de samme producenter. I dag findes der to store spillere på markedet, henholdsvis TeleAtlas (TomTom, Mio) og Navteq (Garmin, Google Maps) som leverer kortdata til producenternes kort. TeleAtlas er blevet købt af TomTom og Navteq er blevet opkøbt af Nokia.
Jeg har selv en Garmin og er rimelig tilfreds med den, har kun oplevet problemer med ikke at kunne finde vejen på det nye stykke motorvej til Svendborg. Den kører med version 9 af Garmins kort.

Jeg har på et tidspunkt hørt at man ikke skal forvente at en vej kommer på GPS kortene før ca. 1-1½ år efter den er bygget. TomTom har vist en mulighed for at man kan indrapporterer fejl i deres kort, som de så herefter vil kigge på og løse. Jeg tror ikke Garmin pt. har sådan en ordning.

MVH Tommy

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: GPS med elendig kort.
« Svar #2 Dato: 29, December 2007 - 12:23 »
Det var just sådan en mulighed jeg kunne ønske mig, at kunne indrapportere fejlene.

Jeg har endnu ikke fundet ud af hvor kort verison kan ses på nüvi'en, den er så "kone venlig" (læs: ekstremt brugervenlig) at jeg endnu ikke har funder den detalje.

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: GPS med elendig kort.
« Svar #3 Dato: 29, December 2007 - 13:17 »
Jeg fandt lige dette på Garmin.dk under support.
http://garmin.dk/products/faq/0/0/13663/

MVH Tommy

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: GPS med elendig kort.
« Svar #4 Dato: 29, December 2007 - 14:31 »
Tidligere kunne man ved kortopdateringer på garmins hjemmeside afprøve de nye kort, ved at se dem på skærmen og navigere rundt i dem.
Jeg kunne kun konstatere at opdateringerne ikke var pengene værd.
De største ændringer var at "dæknimngsområdet" blev udvidet. F.eks med nordnorge, hvor der alligevel ikke er så mange veje at man kan tage fejl.  Gamle fejl og mangler blev stort set bibeholdt.
Jørgen Harbst

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: GPS med elendig kort.
« Svar #5 Dato: 29, December 2007 - 23:21 »
Det er interessant. Jeg har selv en Garmin som konsekvent vildledte mig i Polen tidligere på året, skønt man lovede detaljerede kort dér.
Har andre evt. positive erfaringer med opdateringer?

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: GPS med elendig kort.
« Svar #6 Dato: 30, December 2007 - 10:10 »
Jeg er personligt meget imponeret over hvor mange veje min billige Navigon fra HN kender i Europa. Selv små skovveje i bayrischer Wald kender den.

Man skal dog være meget opmærksom på, hvad man beder den om.

To eksempler:
På vej sydfra, hvor vi ville over Rostock-Gedser, ville den absolut have os til at køre over Puttgarden, indtil vi kom til at tænke på, at den var bedt om 'hurtigste rute'. Da den blev omstillet til 'korteste rute' kendte den godt færgen, og den ledte den os helt frem til billetlugen i færgeterminalen i Rostock.
På en tur fra Dråby Strand (ved Ebeltoft) til Grenå, var den stillet på 'korteste rute', hvilket den tog helt bogstaveligt og vi måtte igennem nogle sommerhusområder, hvor grusvejene egentligt kun var beregnet til 4WD biler og ad nogle markveje, der vist kun benyttes af lokale traktorer. Da den blev sat til 'hurtigste rute' kunne den hurtigt få os ud af sommerhusområdet, hvor vi næsten var kørt fast, og finde landevejen til Grenå uden igen at føre os gennem flere områder med tvivlsomme veje.

Jeg ahr endnu ikke oplevet et sted i Europa, som den ikke har kunnet finde.


TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: GPS med elendig kort.
« Svar #7 Dato: 30, December 2007 - 22:59 »
Navigon bruger tilsyneladende også kort fra Navteq, så dækningen bør være den samme som på en Garmin enhed....
http://www.navigon.com/site/dk/da/maps_services/products/1/map/1172

Og et link til hvor meget de mener de dækker i forskellige lande, Polen er ikke ret godt repræsenteret i den oversigt...
http://www.navigon.com/site/dk/da/popup/oemmap_coverage/7

MVH Tommy

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: GPS med elendig kort.
« Svar #8 Dato: 31, December 2007 - 14:06 »
Jeg er utroligt glad for at få bekræftet at mine antagelser angående diverse GPS installationer til biler er spildte penge.... for mit vedkommende....og ...en potentiel usikkerhedsmaskine, der kan bringe GPS nørdernes medtrafikanter i fare.

For det første, koster gode kort mindre end 10%, af dette legetøj.

For det andet, er man ikke istand til at tyde et kort og lave sig selv en kørselsvejledning, burde man ikke have ret til, at føre bil, mener jeg.
For kan man ikke ,vil man være til gene for resten af trafikken når man feljplacerer sig og kører forlangsomt når man er i tvivl og prøver at tyde et samtidigt med at man kører.

Endeligt har jeg en fornnemmelse af at nogle af de spøgelsesbilister vi ser er "GPS tro" chauffører der "drejer til højre næste gang" som de får besked på, men ikke opfatter det underforståede, "når man må dreje til højre". De drejer så rask til højre af en afkørsel fra en motorvej.


Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: GPS med elendig kort.
« Svar #9 Dato: 31, December 2007 - 15:13 »
Du tager fejl Bjarke.

Selv om vi diskuterer hvor gps kortene ikke er helt perfekte er de alligevel mange gange bedre end noget papirkort.

Du kan også i storbyer få vist snørklede veje omkring gågadeområder og ensrettede gader. På den måde har jeg fundet lige til et hotel i Toulouse ( sværere by end Paris)  ved Gibraltar og i Lund.  Det havde taget lang tid uden,
Jørgen Harbst

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: GPS med elendig kort.
« Svar #10 Dato: 31, December 2007 - 15:27 »
Jeg er fuldstændig uenig med dig i din antagelse, og din beskrivelse tyder på, at du aldrig har anvendt en navigator.

Jeg kender kun den billige fra Harald Nyborg, men de dyrere er nok endnu bedre.

Vi har kørt rundt i Europa med campingvogn og er hver gang blevet ledt direkte til indkørslen på campingpladsen så vi netop ikke har været nødt til at køre langsomt og være fejlplaceret på kørebanen. Tidligere skulle vi altid, når vi nåede til byen, hvor campingpladsen skulle ligge netop køre langsomt for at finde de eventuelle campingskilte og opdagede ofte først i sidste øjeblik, at vi skulle dreje fra.

I bebygget område får man beskeden 'Drej til højre/venstre om 300 m', derefter 'Drej til højre/venstre om 100 m' og endelig beskeden 'Drej til højre/venstre nu'.

På motorveje eller landeveje uden for byer gives der besked 'Tag afkørslen om 3 km', derefter 'Tag afkørslen om 1 km og vælg det højre/venstre spor' og endelig 'Tag afkørslen nu og vælg det højre/venstre spor'. Oplysningen om højre/venstre spor kommer selvfølgelig kun, i de tilfælde hvor en afkørsel fører videre i flere spor f. eks. ved en krydsning af to motorveje.

Eh helt klar yderligere fordel er, at nu behøver vi ikke længere skændes om de oplysninger, jeg som fører fik af min kone, men jeg kan koncentrere mig om trafikken idet oplysningerne nu er entydige og ikke noget med 'at når vi kommer fra skal vi mod Passau' hvorefter man kan konstatere at Passau hverken er nævnt for den højre eller venstre kørebane, mens der står 5 andre bynavne som man ikke helt ved om de ligger i retning Passau eller ej.


B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: GPS med elendig kort.
« Svar #11 Dato: 31, December 2007 - 15:49 »
Jeg anvender gerne GPS, til at bestemme hvor jeg er. Både i fly og i bil, er det interessant at vide, hvilken bredde og længdegrad man er nået til.

Og skrev også...... spildte penge.... for mit vedkommende..

Jeg kan både se og forstå af den mængde reklamer jeg får ind af døren, der handler derom.....at det er tidens biltamagotzi....og jeg tilhører åbenbart til de få heldige...." der faldt stedsansgryden som barn" ;D...

For jeg mangler stadivæk, at fare vild og ikke at vide, hvor jeg er, for første gang i mit liv. 8)

Så der er ret mange penge at spare på den konto.... for mit vedkommende. ;D


Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: GPS med elendig kort.
« Svar #12 Dato: 01, Januar 2008 - 13:27 »
Jeg har brugt GPS, i ca. 10 år, og mener da at jeg har mange erfaringer med dem. På godt og ondt.

Til at finde den rigtige kørevej i fremmede storbyer er gps'en ret suveræn. Alverdens stedsans kan ikke klare sig udenom gågader og ensretning.  Også ved motorveje er de fine til at vise ret vognbane ved større udfletninger.

Rurhr områdets motorvejsvirvar er vi aldrig uden GPS sluppet igennem ude at være kørt forkert et par gange.  Jo det er gået godt om natten, hvor trafikken ikke var værre ,end at man bare kunne blive på de store gennemgående motorveje.


Man skal bruge gps til det den er god til, og så i øvrigt også bruge sin sunde fornuft og stedsans. 

Jørgen Harbst

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: GPS med elendig kort.
« Svar #13 Dato: 01, Januar 2008 - 15:12 »
Vi er mange der bruger GPS'en på kendte strækninger for at kende vores ankomsttidspunkt, hvilket sparer én for megen stress, f.eks. når man skal med en færge eller et møde.

Derfor har vi lov at brokke os når GPS'en foreslår upraktiske smutveje eller ikke tager de praktiske.

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: GPS med elendig kort.
« Svar #14 Dato: 01, Januar 2008 - 15:37 »
Citér
For jeg mangler stadivæk, at fare vild og ikke at vide, hvor jeg er, for første gang i mit liv.

Nu kan man så begynde at definere hvad det at: "fare vild" er.

Er det at være forsvundet for omverden og blive undsat af en ekspedition med helikopter, blodhunde og terrængående køretøjer ?

Eller er det at tage en grotesk omvej ?

Jeg har ofte indtrykket af at det nogen grundlæggende har til gode "for første gang i deres liv" er at indrømme egen fejl særligt overfor dem selv.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk