* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 39
I alt: 39

Forfatter Emne: Brug mere EL !  (Læst 26541 gange)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Brug mere EL !
« Dato: 03, Januar 2008 - 17:13 »
Det er den værste gang sludder der bliver sendt til os UVIDENDE folk.
Spar på strøm. HVORFOR...??

Lige nu hvor mit "hus" er ved og blæse omkuld pga. stormen, produceres der enorme mængder el, der ikke må bruges.

Derfor når det blæser meget bruger jeg Energikoks, da jeg skal bruge varme. At alt det billige el forsvinder til udlandet, kan jeg kun blive harm over.

Hvis man i Norge og Sverige forbyd El til opvarmning, ville det resultere i mere import af kul/olie og derved afgifter, handelsunderskud.

Bør vand/vindmølle værker ikke forbydes ?  ::)

Hvad sparer vi endelig på ? Gratis Co2 fri varme ?

Eller hvad? ???

Marek.  ;D

P.S. Men det er brint kære borger, brint der er fremtiden.. ;)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Brug mere EL !
« Svar #1 Dato: 03, Januar 2008 - 17:49 »
Dansk energipolitik har i godt 25 år (gennem regeringer af flere farver) været styret af ét overordnet hensyn: Politikerne ønskede af udenrigspolitiske hensyn (uafhængighed af arabisk olie) at bygge et naturgasnet - og da det blev fordyrt,lagde man voldsomme begrænsninger på alternativerne, for at det kunne forrentes.
Well - det er en fase, vi er ved at være ovre. Men det er først nu, hensynet til global energibesparelse er rykket op i prioritet.

Jeg er generelt ikke imponeret over dansk energipolitik, men vil dog fremhæve, at hvor Norge og Sverige som udgangspunkt havde masser af billig vandkraft og derfor var interesseret i en høj anvendelse  af el, så er vandkraft i Danmark ikke noget at prale af - og højt elforbrug betyder derfor stort kulforbrug. Vindkraft (som jeg ellers er en stor tilhænger af) er for upålidelig til at kunne være rygraden i en energiforsyning.

Vandkraften i fjeldlandene er desværre også ved at være overudnyttet, så vi må alle til at tænke nyt.
Brint er jo det store modeord - men husk nu, at brint er en energibærer, ikke en energikilde!
Kombinationen vindkraft - brintlager, der opbygges ved elektrolytisk spaltning af vand, når der er vindoverskud - brændselscelelr, der producerer el i underskudsperioder har måske en fremtid for sig. Den er ihvertfald logisk! Men desværre ikke så teknologisk moden, at vi uden videre kan satse på den i den nære fremtid.
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Brug mere EL !
« Svar #2 Dato: 03, Januar 2008 - 18:03 »
Hvorfor er det at ingen tør sige: ... A-kraft ?

Jeg var selv modstander -engang, men må indrømme jeg nu har fået en anden ... jeg vil gerne kalde det nuanceret holdning.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Brug mere EL !
« Svar #3 Dato: 03, Januar 2008 - 20:47 »
Du må være ret ny Kusco.

Men sammen med en anden debattør, Per A. Hansen, er undetegnede, de eneste der på samtlige debatsider, de sidste mange år har sagt:"Hvornår får vi Akraft"

Per har sin egen side, hvor man kan læse om Akraft, han har specielt interesseret sig for teknikken, fysikken, politiken....stort set alt hvad der har med Akraft at gøre.

Jeg har en mere pragmatisk tilgang til Akraft, idet selv om jeg var meget tæt på bygningen af Tvindmøllen og på vindmøllefolket fra kulisserne, så har jeg også fra første færd, været klar over vindkraftens behov for, at have back up leverandører af strøm når det ikke blæser.

Jeg har også hele tiden været klar over, at olien ville slippe op på et tidspunkt og at olie og kul var atmosfæreforurenere.

Men hverken den CO2, støv, os, og radioaktivitet der blev udledt gennem udstødningsrør og skorstene, kan på nogen måde gøre mig bange for fremtiden.

Det der gør mig bange, er den eksponetielle befolkningseksplosion.

For de mange overtallige personer, har ret beset, ret til de samme mængder af resurser, som vi her tillands anser som en selvfølge at have adgang til og forbruge af.

Jo flere vi er om at spise af fadet, jo hurtigere bliver det tømt. En af de ting der betyder mest for vor hverdag er tilgangen til at anvende energi til arbejdbesparende foranstaltninger.

Her spiller olie og kul som bekendt en stor rolle, men nogen siger at vi allerede på nuværende tidspunkt fremstiller mere CO2 ved at afbrænde disse stoffer, end naturen kan omsætte.

Da Akraft ikke udleder CO2 og samtidigt er istand til at levere den mængde elektrcitet der er nødvendigt. Og skal det ikke forglemmes at det er muligt at lave Akraft værker der ikke er farlige for deres omgivelser.

Så der er nogen der hele tiden har efterspurgt Akraft.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Ole Bjorn

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 7
    • Vis profil
Sv: Brug mere EL !
« Svar #4 Dato: 03, Januar 2008 - 21:48 »
Jeg har skam været tilhænger af A-kraft i mere end halvtreds år. Det er ganske enkelt den reneste stabile form for energiproduktion, hvis den behandles med omtanke, og den er til forskel fra vindmøller og solceller helt underlagt menneskelig kontrol. 

Jeg har altid moret mig over, at atomkraftmodstandere som symbol for deres modstand mod kernekraft, og deres krav om i stedet at gå ind for vedvarende energi, brugte et gigantisk fusionskraftværk (solen). Det var en helt Hausgaardsk symbolik. Kernekraft er ok, bare anlægget ligger langt væk.

Men selv om vi forestiller os at have tilstrækkeligt med rene fusionsreaktorer til at forsyne klodens fremtidige 10-20 milliarder mennesker med rigelig energi, så kan vi ikke tillade os kritikløst at bruge løs. Så vil vi nemlig få klimakatastrofer af et omfang, som vil få de nuværende til at ligne en storm i et glas vand. Vi har nemlig øget problemet med at komme af med varmen.

For en del år siden refererede Desmond Morris en klimatologisk analyse der viste, at med det energiforbrug som middelklassen i Vestens industrilande havde, kunne jorden højst rumme 500 millioner mennesker, hvis vi skulle bevare balancen i varmeudvekslingen med universet. Energiforbruget har forlængst passeret dette punkt, og resultatet af ubalancen har vi været vidne til i de seneste år.

Vi bliver derfor nødt til enten at decimere jordens nuværende befolkning, eller udvikle en langt mindre energikrævende teknologi og opfinde metoder til at eksportere varmen til universet, hvis ulandene skal op på på vores levestandard. Helst skulle vi gøre begge dele.

Hvis nogen skulle tro, at en rask lille verdenskrig med atomvåben kunne hjælpe på problemet, kan jeg oplyse, at trods krige og terror og hungersnød og naturkatastrofer vokser befolkningstilvæksten eksponentielt, og er nu oppe på ca. 100 millioner om året og nærmer sig 300.000 om dagen.

Hvad der derfor er brug for, er en verdensomspændende mentalitetsændring til det at sætte børn i verden, hvilket også vil medføre en masse økonomiske konsekvenser i form af mangel på arbejdskraft til at betale for vores otium. Er der nogen, der har nogle gode forslag til løsning af disse problemer?

Mvh

Ole Bjørn  ;D

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Brug mere EL !
« Svar #5 Dato: 03, Januar 2008 - 22:26 »
Undskyld jeg ikke har søgt rundt i gamle indlæg.
Jo jeg er ny her.

Der rumlede blot en lille forundring bagerst et sted, omkring co2 debatten: Hvorfor dukker ordet "Akraft" ikke op.
Jeg frygtede der var gået tabu i det.

Jeg husker en lærer i folkeskolen (længe siden -jo) han sagde noget med at menneskeheden kunne paradoksalt og nærmest ironisk nok, ende op med at uddø pga. dumhed.

Jeg er langt fra inde i verdensproblemerne og deres årsag men er ret overbevist om at mange problemer ville være løst af sig selv hvis blot mennesker var i stand til at følge deres hjerne og ikke deres følelser.
Hvad angår overbefolkning så tror jeg ikke energiproblematikken har meget at gøre her der skal man snarere have fat i godhedsindustriens misforståede aktiviteter der mest af alt sender problemerne ind i en selvforstærkende ond cirkel.

Hvis ulandende vitterligt kom "op" på vores niveau kunne man nok også forvente børnetallet falde det er jo ofte konsekvensen af at levestandarder forbedres.
Problemet er blot at levestandarder forbedres ikke ved at vestlige regeringer kaster penge ud over dårligt stillede befolkninger.
De opnår højest at købe aflad for en skyldfølelse.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Brug mere EL !
« Svar #6 Dato: 03, Januar 2008 - 22:29 »
 ;)
Tråden handler altså om El og ikke rottebekæmpelse. :'(

Helt ufrivilligt betaler jeg her via skat til udrydelse af disse dyr. Om mennesket er bedre kan diskuteres. Og DE er her altså. Rotter. (og mennesker)

Vi mennesker bør bygge boer som eks. myrer gør det; mange individer på lidt plads, og med velfungerende infrastruktur. Selv airkondicion kan de klare uden jeres A-kraft. (og vindmøller) ;D

Brug nu mere el i dette lorte blæse vejer. Derved sparer vi noget olie , eller hvad? ::)

Det med Fyringsolie er bare noget Gas jeg tager på JER. ;D

Marek.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Brug mere EL !
« Svar #7 Dato: 04, Januar 2008 - 01:33 »
Jeg har altid moret mig over, at atomkraftmodstandere som symbol for deres modstand mod kernekraft, og deres krav om i stedet at gå ind for vedvarende energi, brugte et gigantisk fusionskraftværk (solen).

Jeg er stadig som udgangspunkt mest imod atomkraft eller kernekraft. Da debatten var hedest, kunne man aflæse enhver debattørs holdning af, hvilket af ordene, der blev brugt, men det var altid en betegnelse for elproduktion ved hjælp af fissionsenergi.
Fusionsenergi er noget ganske andet, som der kun er yderst beskedne sikkerhedsproblemer knyttet til (men indtil videre voldsomt store økonomiske problemer).
De økonomiske problemer ved at bruge den fjerntliggende fusionsreaktor Solen er dog ganske beskedne,  ;) så hvor er modsigelsen?

Jeg gider ellers ikke rigtigt diskutere atomkraft mere - men forskellen på fission og fusion er afgørende vigtig!

Marek, som jeg forstår din ide, vil du sætte en elpatron i dit fyr, så du kan slukke fyret, når vinden blæser.
I princippet en fin ide, men vel at mærke kun, når der er vindoverskud - elvarme er generelt ikke miljøvenlig. Derfor forstår jeg godt, hvis politikerne tøver en smule med at give los.
Mvh. Morten Jødal

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Brug mere EL !
« Svar #8 Dato: 04, Januar 2008 - 08:42 »
Der kørte en rigtig interessant debat på Ing.dk om "intelligente" elmålere, der netop skulle kunne frigive brugen af miljøvenlig møllestrøm til opvarmning.

Barmarksværkerne er nødt til at producere overskudsel til lave priser for at kunne levere varme til deres kunder når det blæser kraftigt

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: Brug mere EL !
« Svar #9 Dato: 04, Januar 2008 - 12:07 »
I Weekendavisen nr. 38 den 21. september 2007 var der en stor reklame:

Nu kan du få CO2-fri strøm på vandkraft fra Energi Nord

Dette firma tilbyder at man mod en lille merpris pr. kilowatttime kan få el der er produceret i Sverige eller Norge ved vandkraft.

Jeg kan ikke forestille mig at man vil trække særlige elkabler ud til de kunder der har valgt denne løsning, og elektronerne er sikkert heller ikke mærkede med afsender.

Jeg forestiller mig derimod at den egentlige mening med dette tiltag er: Betal lidt mere for din el, så vil vi købe CO2-kvoter for pengene. - Det kalder jeg skjult afladshandel.

Annoncen fortæller heller ikke om man lukker for strømmen til kunderne når der ikke produceres nok vandkraft-el til at dække forbruget.

Iøvrigt prydes annoncen af et foto der viser fire unge mænd der bærer en plasticjolle mellem sig. Jeg kan ikke finde nogensomhelst forbindelse mellem fotoet og teksten, men jeg håber at jollen er fremstillet af CO2-frie materialer.

Med hensyn til spørgsmålet om hvorvidt man kan afgøre hvor ens strøm stammer fra husker jeg en fin ordveksling fra filmen Kina Syndromet:

Driftchefen på atomkraftværket siger til journalisten: Når du tænder lyset, så tænk 10% på mig.
10% af din strøm kommer nemlig fra mit elværk.
Venlig hilsen

Gerda

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Brug mere EL !
« Svar #10 Dato: 04, Januar 2008 - 17:49 »
Især i betragtning af, at vandkraftmulighederne i vore nærmeste nabolande er "mættet" forlængst, og alle nye projekter mødes med harmdirrende protester af miljøfolk, er jeg 100% enig med Gerda i opfattelsen af "fidusen" som skjult afladshandel.
Også hendes øvrige betragtninger kan jeg følge.
Mvh. Morten Jødal

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Brug mere EL !
« Svar #11 Dato: 05, Januar 2008 - 22:57 »
Nu ved jeg naturligvis ikke om det passer, men hvis man kikker på ;

WWW.elmuseet.dk

under "Udstillinger", "El produktion her og nu" ; vil man opdage at Danmark eksporter enorme mængder el, ikke bare når det blæser. Der vises ikke den nuværende pris.

På trods af alle de møller der roter heromkring med nærmest gratis el til Tysker, Svensker og Nordmænd, vil jeg nu varme mig selv med giftig Energikoks.

Denne koks er "dansk", men købt i Tyskland og transporteret tilbage med færge i min bil til Danmark. ;D :D ;) 8) ;D

Min besparelse er på ca. 55%.

Det er da for sygt dette her,,,   Eller hvad? :o

Marek.




Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Brug mere EL !
« Svar #12 Dato: 06, Januar 2008 - 09:29 »
energinet.dk
kan man aktuelt se, hvordan el-produktionfordelt over centrale og decentrale værker, og vindmøller, import og eksport af el er tværs over Danmark.

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Brug mere EL !
« Svar #13 Dato: 07, Januar 2008 - 10:41 »
På;http://groups.google.dk/group/dk.teknik.energi/topics diskuteres stor set det samme, nemlig hvad skal vi med mere strøm.

Forklaringen kan være;
Vi producer for meget strøm og hvor overskud kan sælges til udlandet. Vores kulfyrede elværker giver os "gratis" spildvarme som sælges til varmeforbruger, pålagt afgifter naturligvis.

Men er det sandheden ? ???

Marek.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Brug mere EL !
« Svar #14 Dato: 07, Januar 2008 - 15:09 »
Men er det sandheden ? ???

Det er ihvertfald ikke Sandheden (med stort S).
Men min version af sandheden (med lille s) er, at Danmark faktisk har overkapacitet af kulkraftværker.
Da vi samtidig er rigtigt gode til at drive kraftværkerne økonomisk, er det en god forretning for elværkerne (som jo er privatejede) at producere el og sælge den til det europæiske net.

Det er sandt, at vi eksporterer ganske meget el, produceret på basis af kul.

Om det miljømæssigt er en god ide?
Det kan der komme en masse politisk mudderkastning ud af - senest på DRs "P1 debat" i den forløbne uge.
SFeren ville have den produktion nedlagt, fordi kulkraftværker forurener. Venstremanden så positivt på, at de danske kulkraftværker, som er mere effektive end de sydeuropæiske, leverede produktionen ...
Begge argumenterede (for en gangs skyld, selv om det var en politisk debat!) ret sagligt for deres synspunkter, selv om man ind imellem anede glimt af deres skjulte dagsordener.

Sandheden kan ikke forklares med et enkelt og kort svar!
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk