* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 64
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 27
I alt: 27

Forfatter Emne: Diesel eller benzin på ny bil?  (Læst 49882 gange)

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Diesel eller benzin på ny bil?
« Dato: 15, Januar 2008 - 17:57 »
Vores lille tapre Renault 5 (la brouette) må antagelig nu gå på pension efter 300 000km med imponerende få uforudsete udgifter. Dens afløser bliver formodentlig en Dacia Logan fra samme fabrikant omend bygget i Rumænien, primært fordi den er billig, enklere i konstruktionen og vi har kun hørt godt om den, især dens driftsikkerhed. Den er udelukkende baseret på gamle gennemprøvede principper. Nu er spørgsmålet:

Skal det være diesel eller benzin?

Jeg er selv en svoren tilhænger af diesel, men begrundelsen for benzin er at en mekaniker, som vi i og for sig har stor tillid til, siger at der er mere vedligeholdelse ved diesel og at det først kan betale sig hvis man kører over 25 000km om året.

Selv mener jeg, at det er lige omvendt, altså mindre vedligeholdelse ved diesel, og en af vores venner, der er pensioneret direktør for skibværftet i Brest og ved det meste af hvad der er at vide om dieselmotorer, siger det samme; i følge ham er problemet at der er en generation af bilmekanikere der er uddannet og vokset op næsten udelukkende med benzinmotorer og derfor har de svært ved at forstå dieselmotorerne.

Nogle meninger?

Hilsen
Søren Basbøll

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
« Svar #1 Dato: 15, Januar 2008 - 19:51 »
Altså vi snakker diesel i DK ?

Efter justeringen (kalder jeg det) af afgifterne her for godt ½år siden, skal du op i stort KM forbrug før det kan svare sig.

Jeg er udlært mekanikker (omend for længe siden) og har stort set altid kørt diesel.
Diesel motorer holder godt men går de først i stykker så koster det.
En gammel myte siger at dieselbiler kører længere end bensin  -Den tror jeg man skal tage med et vist gran salt. Der ligger flere ting bag de højere tal på tælleren ved dieselvogne end holdbarhed.

Hvad angår mekanikkeres forståelse for diesel er der noget om snakken i hvertfald tidligere.
Den alm. mekanikker er altså meget lidt glad for at går i krig med en indsprøjtningspumpe ligesom at div. symptomer er anderledes end for benzin motoren.
Mange mekanikkere er håndværkere og kan det der med blikarbejde, fejlfinding er sådan noget med at man bytter en del rundt med en ny indtil man rammer noget...
Det er derfor der ofte er beskidte fingeraftryk på de nye dele på lageret  :(
Det er straks knapt så nemt på en diesel.

Med de nyere Commonrail og pumpedyse systemer er det hele ikke blevet nemmere at forstå.

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
« Svar #2 Dato: 15, Januar 2008 - 20:50 »
Nej, det hele foregår i Frankrig, så danske afgifter har ingen relevans her.

Motoren er i dette tilfælde taget fra Clio'en, og den skulle have et godt ry for pålidelighed og holdbarhed. Ideen var at lave en bil tilpasset det nye østeuropæiske marked, hvor man ville have en billig bil der var simplere og nemmere for mekanikerne at gå til. Senere opdagede man at der også var mange forbrugere i vesteuropa der havde de samme synspunkter.; i starten var det næsten umuligt at få dem til at sælge Logan i Frankrig, men efter kraftigt forbrugerpres importeres de nu til blandt andet Frankrig.

Hilsen
Søren Basbøll

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
« Svar #3 Dato: 15, Januar 2008 - 21:12 »
Nu er det jo ikke en Lister diesel der sidder i Loganen, men har du været tilfreds med den R5 den skal afløse, så ved jeg ikke ,om det er den samme motor, der kommer til at køre i Frankrig, som den der sælges i Rumænien. Hvis det er så, så ligner den rumænske nok den R5 diesel du har været meget tilfreds med.

Tror jeg ;)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
« Svar #4 Dato: 16, Januar 2008 - 00:50 »
Erfaringerne med store skibsdieselmotorer har ingen værdi i relation til bilmotorer. De har ikke meget andet tilfælles end navnet.
 Heller ikke det ry  som de gamle langsomtgående tunge og lavtydende bildieselmotorer fra de store tunge vogne har megen relevans.
De små moderne højtydende og hurtigtgående bildieselmotorer er noget helt andet.
Holdbarheden har med kvalitet og dimensionering at gøre og kan være både god og dårlig i både dielsel- og ottomotorer(benzin).

Reperationsomkostningerne begynder vel også at nærme sig hinanden , efter at ottomotorerne har fået indsprøjtning.

Så hvis du er glad for den pågældende dieselmotortype, kan jeg ikke se , hvorfor du ikke skulle tage den.
Jørgen Harbst

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
« Svar #5 Dato: 16, Januar 2008 - 08:53 »
Ottomotor ?!

Du har lige i en anden tråd bemærket at du i princippet går ind for "gode danske ord".
Der falder ordet "ottomotor" så lige ret for som udtryk for en benzinmotor ?

Eller er det snarere den psykologiske effekt der er i at kaste rundt med fremmedord.
"Se se hvor klog jeg er".


E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
« Svar #6 Dato: 16, Januar 2008 - 10:20 »
I Loganen er der sandsynligvis monteret en 1,5 Dci common rail motor, der i varierende tuningsgrader fra 65 til over 100 hk gør tjeneste i en række Renault og Nissan modeller op til så tunge køretøjer som Kangoo og Grand Scenic.

I en lille bil som Logan'en vil den sjældent komme over 2500 rpm og holdbarheden bør være sikret.

De, ikke længere så nye, personvognsdieselmotorer med direkte indsprøjtning, kører i daglig brug med meget lave omdrejninger grundet deres meget høje drejningsmoment som turboladeren frembringer allerede fra mellem 15-1700 omdrejninger til ca. 2200 omdrejninger.

De tidlige turbodieseler med forkammermotorer var komplet døde under 2500 omdrejninger og skulle faktisk køres med høje omdrejninger for at komme over stepperne, hvilket kostede topstykker i lange baner når de fik pedal grundet ujævn varmeudvidelse.
De tålte heller ikke småture grundet store mængder af sod og kondensvand i olien, hvilket er blevet meget bedre i takt med at førstøvningen er forbedret med indsprøjtningstryk på over 2000 bar.

Jeg kører med stor fornøjelse TDI, og der skal en stor besparelse til før jeg køber en benzilbil igen.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
« Svar #7 Dato: 16, Januar 2008 - 19:45 »
Dieselmotoren kaldes sådan efter opfinderen. Hvis den skulle benævnes efter brændstoffet, burde man kalde den en oliemotor.

Ofte angiver man den anden type som opfundet af Otto. Om det passer ved jeg ikke.

Så hvis man siger dieselmotor er det ligespå logisk at sige ottomotor.

Hvorimod navnene dieselmotor og benzinmotor ikke hænger logisk sammen.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
« Svar #8 Dato: 16, Januar 2008 - 21:37 »
Det kan du gerne mene Harbst, men jeg tror at 99,999999% af den danske befolkning siger diesel og bensinmotor.

I alle tilfælde kan du ikke finde en eneste bilreklame, bilbrochure, forhandler og brancheorganisation(FDM) der anvender ordet Otto i forbindelse med en bensinbil.

Den 0,000001% der ikke gør det hedder Harbst. ;D



Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
« Svar #9 Dato: 17, Januar 2008 - 06:46 »
Det kan du gerne mene Harbst, men jeg tror at 99,999999% af den danske befolkning siger diesel og bensinmotor.
...
Den 0,000001% der ikke gør det hedder Harbst. ;D

Så mange danskere er vi ikke ;)
hvis Harbst er den eneste blandt 5 mill. er han lig 0,00002%

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
« Svar #10 Dato: 17, Januar 2008 - 10:40 »
Det kan du gerne mene Harbst, men jeg tror at 99,999999% af den danske befolkning siger diesel og bensinmotor.


Jeg vil mene, at kun omkring 0,002% af den danske befolkning omtaler motoren som en bensinmotor - vi andre kalder den en benzinmotor!  ;D
(de 100 personer med den anden stavemåde har formentlig alle en tilknytning til olieselskabet Uno X, der uden større gennemslagskraft forsøgte sig med den)

Forøvrigt har harbst da formelt ret.  En "benzinmotor" kan også være en wankelmotor, selv om der ikke kører mange af dem! En ottomotor derimod benytter stempler og tændrør, som de fleste bilmotorer i DK.

P.S. Iflg. Wikipedia er ottomotoren opfundet af Nikolaus August Otto (1832-1891).
Tysk Wikipedia tilføjer, at Otto egentlig kun opfandt 4-taktsmotoren (1862, patent 1876), som en videreudvikling af en 2-takts gasmotor opfundet af Jean Joseph Étienne Lenoir (1822-1900)
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
« Svar #11 Dato: 17, Januar 2008 - 17:03 »
Nåda !

Hvor I kan ;D

Har en wankelmotor ikke tændrør?
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
« Svar #12 Dato: 17, Januar 2008 - 17:12 »
Procenterne vil jeg lade ligge.
Jeg synes da også at det ville være rigtigt, om vi stavede benzin med gode typiske  danske bogstaver.  Og ligesådan med benzen og benzosyre. Kun Zebra skulle skrives med Z.

Jeg har set en dieselmotor køre på naturgas, så kan del vel også køre på bensin, bare kompression og indsprøjtning osv. er indrettet til det.
  Hvad vil i så kalde denne benzindieselmotor ?

Og hvad vil i kalde dieselmotoren, som kører på naturgas ?
 Husker jeg rigtigt er det på Grindsted varmeværk.
Jørgen Harbst

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
« Svar #13 Dato: 17, Januar 2008 - 17:21 »
Når jeg skrev "vistnok" om opfinderen af ottomotoren, er det fórdi jeg et sted har læst, at der er strid om hvem opfinderen er.

Det er nok som med radio, fjernsyn og lynafleder , selv om vi normalt angiver Marconi, Niepke og Franklin, kan man grave andre samtidige personer frem,  som tidligere gjorde noget lignende, men som aldrig fik den samme anerkendelse.

De store opfindelser har ofte både en russisk , tysk, fransk og amerikansk opfinder, alt efter hvor man læser..
Og dog er Edison vist den eneste med glødelampen og den praktiske elektricitet.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
« Svar #14 Dato: 17, Januar 2008 - 21:21 »
Har en wankelmotor ikke tændrør?

Jo - så vidt jeg husker (det er længe siden jeg sidst har set en). Men pointen er, at skønt en ottomotor og en wankelmotor er fundamentalt forskellige, kører begge på benzin. Ordet "benzinmotor" er altså ganske upræcist.
Som harbst anfører, kan en motor efter Rudolph Diesels princip også udmærket køre på andre brændsler end dieselolie - fx er både benzin og biogas anvendeligt.
Jeg vil dog bestemt ikke anbefale at hælde benzin på en dieselbil! Jeg kender en der forsøgte, og regningen var ikke spor sjov! Men det skyldes, at motoren i praksis er indrettet til at skulle have smøring fra olien, og der findes andre konstruktioner, der omgår dette problem.

Når jeg skrev "vistnok" om opfinderen af ottomotoren, er det fórdi jeg et sted har læst, at der er strid om hvem opfinderen er.

Jeg vil anbefale dig at læse linket til tysk Wikipedia - måske er det striden om værdien af Lenoirs opfindelse, du har set før?
Det står fast, at Otto fik patentet - men det er jo intet bevis for, hvem der først fik ideen!  :(
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk