* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 37
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 35
I alt: 35

Forfatter Emne: Lille 7"-monitor med VGA-in, dårligt billede fra WinXP  (Læst 9502 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Lille 7"-monitor med VGA-in, dårligt billede fra WinXP
« Dato: 17, Januar 2008 - 08:23 »
Davs igen!

Som jeg skrev i tråden om "Parallelport og serielport->USB" har jeg et lille dumt problem med en lille monitor jeg har købt på eBay.

Et eksempel på monitoren kan ses her: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/294-7-TFT-LCD-TOUCHSCREEN-PC-VGA-AV-MONITOR_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ38650QQihZ010QQitemZ200190638967QQrdZ1QQsspagenameZWDVW

Jeg har forbundet den til VGA-stikket på en bærbar PC fra Zepto.
Hvis computeren kører "rent dos" viser monitoren billedet helt fint!
Når så der køres WinXP starter problemerne...

Billedet på den lille monitor ser sådan her ud under WinXP:


Som man kan se, er billedet nærmest "skåret over" og sat forkert sammen. Samtidig er der flimmer!

En flink fyr fra AJ Data fortalte, at man kan indstille grafikkortet i bærbare PC'er individuelt mellem den indbyggede skærm og en eksterne. Det har jeg så prøvet, men der er ikke ret mange parametre at justere på. F.eks. kan jeg mht. frekvens ikke vælge andet en "60 hz" - og om det har med sagen at gøre ved jeg heller ikke. Jeg har sat opløsningen ned til den mindst mulige - også uden resultat.

Jeg tænker på om jeg skulle prøve at sætte sådan noget "VGA-til-Video" på, og så konvertere signalet tilbage til VGA og føre det videre ud til monitoren (Grunden til den sidste tilbage-konvertering er, at jeg har flere monitors sat på en "VGA-splitter"). Men sådan en løsning synes jeg er temmelig bøvlet.

Er der nogen forslag?

Venlig hilsen
Mads Aggerholm
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Lille 7"-monitor med VGA-in, dårligt billede fra WinXP
« Svar #1 Dato: 17, Januar 2008 - 08:31 »
Har du testet monitoren af på andet end den bærbare computer ?

MVH Tommy

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Lille 7"-monitor med VGA-in, dårligt billede fra WinXP
« Svar #2 Dato: 17, Januar 2008 - 09:16 »

Jada! Jeg har brugt både en stationær og en anden bærbar.
Resultatet er/var det samme: Fint billede under DOS, WinXP giver problemer.
Det skal lige siges, at jeg dengang havde planer om kun at bruge DOS, så jeg eksperimenterede ikke meget med diverse windows'er.

Venlig hilsen
Mads Aggerholm
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Lille 7"-monitor med VGA-in, dårligt billede fra WinXP
« Svar #3 Dato: 17, Januar 2008 - 14:23 »
Måske sætte den ned i antal farver ?

MVH Tommy

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Lille 7"-monitor med VGA-in, dårligt billede fra WinXP
« Svar #4 Dato: 17, Januar 2008 - 17:49 »
Jeg tror det er din windows installation, som automatisk har valgt en " grafikkortdriver" som kun kan styre vga udgangen til en frekvens, som monitoren ikke kan kapere.
Med andre ord , den kan ikke klare at der er så kort tid mllem synkroniseringsimpulserne, og så synkromiserer den kun på hver anden, eller deromkring. Billedet bliver fortegnet.

Prøv først windows i fejltilstand, og vælg her standard vga, så tror jeg du får billede ligesom i dos, fordi du ikke indlæser den specielle driver.
Så prøver du at afinstallere vga driveren, og ser om den så ikke vil køre med standard vga også under windows. Jeg har aldrig prøvet, så det er et gæt.

Jørgen Harbst

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Lille 7"-monitor med VGA-in, dårligt billede fra WinXP
« Svar #5 Dato: 17, Januar 2008 - 20:04 »

Harbst! Enten er du et geni, eller også må du have et brugbart substitut!

Det virkede som en drøm! Både antal farver (som Tommy også var inde på) og opløsning røg ned til absolut laveste niveau.
Det virkede dog ikke før jeg slog noget der hedder "Hardwareacceleration" og "Write combining" fra inde under "avanceret".

Tak til alle!
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk