* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 64
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 60
I alt: 60

Forfatter Emne: Isopropylalchohol i Diesel.  (Læst 37834 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
« Svar #15 Dato: 24, Januar 2008 - 22:08 »
Ja man kan købe æther på Apoteket.Uden problemer 1 deciliter kostede sidste gang jeg købte 8 kr. Man bruger det til at fjerne tæger fra hunde.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
« Svar #16 Dato: 25, Januar 2008 - 14:46 »
Man bruger det til at fjerne tæger fra hunde.
... og til at starte gamle dieselmotorer.
Den væsentligste risiko ved æter er ikke dets giftighed, som er ret lav, men eksplosionsfaren. På grund af det lave kogepunkt fordeler dampene sig lynhurtigt i nærheden af flasken - altså INGEN åben ild!
Dertil kommer, at gammel æter har en tilbøjelighed til at danne etherperoxid ved reaktion med luftens ilt, og dette stof er ekstremt eksplosivt - i yderste konsekvens eksploderer flasken, når man løfter den ned fra hylden!  :o
Altså er det yderst relevant at købe æter i små mængder ad gangen.

Til orientering, da nu tilgængeligheden af endnu et kemikalium er kommet på dagsordenen:
Jeg har i en anden tråd luftet muligheden af at starte en kemikaliehandel med salg til private. Resultatet er desværre, at det vil være umuligt at få forretningen til at løbe rundt så længe jeg er på efterløn og tilmed give en masse administrativt bøvl med A-kassen. Det er ikke ulovligt, men en reel timeløn på ca. minus 10-30 kr. virker ikke attraktiv ...
Så jeg tænker igen omkring 2010, når systemet slipper mig.
Mvh. Morten Jødal

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
« Svar #17 Dato: 25, Januar 2008 - 14:53 »
I skal også have en anekdote om giftigheden af æter:
For ca. 40 år siden havde en potentiel voldtægtsforbryder i Århus fået en "god" ide: han ringede på hos enlige kvinder, og når de lukkede op, fik de en ætervædet klud for næsen.
Det prøvede han 5 gange.
Kvinde nr. 1-4 fik vristet sig løs og råbte op, så han stak af.
Nr. 5 fik holdt ham fast længe nok til, at en vaks nabo kom til hjælp og manden blev fanget.
Ingen af dem mistede bevidstheden og ingen blev voldtaget  :)

Det hører også med til vurdering af giftigheden, at da hospitalerne for ca. 100 år siden helt opgav chloroform som bedøvelsesmiddel til fordel for æter, var den væsentligste grund, at der er et langt større spring fra den mængde æter, der bedøver en patient, til den mængde, der dræber patienten, end ved chloroform. Så måtte man tage sine forholdsregler mod eksplosionsfaren.
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
« Svar #18 Dato: 26, Januar 2008 - 10:47 »
Lidt ansporet af dine butiks tanker.
Er det noget der skal være Net baseret .. altså sådan at kunder skal have tingene tilsendt ?
I så fald kan der være endnu en næsten uoverstigelig barriere, for i DK er vi så hysteriske med hvad og hvordan man må sende af kemikalier så man næsten kan trække på smilebåndet af det.


Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
« Svar #19 Dato: 26, Januar 2008 - 11:46 »
Ja, det var tanken, at det skulle være en ren netbutik uden fysisk adresse tilknyttet (jeg har fundet et kælderrum, der med rimelighed - men ikke omkostningsfrit - kan indrettes til lager).
Jeg er ikke lige så bange som du for problemet med forsendelse, da jeg i mange år har været regelmæssig modtager af små pakker med kemikalier. Visse ting - især de ætsende - kom med fragtmand, men meget med Post Danmark. Så det kan altså lade sig gøre, men forsendelsesomkostningerne skal naturligvis lægges oven i prisen.
Derimod kan jeg næppe få kunderne til at betale for, at der modregnes i min efterløn ...
Mvh. Morten Jødal

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
« Svar #20 Dato: 27, Januar 2008 - 23:24 »
WD40 bør altid ligge i en gammel bil og lign. steder - det kan fjerne mislyde som der står på dåsen, men man må dog ikke bruge det på ens kone af den grund.....

Lidt mere seriøst, så kan man sagtens bruge WD40 som alternativ til dieselstart/æter - det er bare ikke lige så effektivt (jeg tror også at det er drivgassen der giver den effekt).
Nogle gange kan man få rynker i panden, når man hører en dieselmotor der har fået et skud dieselstart og i sådanne tilfælde kan det være rart at bruge et mildere middel = WD40. For meget dieselstart kan være en anden måde at få/flå et topstykke af en motor. Det virker også fint på benzinmotorer (på godt og ondt). 

Et andet trick jeg kender med WD40 er på bezinmotorer, der ikke vil starte når det er koldt og fugtigt - dvs. når startproblemet er overgang på tændkabler/tændrør pga. skidt og fugt.
En god tåge af WD40 på tændingssystemet og så starter motoren fint igen. Dette er dog en kortvarig frist, da WD-40´s smørende egenskab, samler mere skidt på tændkabler end før og næste morgen står du med en lign. problem der kun vokser sig større - her skal der en klud og knofedt til for at fjerne det oprindelige problem, men WD-40 redder dig hurtigt første gang og er jo sådan set også en måde at fejlsøge på første gang.

Brug forøvrigt aldrig WD40 til at smørre på steder hvor der kræves fedt og lign. smørremidler. WD40 er lynhurtig at smørre med og næsten lige så hurtigt forsvinder den smørrende effekt igen, da det jo er en tynd olie.

Så lang så godt med mine erfaringer med WD40 - de er gennemprøvet på godt og ondt i praktiske eksempler. Jeg hører gerne hvis andre har lign. tricks - de fleste af jer kender måske allerede overstående ?

Mht. Gerda's Gummiged, så vil jeg stærkt anbefale at installere elektrisk varme på motoren - det har den meget bedre af i længden og det er jo standart vare i den del af verden (jeg har selv boet der i et par år).

Kan det forresten være at isopropanol ikke har så stor betydning for Cen-tallet, men mere har en fugtfjernende effekt ? Kan det være en måde at undgå dieselslam ? - det giver selvfølgelig ikke et svar på hvorfor det skulle virke på gamle dieselmotorer.





vh.
Claus

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
« Svar #21 Dato: 28, Januar 2008 - 16:59 »
Skal vi ikke allesammen blive enige om at:

At en standart med T i enden er et flag

og en standard med D er al det andet.

Standard udstyr
Standard størrelser
Srandard mål
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
« Svar #22 Dato: 28, Januar 2008 - 17:19 »
Kunne Hr. Læren ikke forklare hvad "Srandard mål" er ?

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
« Svar #23 Dato: 28, Januar 2008 - 20:28 »
Og når Hr. læreren er igang, kan vi så få en forklaring på, hvad "al" er for noget.

Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
« Svar #24 Dato: 28, Januar 2008 - 21:30 »
Og hvis vi skal fortsætte med flueknepperiet, så er der jo lige det med de sammen satte ord. -Øhhhh! sammensatte ord.

http://fiduso.dk/?page=skraekeksempler

Til skrækeksemplerne vil jeg som led i flueknepperiet tilføje:
Standard udstyr
Standard størrelser
Srandard mål
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
« Svar #25 Dato: 28, Januar 2008 - 22:11 »
Der er kun ét e i udmærket Herr Mønnike

-Jeg vil også være med til at mobbe ham.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
« Svar #26 Dato: 28, Januar 2008 - 22:32 »
Hvorfor nu kalde hr. Mønnike for Herr, når han hedder Bjarke?
Jørgen Harbst

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
« Svar #27 Dato: 29, Januar 2008 - 09:58 »
Det er jo ingeniører, når de er bedst ;o)

Det handler vel ikke om at blive enige om at en "standart" er et flag, for det er allerede vedtaget. 

Ville vi kunne ændre det vha. en demokratisk proces ?

Jeg skal straks undskylde mit meget forkerte valg af et "t" i stedet for et "d", men vil dog ikke rette i mit tidligere indlæg - det jo vil tage pointen fra de mange efterfølgende indlæg.... ;o)

 



vh.
Claus

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
« Svar #28 Dato: 29, Januar 2008 - 16:30 »
Gør nar I bare ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk