* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 85
I alt: 85

Forfatter Emne: Bogløse biblioteker  (Læst 6585 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Bogløse biblioteker
« Dato: 27, Januar 2008 - 16:02 »
Jeg har opdaget et hul i min viden om et emne der var beskrevet i en fagbog jeg havde lånt på biblioteket for 25-30 år siden. Jeg kunne huske emnet og forfatteren, men bogen var ikke til at opdrive.

Bogens forfatter var den japanske telefoningeniør Taguzi der var opfinder af det system som professor Toyoda forfinede til JIT og det deraf afledede Lean Produktion.

Jeg kan udmærket forstå at man kyler Rifbjerg på møddingen, men fagbøger af en vis kvalitetbliver aldrig gammeldags, i en teknikers øjne.
Hvorfor så det!

For man oplever utroligt mange gange at komme ind i en blindgyde som tekniker, fordi man ikke kender årsagen til at en eller anden konstruktion er fortrukket frem for en anden.

Her er de gamle fagbøger en uvurderlig kilde til forståelse.

Mine opfinder bøger der er 130 år gamle indeholder alle de kemiske forbindelser, som en enhver terrorist ville give sin højre arm for at få fat i. Mine 60 år gamle "Hütter" behandler maskintekniske problemer på en måde der ikke siden er gjort bedre idet alt plus mere til er beskrevet der.

Men hvad skal man med biblioteker der bortkaster bøger, med viden og erstatter dem med oplevelses rum.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Bogløse biblioteker
« Svar #1 Dato: 27, Januar 2008 - 18:51 »
Det kan kun skyldes manglende indsigt hos Bibliotekarerne, som tror at tekniske fagbøger forældes.
De ville næppe smide en gammel Søren Kirkegård ud gave ud.
Jørgen Harbst

BCC

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Jaeh .. eller .. øeh ..
    • Vis profil
Sv: Bogløse biblioteker
« Svar #2 Dato: 30, Januar 2008 - 04:23 »
Mine opfinder bøger der er 130 år gamle indeholder alle de kemiske forbindelser, som en enhver terrorist ville give sin højre arm for at få fat i. Mine 60 år gamle "Hütter" behandler maskintekniske problemer på en måde der ikke siden er gjort bedre idet alt plus mere til er beskrevet der.

I en del ældre fagbøger kan man uden videre læse og forstå emner, som i nutidens fagbøger kræver professorgrader i både dansk og det relevante fagsprog, for samme udbytte.

Med venlig hilsen, BCC.

I krig og kærlighed gælder alle kneb ..

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk