* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 96
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 73
I alt: 73

Forfatter Emne: Kort til Garmin GPS Navigator  (Læst 12793 gange)

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Kort til Garmin GPS Navigator
« Dato: 29, Januar 2008 - 10:13 »
Jeg har "arvet" en gammel Garmin Streetpilot 2610 som skal dække mit behov for nyt legetøj i bilen for 2008.
Mit reelle behov for en navigator er ca. 4 gange om året, hvilket nok også er grunden til at jeg ikke har investeret i sådan en "maskine" noget før.

Kortet i den er upræcist i forhold til målingen, har oplevet at den fejler ved angivelse af kryds og lign. (op til ca. 500m).
Den kan dog fint finde adresser på helt små veje, men viser ikke de helt små veje på kortet, selvom man zommer helt ind.

Jeg ved ikke om den nogensinde er blevet opdateret med et nyere kort. Min egen lille googlesøgning gjorde mig bare mere forvirret. Måske ligger der kun et grundkort i den ?

Nå, men jeg ønsker at få et hint om det kan betale sig at købe et nyt kort og lægge det i den? og ikke mindst hvordan man kommer igang med det.
Er modellen evt. så gammel at det ikke bliver bedre med præcisionen og kan den overhovedet opdateres ?


vh.
Claus

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Kort til Garmin GPS Navigator
« Svar #1 Dato: 29, Januar 2008 - 17:51 »
Jeg kan ikke svare på dine spørgsmål, men fik en Garmin nüvi 200 i julegave og bliver nok snart afhængig af den. :)
Det er jo en decideret lavprismodel, men kortet er ganske udmærket, og jeg har kun oplevet en enkelt gang, at den ikke genkendte et "buet vejstykke" som en rundkørsel og forsøgte at sende mig venstre om ...
Men præcisionen er helt fin.
Jeg har ingen anelse om, hvorvidt de gamle kort kan opdateres, men jeg vil umiddelbart gætte på, at dit problem er uafhængigt af kortet. Du må vel selv kunne vurdere, om de kryds, den placerer forkert, er nyanlagte eller også eksisterede, da kortet blev lavet?
Du kan jo prøve at stille den om til at vise præcise positioner (det kan den vel?) og sammenligne kendte punkter på hhv. navigatoren og Google Earth. Hvis der er afvigelser på op til 500 m, har du fundet fejlen ...
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Kort til Garmin GPS Navigator
« Svar #2 Dato: 29, Januar 2008 - 19:03 »
Street pilot burde være en god nogenlunde moderne gps enhed til bil.
Der skulle være et cf kort tilden og softvare til computeren. Desuden har man brug for registreringskoden til kortet, før mankan overføre fra computer til gps-en. Håber du har fået alt det med , ellers skal du af med så mange penge til ny registeringskode, at det ikke betaler sig. softwaren i gps eren kan du opgradere her.

http://garmin.dk/products/downloads/5/335


Min egen gamle garmin v er noget ældre , kortet også. Men det fungerer fint og er ret nøjagtigt.  De nyere kort er ikke væsentlig bedre.  Ændringerne ved kortopdatering er meget små.

Du kan se i displayet om det kun er basiskortet du har i et område.

Kun med detailkort skriver den mapsourge og kun med det er det muligt at vise husnumre og præcise motorvejsudfletninger.  De mindre veje mangler også i basiskortet.

Søgning på restauranter , skoler, hoteller osv er også kun muligt med mapsourge kortet.

 
Jørgen Harbst

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Kort til Garmin GPS Navigator
« Svar #3 Dato: 29, Januar 2008 - 21:09 »
Jeg har fået ikke mindre en 5 cd'er med til den (2 af dem er vist mapsource), men ingen papirer med koder eller noget. Har også forsøgt at installere og det virker fint, men kun indtil jeg bliver spurgt om koder.

Har lige spurgt efter tilhørende koder og de er med lidt held på vej til mig ;o)

Stedet hvor jeg virkelig undrede mig over manglende præcision, var ved motorvejskrydsende i trekantsområdet (lige efter lillebælt, på jyllandssiden) - her blev GPS'en lidt sur over at jeg ikke drejede noget før, men motorvejen delte sig først ca. 500m efter.

Mon ikke det er basiskortet der ligger i den og jeg skal bruge nogle koder, så jeg kan opdatere kortet i den. Af de medfølgende cd'er er 2 af dem med et kort der er fra 2005 - det er vist nyt nok til mig.

Der er forresten leveret et 1GB CF kort med den, så der er lidt hukommelse at bruge af. 

Tak for hjælpen.
vh.
Claus

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Kort til Garmin GPS Navigator
« Svar #4 Dato: 29, Januar 2008 - 23:46 »
På basiskortet kan man kun se en motorvej som ensporet og krydsende veje er ikke vist med ramper. Derfor kan afkørslen til rampen godt ligge langt fra basiskortes vejkryds.


1 GB kort skulle være rigeligt.

Min gamle model V har kun 20 MB indbygget, og ikke mulighed for CF kort.  Det rækker knap nok til hele Danmark, men kan lige klare Paris eller hele sydvestrankrig.

Koderne man får, kan enten være en man skal bruge sammen med koden i GPS enheden, for at man på Garmin hjemmesiden danner en ny kode, som gør det muligt at indlæse det kort i den enhed, og måske i en til, men ikke mere.  Den dannede kode kan bruges til så mange computere man lyster, men kun til kombinationenaf et bestemt (land)kort og en bestemt GPS.

Mange har rekvireret gratis nye kort hos Garmin, kun for at opdage, at det er koden, der koster.


De har også været solgt med preinstallerede kort, og så er koden af en anden art. En af cd erne har formentlig brugsanvisningen, hvor du mere detaljeret kan læse hvordan.
Jeg tror at det med koderne har været så svært for mange at de har opgivet, så koden aldrig er blevet registrert hos Garmin som anvendt.
Hvis der aldrig har været registeret et  landkort med din GPS , kan du rekvirere det seneste kortopdatering og bruge den. Kortopdatering har hidtil været gratis, indtil man registrede første gang. På den måde blev GPS ere, som lå hos forhandlerne ikke forældet, for man fik gratis nyeste kort, bare man havde registreret første gang efter det nye kort udkom.

Hvis du får bøvl med det, så skriv igen.
Jørgen Harbst

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Kort til Garmin GPS Navigator
« Svar #5 Dato: 31, Januar 2008 - 08:18 »
Nu har jeg fået ikke mindre end 3 laaange koder fra den tidligere bruger - så må jeg se hvor langt det bringer mig...
vh.
Claus

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk