* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 43
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 35
I alt: 35

Forfatter Emne: oplysning til alle om et godt køb  (Læst 13104 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
oplysning til alle om et godt køb
« Dato: 30, Januar 2008 - 20:32 »
FONA har i denne uge tilbud på et Samsung S630 Digitalkamera til 599 kr.

Jeg her lige købt to, og min afprøvning af dem viser, at de to kameraer nok vil være de bedste snapshot kamerakøb, jeg kommer til at gøre i mit liv.

De er godt nok kun på 6MP, men det rækker jo til alle almindelige billeder op til størrelse A2.

Jeg sagde til min kone, at det var et godt tilbud og at jeg ville købe et som redningsbælte ,for mit noget større 8MP Samsung kamera, hvis der skulle ske det noget. Min kone kender billedkvaliteten af mine billeder og bestilte også et til sig selv, da hun nu også ville være digital.

Jeg sidder og afprøver det og sammenligner med de  billeder som jeg tager samtidigt, med mit større kamera.

Det er mindst lige så godt til en trediedel af prisen af mit andet kamera

Det kan det hele også det manuelle. Og blitzen er fortræffelig, men rent faktisk behøver man ikke blitzen ,hvis det er et billede uden bevægelse og der er en 60 watt pære i en arkitektlampe i værelset.

Mit uomgåelige krav til et kamera er at det anvender standard AA batterier og SD kort og at kameraet "taler Dansk".
Det gør dette til fulde

Hvis man ikke selv vil unde sig et, så nærmer konfirmand tiden sig. ;D

Kameraet kan købes på nettet for 800-1100Kr og hos FONA til 600kr.
Der medfølger ikke et SD kort




Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: oplysning til alle om et godt køb
« Svar #1 Dato: 30, Januar 2008 - 23:02 »
Er det ikke Pöetch effekten vi ser her ?

Man skal absolut derind fordi nogen mener det er billigt og der er meget af det.
Så køber vi 40kg slik 4 kasser øl. Hjemme ville vi aldrig have gjort men når man nu sparer så meget ... ???

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: oplysning til alle om et godt køb
« Svar #2 Dato: 31, Januar 2008 - 09:06 »
Bjarke, du skal ikke være ked af de "kun" 6 Mpixel. Ved højere pixelantal bliver sensorelementerne så små at kvaliteten daler. Endnu et eksempel på ligegyldig "blær"-effekt som kan omsættes til letforståelig marketing: "jo flere pixels jo bedre".
Interessant link:
http://6mpixel.org/en/

MvH,

Bent.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: oplysning til alle om et godt køb
« Svar #3 Dato: 31, Januar 2008 - 17:23 »
Jeg er er ikke ked af det. Ikke det mindste. Men det er sandt at overforbrug bliver sjældent rig af. Men hvis man var på nippet til at forære fotohandleren 2 eller flere tusinde kroner, fordi man stod og manglede et kamera, så er dette kamera et godt tilbud.

Min bror derimod er blevet ked af det. Han sidder her og sammenligner det med sit IXUS SD 850 IS (også 7mp til 2600 kr), der ikke er ret meget bedre hvis det i det hele taget er det..

Samsungen er mere lystærk 2.8- 4.8 mod Ixus 2.8-5.8. Ixus´en har dog 4xzoom mod samsungens 3x
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: oplysning til alle om et godt køb
« Svar #4 Dato: 31, Januar 2008 - 22:19 »
Samsung er da ikke mere lysstærk. De er begge f/2,8 med den korte brændvidde og har derfor lige lysstærk optik. At den så falder med længere zomm er kun en naturlig konsekvens af geometrien.

Men det er dog interessant hvad du skriver . Har du også brøvet at sammenligne vigtige ting, som
automatisk  fokusering under svære forhold.

god og præcis optisk søger ( den eksisterer ikke i mange digitalapparater).

korrekt ekponering i modlys.


Hvad som helst kan jo fotografere i solskin, og medlys.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: oplysning til alle om et godt køb
« Svar #5 Dato: 31, Januar 2008 - 22:46 »
Du har ret Harbst, i medlys kan alle kameraer tage gode billeder.

Dette kamera tager også gode billeder i rum med stuebelysning, uden blitz og  i bælgmørke med blitz. Jeg kan manuelt stille tid( 1/1500 til 8sek) og blænde( 2 positioner), ISO 80 til 400

Jeg kan fotografere min fladskærm og læse teksten jeg skriver her tydeligt, selv om jeg har rettet min arkitektlampe med 60Watt pære mod kameraet i position hvilende på toppen af fladskærmen. Afstand 60 cm

Jeg er nu mest interesseret i billeder, taget under dårlige lysforhold. Mørke rum og maskiner. Apparatet vil blive  anvendt som dokumetations apparat og familiekamera. Altså hovedsagligt til snapshots. Jeg bliver aldrig pressefotograf ;D

Du kan se data her

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=380934

Jeg har købt kameraet hos FONA i Slotsarkaderne
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: oplysning til alle om et godt køb
« Svar #6 Dato: 22, Februar 2008 - 16:24 »
Mit gamle ville ikke mere.  ;D Men efter nogle tusinder af optagelser er det vel ok? Død er den, men kan bruges til webcam da der er stadig lidt sovs i den med ekstern strøm.

Jeg fandt gode råd her på siden. Da jeg ønsker kun en billig "SMIL-DU_ER_PÅ" dims, var det et godt alternativ til det "rigtige"

S630 til 599.- var sagen. SUK...........!! Med helt nye batterier fra Duracell kunne den tage 10-15 billeder. ! Nyt på, det bliver dyrt og smil-le til den. !

Jeg er altid meget mistænksom når "noget kan alt", men her blev jeg skuffet over mig selv. Jeg købte de nyeste SaNyo 2700 celler opladelige, og fra 10 til ca 200 billeder med blitz er der en forskel.

Et billede kan printes ud i plakatstørrelse hvis man gider og klistre det sammen af A4 ark.

Men det vi kalder OPTIK er noget der nærmest prøver og falde ud af S630. Som en slatten Tisseman er objektivet på S630. Der er EKSTREMT meget slør i det . !

Mon det er deres anti rystelse fidus.?

Der medfølger 100 siders manual som kan læses før man tager et billede.

Men kan i gøre det bedre for 599.- ?

Marek.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: oplysning til alle om et godt køb
« Svar #7 Dato: 22, Februar 2008 - 20:34 »
Det var din kommentar om apparatet Marek. Hvordan bliver billederne?

Køb et Canon og eller Olympus hvis du kan finde et til samme pris og du vil opleve at linse teleskopet opfører sig på præcis samme måde.

Jeg har ixus, olympus og sony stående i mit museum...og der bliver de stående. For selv om der er fotografer der  kan lave gode billeder med en tændstikæske med et nålehulskamera, så kommer jeg aldrig til at tilhøre den skare.

Jeg skrev ikke at dette kamera kunne flyve overlyds.... ;D , men at det i forhold til prisen var et rigtigt godt kamera sammelignet med de andre snapshotskameraer der er på markedet til den tre eller firdobbelte pris. Jeg har i hert tilfælde ikke noget at klandre mit apparat for.

Alle digital apparater er batterislugere så NiMh akkuer med mindst 2500 mAh er et must
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: oplysning til alle om et godt køb
« Svar #8 Dato: 23, Februar 2008 - 14:05 »
B Mønnike skrev ;

"Jeg skrev ikke at dette kamera kunne flyve overlyds.... "

vrøvl Bjarke ; ;D

Efter de første frustrationer over antal billeder med Duracell, og ombytning hos Fona, er der stadig en slatten agurk af lince i den, men som manden i Fona sagde; "Man betaler for det man få" naturlighvis med foragt overfor mig. Jeg hader sælger og derfor beholdt min nye camera.

Bjarke; Jeg kan ikke vurdere S630, da jeg ikke har noget erfaring, men jeg har en mening.

Bjarke; S630 laver billeder der er unaturlige. Jeg har stadig ikke læst manualen igennem, men S630 er for flink til og bruge blitz. Det giver voldsom overbelysning ved optagelser indendørs , der giver meget mere detaljeret billede af det der ikke ses normalt. Her i huset giver det det problem at støv og æderkopper spind der ikke ses normalt kommer med på billeder.

Andet er dens autofokus. På "AUTO" virker det ustabilt, men ved skift til "Scene" kører fokus konstant og meget bedre resultat. Men det slider vel volsomt på teknikken?

Billeder:? "Skide godt Egon" Intet og klage over.

Nu da kameraet har alle de mulligheder i forvejen, mener jeg at der mangler et tekstbehandlings program og tastatur og internetforbindelse.
Med 1Gm kort er plads til ca. 2700 billeder af 1 Mpix og med 2,7A ni-mh virker det bare.

Bedømmelse;

Efter jeg har købt den 10%. :-\ :'(
Efter SaNyo 80 %. ??? ::)
I dag 110 %

I morgen ?? :D

Hvis jeg læser manualen bliver det sku til et rigtig godt køb.! ;D

Marek.





B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: oplysning til alle om et godt køb
« Svar #9 Dato: 23, Februar 2008 - 17:41 »
Ja manuallæsning er nye produkters bagdel.



Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk