* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 128
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 70
I alt: 70

Forfatter Emne: Eloxering af aluminium  (Læst 26210 gange)

Bent Andersen

  • Gæst
Eloxering af aluminium
« Dato: 04, Februar 2008 - 11:05 »
Hvis nogle skulle være interesseret i hvordan man kan (hård-) eloxere og farve aluminium "på køkkenbordet", er der i det tyske magasin "Maschinen im Modellbau" udgave 01-2008 en rigtig god artikel.
Det kræver naturligvis at man kan læse tysk  ;)

MvH,

Bent.

hansw

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 72
    • Vis profil
Sv: Eloxering af aluminium
« Svar #1 Dato: 05, Februar 2008 - 12:02 »
"Det kræver naturligvis at man kan læse tysk  "

Jo, og så kræver det at man kan få fingrene i et eksemplar af bladet.
Men det lyder da interessant.

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Eloxering af aluminium
« Svar #2 Dato: 10, Februar 2008 - 23:18 »
Hansw:
Her er en side med en beskrivelse af eloxering der absolut ikke er så god som den nævnte artikel, men kommer lidt derhen ad.

http://www.electronic-thingks.de/eloxieren/index.php

Men linket glemmer (ifølge magasinartiklens forfatter i mit første indlæg) noget altafgørende: svovlsyrebadet hvor elektrolysen foregår må IKKE komme over 15 grader Celsius, så reverseres processen og der bliver ikke opbygget et oxidlag.
Derfor skal svovlsyrebadet forberedes ved  at stille det i dybfryseren (15...20% svovlsyre fryser først ved -20 grader) og elektrolysen skal gennemføres med svovlsyrebadet omgivet af isvand.
Skulle temperaturen komme op i nærheden af 15 grader skal processen indstilles og badet køles igen. Derefter kan man fortsætte.

Selv har jeg ikke prøvet endnu, men den dag kommer vel...

MvH,

Bent.

hansw

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 72
    • Vis profil
Sv: Eloxering af aluminium
« Svar #3 Dato: 11, Februar 2008 - 09:55 »
Bent,
Tak for linket og det ekstra tip. :)

Jeg har heller ikke prøvet sådan noget før, men det lyder spændende, så det er skrevet på listen over ting, der skal prøves, når man får tid.

ahoj

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
Sv: Eloxering af aluminium
« Svar #4 Dato: 16, Juni 2009 - 09:26 »
vil en eloxering af aluminium kunne modstå påvirkningen fra syren i en surdej?

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Eloxering af aluminium
« Svar #5 Dato: 16, Juni 2009 - 21:14 »
Maschinen im Modellbau Jahrgangs-CD 2008
Alle 6 Ausgaben des Jahres 2008 als PDF-Dateien auf CD.

€9,90 + forsendelse

http://www.vth.de/shop/warenkorb/artikel-einzelansicht/5676/1d64350fb63d52ebeee31452562be3a0.html

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Eloxering af aluminium
« Svar #6 Dato: 16, Juni 2009 - 21:37 »
vil en eloxering af aluminium kunne modstå påvirkningen fra syren i en surdej?

Jeg har ikke et autoritativt svar - mine få forsøg på at lave surdej er altid foregået i en glaseret lerskål - og det vil jeg blive ved med.
Men umiddelbart er mælkesyre en væsentlig bestanddel af syren i en surdej, og da denne syre er stærkere end eddikesyre, som aluminium ikke tåler, må svaret nok være nej.
Eloxering lægger et forholdsvis tykt lag Al2O3 på overfladen. Det adskiller sig ikke kemisk fra det tynde lag, der kommer naturligt. Så svaret er sandsynligvis, at eloxeringen ødelægges af surdej - men det tager sin tid på grund af lagets tykkelse.

Eloxering på gør-det-selv-niveau er da forøvrigt et spændende emne!
Mvh. Morten Jødal

ahoj

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
Sv: Eloxering af aluminium
« Svar #7 Dato: 17, Juni 2009 - 10:54 »
Hej

Tak for svaret.

Mit problem er at skålen sidder i en OBH bagemaskine. Jeg har 2 stk. den ene er coatet med silicone, den 2. ved jeg ikke hvad er, men begge coatninger er boblet op pga. surdej. Så jeg bliver jo nok nødt til at fatte ske og lerskål, selvom det er lidt hårdere.

Du skriver at alu, ikke tåler eddikesyrer, det forbavser mig, for jeg mener, at jeg gennem årene har haft flere kaffemaskiner, hvor kogedelen i den har været fremstillet i alu., og dem har jeg uden problemer afkalket med eddikesyre.

Mvh. A Høj

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Eloxering af aluminium
« Svar #8 Dato: 17, Juni 2009 - 11:54 »
Du kan være ret sikker på at kogedelen i kaffemaskinen ikke er aluminium, men rustfrit stål.

MvH,

Bent.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Eloxering af aluminium
« Svar #9 Dato: 17, Juni 2009 - 12:09 »
Det har du sikkert ret i, Bent.
Men bortset fra dette, så er skadevirkningen af svage syrer som eddikesyre stærkt afhængig af koncentrationen.
Så vejledningen i afkalkning skal følges ret præcist med den angivne fortynding.
Personligt har jeg for år tilbage ofte lavet varm kartoffelsalat - hvortil starten på opskriften er at koge løg i en blanding af sukker og eddike - i en aluminiumgryde, der hver gang er blevet så smukt blank. Mao.: oxidlaget er blevet fjernet.
Når det kun sker relativt sjældent, er skadevirkningen på gryden begrænset, men jeg er aligevel holdt op med at bruge kombinationen, for den "forsvundne" aluminium havner jo i maden, og det er ikke sundt. Det problem har du ikke ved afkalkning af kaffemaskinen.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk