* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 36
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 22
I alt: 22

Forfatter Emne: Computer som filmfremviser, optager og filmlager (Herunder: RAID)  (Læst 15702 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Davs igen!

I lang tid har det været et ønske, at erstatte DVD-afspiller og videobåndoptager med en computer som står og ordner tingene.
Og nu skal det være!

Den største udfordring for selve computeren er, at den "bare" skal kunne vise film direkte fra en ekstern USB-2.0 harddisk (flere, faktisk. Herom om lidt).

Jeg overvejer som basis at købe den her: http://www.edbpriser.dk/External/computere/homemade-info.asp?Kode=23161&Type=2&ID=1

På den måde kan man jo vælge mellem et hav af forskellige ting oven i. Eksempelvis er der ikke noget grafikkort (!) og heller ikke noget lydkort - det skal man selv hitte ud af hvilket man vil have.

Kort sagt er jeg lidt på Herrens mark!

Er der nogen som kan hjælpe med en løsning?

Jeg har fundet ud af, at jeg har brug for det her:

-TV-out. Ikke noget voldsomt, "almindelig TV-kvalitet" er fint.
-Video-Out.
-Vise film i full-screen. Uden hakkeri!
-TV-tuner
-2 lydkanaler! Som kan styres (slukkes/tændes) individuelt. Det er vel noget software-noget?
-Forstærker! Til begge kanaler. Jeg kunne godt sætte en forstærker efter kanalerne, men det er jo mere elegant hvis det er indbygget i PC'en. Igen: Ikke det store vilde med gulv-til-loft 300 W højttalere. "bare" sådan nogle 25W.
-Eksterne USB 2.0 harddiske. Sådan noget med 300 GB pr. stk.

Software:
-Styring af lydkanaler (Sikkert indbygget i XP)
-Video-optage-program

Noget med RAID. Så alle externe harddiske "ses" af computeren som ét drev.
Og opsætning med spejling, så alt ligger to gange!
Samtidig skal man gerne kunne sætte en ekstern harddisk mere på, og få den ind i RAID'en, så det "ene drev" computeren "ser" bare bliver større. Er det noget der skal ordnes af hardware?

Meningen er, at alle mine DVD-film skal lægges ned på harddiskene.

Summa sumarum:
Giver det overhovedet mening at overveje en bærbar PC? Med alt ekstratilbehøret (TV-tuner, ekstra lydkanal, forstærker og så videre lagt ud i forskellige bokse forbundet til computeren via USB?

Og hvis det skal være en stationær PC, hvor billigt kan det så gøres?

Venlig hilsen
Mads Aggerholm


Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Computer som filmfremviser, optager og filmlager (Herunder: RAID)
« Svar #1 Dato: 08, Februar 2008 - 12:56 »

Lad mig starte med dit spørgsmål om den bærbare PC ved at fortælle om mine oplevelse den forgangne uge.

Jeg har købt en tv-tuner som forbindes via USB-stik
 
Og i løbet af denne uge har jeg så afprøvet den med min laptop.

At se fjernsyn er enkelt nok, billedet er i top, selv når billedet fylder hele skærmen.

Med boksen kom der et lille program som kan optage tv-programmet i flere kvaliteter og det har jeg også afprøvet, desværre uden det store held, på grund af 2 ting:

  • Min laptop har ikke en 2.5 GHz processor som er krævet for at kunne optage i bedste DVD kvalitet.

  • Min laptop har ikke tilstrækkelig RAM til at kunne optage i bedste DVD kvalitet, fordi en laptop bruger Shared RAM til grafikkortet. Minimum kravet er 512 MB fri RAM.

En ny laptop vil nok kunne opfylde kravene, men skal det være billigt så er det en stationær løsning.

Søgte på www.edbpriser.dk og laptop vil koste over 10.000 kr og for de penge kan du købe et fuldt færdigt medie center.

Jeg vender tilbage i løbet af weekenden med, hvordan man kan bygge sin egen media server.

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Computer som filmfremviser, optager og filmlager (Herunder: RAID)
« Svar #2 Dato: 08, Februar 2008 - 14:54 »
Mange tak!

Jeg har tidligere oprettet et emne netop om RAID: "Hvordan man får computeren til at opfatte flere harddiske som én stor disk".
Desværre var det før alting herinde blev slettet, så de i øvrigt udmærkede svar jeg fik dengang, ville jeg være glad for at få opfrisket.

Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Computer som filmfremviser, optager og filmlager (Herunder: RAID)
« Svar #3 Dato: 09, Februar 2008 - 10:35 »
Elementer til en Medie-server
Software: LinuxMCE (Media Server Edition)

LinuxMCE bygget op på Kubuntu. Lige nu hedder seneste update 0710 beta 3, det vil sige den kører på nyeste ubuntu version og den er meget tæt på at være i final release.
(kubuntu/ubuntu opdateres hver 6 måned, næste version vil hedde 0804 og udkommer i April 2008)

LinuxMCE kan downloades via hjemmesiden http://linuxmce.org  programmet hentes som to iso-filer som skal brændes på 2 CD-rom ( eller en iso-fil for DVD) inden de installeres.

Hvis du ikke vil ha besværet med at downloade 1,34 GB og brænde iso-filer så søg på nettet hvor du kan købe programmet: www.onedollarlinux.com 1$ + 5$ for forsendelse.
(normalt ville jeg anbefale www.linuxpusher.dk, hvor normalprisen er 20 kr /CD og 70 kr/DVD + ca.20-25 kr forsendelse, men jeg kan ikke finde LinuxMCE der)

Se videoen her
om hvordan du installerer LinuxMCE


Hardware:
Mads, du gav et link til en saml selv pc, jeg klikkede videre og ændrede /tilføjede følgende:

512 MB RAM, mere behøver du ikke. modsat onboard billede og lyd som i laptops, så PCI billede og lydkort egen RAM. Og da vi kun skal lave et media center, så er 512 nok.

2 harddiske på mindst 300 GB (Raid er en software styring som findes i LinuxMCE). Når jeg læser om dette på nettet så anbefales 2 harddiske af samme type, men ikke samme fabrikat eller, i det mindste, produktions numre langt fra hinanden. Dette fordi risikoen for dobbelt harddisk nedbrud er for stor.

Grafikkort med TV-out tilføjet

Lydkort med Dolby tilføjet

Tv-tuner med DVB-T, det nye digitale tv-sender format.

Total pris 3941 kr. Se det komplette bestykning her

Der er en ting du lige skal være opmærksom på: støj fra køleren!!!
Det koster lidt mere at få en lydsvag.

Værsgo 4000 kr hardware og gratis Softvare og du har et medie center. (kabler, forsendelse, og tid ikke medregnet) til at tilslutte fjernsynet.

God debat

Mikael Boldt
« Senest Redigeret: 09, Februar 2008 - 11:23 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Computer som filmfremviser, optager og filmlager (Herunder: RAID)
« Svar #4 Dato: 09, Februar 2008 - 17:46 »
Af andet mediacenter software kan også nævnes Mediaportal til windows. Denne installeres ovenpå en ganske almindelig Windows XP og så kører den derfra. Interfacet er enkelt og lige til. Du kan desuden skifte skin så udseendet ændres.
http://www.team-mediaportal.com/

Til Linux findes der også MythTV.
Myth kan fungere både som frontend og backen. Dvs. film musik mv. kan ligges central på en server og denne server kan så streame det ud til andre stationer rundt om i hjemmet.
Jeg har ikke haft tiden til at prøve det ordentligt af kun en hurtig test fra en live CD hvor det fungerede udmærket.
http://www.mythtv.org/

Et andet media center til Linux er freevo.
Freevo har jeg ikke haft muligheden for at prøve af, men det er også en reelt alternativ.
http://freevo.sourceforge.net/

Når du bestykker maskinerne er det en RIGTIG god idé at kigge på anbefalet hardware for de forskellige mediacentre. Især for dem til Linux da de ofte ikke understøtter/anbefaler andet end nogle meget bestemte tunere.

Mht. 512 Mb RAM så vil jeg nok anbefale noget mere. Til dels for at fremtidssikre maskinen til at kunne afspille HD medier og det ville også kunne være en fordel når der skal tages backup af dine DVDer.
Derudover vil jeg gætte på at 512 Mb er i underkanten hvis du kommer i tanke om at skulle optage et program samtidig med at du sidder og ser noget andet. Eller evt. hvis du indbygger en digitaltuner hvor du har mulighed for at multiplexe så du kan optage et digitalt signal samtidig med at du ser et andet.

Software RAID kan sættes op i efterhånden alle styresystemer. Under installationen af Ubuntu bliver du guidet igennem (så vidt jeg husker). Men hvis du ønsker dynamisk at udvide dine partitioner hvorpå du har data vil jeg nok tænke mig om en ekstra gang. Der er mange ting der kan gå galt under sådanne operationer, så måske det vil være formålstjenende at købe en enkelt ekstern disk hvor du kan tage en komplet backup over på. Så vil du også være i stand til evt. at opbevare din backup på en anden lokation så data er sikret ved brand eller andre ulykker der ødelægger din hardware.

Mht. at sætte USB diske ind som et RAID set så vil jeg nok være skeptisk. Du får ikke den samme performance ud af USB diske som af diske der sidder på din interne controller. Evt. bør du overveje eSATA der er en udvidelse af SATA hvor diskene kan sættes til eksternt og data+strøm løber i samme kabelsæt.

Det var indtil videre mine kommentarer til dit projekt :-)

MVH Tommy

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Computer som filmfremviser, optager og filmlager (Herunder: RAID)
« Svar #5 Dato: 11, Februar 2008 - 06:30 »
Ja det er rigtigt at der findes medie systemer til Windows, men skal du bygge op fra bunden af med en helt ny PC, så synes jeg at jeg vil hellere bruge de 1000 kr det koster mere for en XP eller Vista på hardware.

Fordelen ved LinuxMCE er at alt er samlet i en pakke og det hele installeres i et hug.

MythTV er god hvis man vil forsøge på en anden server f.eks SME-server, men det skal man kigge efter på special-forums på internettet.

At overføre film fra en database/server og se dem kræver faktisk ikke så mange pc-”muskler”.

Det er rigtigt at ikke alle billede og lydkort ikke har Linux-drivere, men de plejer hurtigt at dukke op, ellers findes der en plugin til Linux som ”konvertere” Win-drivere.

God Debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

akselj

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: Computer som filmfremviser, optager og filmlager (Herunder: RAID)
« Svar #6 Dato: 11, Februar 2008 - 20:37 »
 Når du skal til at vælge hardware vil jeg foreslå dig at se på den Medion der var til salg i Aldi i uge 6, den har alt hvad du har brug for, og til en meget rimelig pris.

Den er desværre født med Windows Vista som efter mine erfaringer ikke er færdigudviklet, og Microsofts Media programmer optager i et format som ikke kan afspilles af normale DVD afspillere.

Derfor bør du skifte operativsystem, enten XP eller Linux som kræver noget mere indsigt end XP.

Hilsen Aksel

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Computer som filmfremviser, optager og filmlager (Herunder: RAID)
« Svar #7 Dato: 13, Februar 2008 - 14:54 »
Hej igen!

Mange tak for tilbagemeldingerne!

Mikael: Det var en flot gennemgang.
Jeg må dog indrømme at jeg ikke er helt varm på at gå i gang med Linux (eller andre ikke-Windows-systemer), primært fordi jeg er vant til Windows, men også fordi jeg gerne vil være sikker på at kunne få de nødvendige drivere. Eksempelvis skulle jeg gerne have en kortlæser til den, så den også kan erstatte den &%#¤& Selector som min kone er så vild med...!
(Med andre ord, skulle jeg gerne kunne lave sådan noget som der er beskrevet her: http://dvb.perch.dk/DVB.php#hw
Her skriver han for resten: "Har man kabel-TV, skal man bruge en DVB-C modtager" - og jeg har kabel-TV)
Bortset fra det kan den bestykning du har fundet frem til vel sagtens anvendes under f.eks. WinXP?

Mht. RAID: Er der nogen gode steder man kan få en ordentlig vejledning?
Tommy, du skriver noget om "eSATA". Det har jeg ikke hørt om før. Kræver det ekstra hardware? Eller er det lige til at "plugge in" ligesom USB?

Venlig hilsen
Mads Aggerholm






« Senest Redigeret: 13, Februar 2008 - 15:05 af Mads Aggerholm »
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Computer som filmfremviser, optager og filmlager (Herunder: RAID)
« Svar #8 Dato: 13, Februar 2008 - 15:57 »
...Her skriver han for resten: "Har man kabel-TV, skal man bruge en DVB-C modtager" - og jeg har kabel-TV)
Bortset fra det kan den bestykning du har fundet frem til vel sagtens anvendes under f.eks. WinXP?...



Ingen problemer mht. brug af bestykningen til winXP, men TV-kortet er beskrevet med DVB-T. Kig evt. på http://www.edbpriser.dk/Products/Showsubcategory.asp?ID=45 for mere information. (umiddelbart ser det ud som om et DVB-C koster i omegnen af 1000 kr, hvor det bestykkede 250 kr)

...Mht. RAID: Er der nogen gode steder man kan få en ordentlig vejledning?
Tommy, du skriver noget om "eSATA". Det har jeg ikke hørt om før. Kræver det ekstra hardware? Eller er det lige til at "plugge in" ligesom USB?...



Læs mere om RAID på http://da.wikipedia.org/wiki/RAID
eSATA  e står for extern, så det kan være USB.

Du skal ikke være så bange for det ukendte kast dig ud i det
har du en gammel PC som du ikke bruger til noget, så lav dig en netværks server. Læs på SME-server hjemmesiden der er en udførlig dokumentation.

Nedenfor har jeg kopieret SME-servers minimums krav og anbefalede krav.

Category     Min.Specifications Rec.Specifications
Architecture    PCI-based i586 or i686 compatible processorPCI-based i686 compatible processor
Processor speed    400 MHz   1.5GHz
RAM    256 MB512MB
Hard Drive    IDE or SCSI - at least 4 GBone or more - at least 40GB
SCSI adapter    SCSI adapter must appear on the supported list (only necessary for SCSI systems)do
Ethernet adapter(s)    The ethernet adapters installed on your server must appear on the supported listdo
Modem (for dialup only)    Only modems that are Linux-compatible may be used. WinModems are not supported.Behøves ikke hvis du har simpelt LANdo
CD-ROM drive    ATAPI or SCSIdo
Monitor    any Skal kun bruges under installationdo
Graphics card    anydo

Når den først er installeret opererer du den fra en anden computer via din internet browser ligesom andre bruger deres browser til at kommunikere med din server. Smart fordi du så er uafhængig af hvilken platform de bruger win95, win2000, winXP, Vista, Mac, Linux...

Hvad kan du bruge den til?
  • styring af dit netværk
  • firewall
  • E-mail for multible adresser
  • intern og ekstern fil-deling
  • Webserver

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Computer som filmfremviser, optager og filmlager (Herunder: RAID)
« Svar #9 Dato: 18, Februar 2008 - 09:20 »
Tommy, du skriver noget om "eSATA". Det har jeg ikke hørt om før. Kræver det ekstra hardware? Eller er det lige til at "plugge in" ligesom USB?


eSATA er en udvidelse af SATA der giver mulighed for lidt længere kabellængder, læs evt. artikel fra wikipedia --> http://en.wikipedia.org/wiki/Esata#External_SATA
Det er beregnet til at hotplugge ligesom USB og Firewire.
Jeg var lige hurtigt nok ude med strøm til enheden igennem det samme kabel, det kommer først i løbet af 2008 som det fremgår af artiklen.
eSATA standarden giver mulighed for en del højere overførselshastigheder end USB og Firewire. Det vender dog igen når USB 3.0 og Firewire 3200 kommer endelig ud :-)

MVH Tommy

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk