* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 65
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 69
I alt: 69

Forfatter Emne: Infrarød kørebanetemp. måling.  (Læst 6627 gange)

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Infrarød kørebanetemp. måling.
« Dato: 15, Februar 2008 - 21:41 »
Der er udetermometer i min bil som i så mange andre.
Jeg har et Fluke 62 IR termometer jeg bruger til mange ting andet end det der var meningen ved anskaffelsen.
Jeg tænker ofte på denne tid hvor jeg ofte kører lange stræk under vejforhold jeg ikke helt kender.

Var det ikke oplagt at have et IR termometer under vognen til at måle vejbanens temp. og vise/advare om mistænkeligt lave temp. ?
Omgivelses temp. er nok interessant men kan variere endda ret meget fra kørebane temp.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Infrarød kørebanetemp. måling.
« Svar #1 Dato: 17, Februar 2008 - 12:21 »
Fin ide - principielt.
Men den tager ikke højde for, at isproblemer ofte optræder på meget afgrænsede steder, fx en bro.
Eller endnu mere overraskende: På E45 er der en 100 m lang strækning ca. 2 km syd for afkørslen Støvring Syd, hvor det nordgående spor bliver glat før alle andre steder; der har jeg flere gange i denne vinter set biler i grøften, men termometeret ville ikke kunne advare, før det var for sent ...  :(
Mvh. Morten Jødal

plammox

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 190
    • Vis profil
Sv: Infrarød kørebanetemp. måling.
« Svar #2 Dato: 18, Februar 2008 - 16:26 »
Næ, næ...! Termo-kamera plus Head-Up Display, til at vise glatte pytter forude, samt repræsentere dem på din rude-HUD, så man kan holde øjnene på vejen.

Samtidig er det en fantastisk platform for repræsentation af f.eks. GPS information. ("Kør hen ad den vej, med den grønne pil....og pas på den frosne pyt i svinget (markeret med rødt)")

Se *det* ville være "the killer product"!

Send mig en PM, så kan I få det IBAN nummer I kan betale royalties på.... :)


"Arguing with an engineer is like wrestling a pig in mud. After a while, you realise he is enjoying it."

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk