* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 57
I alt: 57

Forfatter Emne: HTML i tekstbehandling - med billeder)  (Læst 14368 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
HTML i tekstbehandling - med billeder)
« Dato: 22, Februar 2008 - 20:39 »
Det sker jævnligt, at der står en spændende artikel på nettet - så spændende, at jeg gerne vil sikre mig en kopi på egen PC. Og måske senere endda et print!
Men der er hurdler.
MSIE har en funktion til at gemme websiden, men ofte er den fra et site, der har en masse "tingeltangel" omkring den ønskede artikel. Så det er smartere at markere det væsentlige og flytte det over i et tekstbehandlingsdokument.

Men nu kommer så problemet: billederne!

Ja, i nogle dokumenter kommer de bare naturligt med - i andre vises de på skærmen, men så snart jeg forsøger et print, får jeg kun tomme felter, hvor de stod!
Som en sidebemærkning: Dette er tilsyneladende et af de få områder, hvor OpenOffice er bagefter MS Word, for min Word kan som regel vise billederne, men min OO 2.0 viser kun blanke felter, hvor de skulle stå.

Det siger sig selv, at problemet kan løses - men jeg kender kun metoder, som indebærer, at jeg henter hvert enkelt billede fra hjemmesiden (det kan jeg til gengæld, uanset hvilken kopibeskyttelse de har lagt på!) og bagefter sætter det ind i dokumentet igen. Og jeg spørger, om nogen kender en konverteringsmetode, som kan omdanne et helt HTML-dokument incl. billeder til et fornuftigt tekstformat?

To ekstraoplysninger:
1. Det synes som om billeder kommer fint med i Word, hvis de "bare" er sat ind i dokumentet. Men står de i en tabel eller tekstboks, har vi problemet!
2. Min Word er årgang 2000. Jeg beklager, hvis problemet forlængst er løst i nyere versioner - men omvendt: min OO er langt nyere og kan ikke klare opgaven!
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: HTML i tekstbehandling - med billeder)
« Svar #1 Dato: 22, Februar 2008 - 21:53 »
Jeg har nu prøvet at kopiere alt indhold fra ekstrabladet.dk over i min Word (2003) og i min OOo og det jeg ser er at billeder på et standard format .jpg .png eller .gif kommer over uden problemer i begge tekst-editorer med copy/paste.

Men javascript og andre objekter ikke kan kopieres over.
det vil sige nogle af dem kommer over i den ene mens nogle kommer over i den anden tekst-editor.

Nævnte objekter bruges typisk i reklame-felter, video-felter ol. men kan også bruges til billeder især hvis hjemmesiden vil beskytte dem mod kopiering.

En anden enkel metode til beskyttelse mod kopiering er at lægge billeder ind som baggrundsbilleder i tabelfelter, så kommer de ikke umiddelbart med når man laver copy/paste (i Firefox kan man højreklikke på billeder og hvis de ligger som baggrund, få dem vist normalt.)

Jeg kan ikke umiddelbart se nogen smart måde at gøre det på.
Måske noget med at kopiere kildekoden over i en rigtig html-editor i stedet for en html-light som Word eller OOo.

god debat

Mikael Boldt 
Ha en god dag

Mikael Boldt

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: HTML i tekstbehandling - med billeder)
« Svar #2 Dato: 23, Februar 2008 - 11:34 »
Hej Morten,

En løsning kunne være at printe det til en virtuel printer som f.eks. gemmer i PDF format. Med Microsoft office 2003 bliver der så vidt jeg husker også installeret en virtuel printer der gemmer i et eller andet MS format.
En rigtig god løsning som jeg ofte bruger i forbindelse med arbejde er PDFcreator. Et open source program der installerer sig som en printer og når du printer til den gemmer den som PDF.
Programmet kan findes her --> http://www.pdfforge.org/products/pdfcreator

MVH Tommy

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: HTML i tekstbehandling - med billeder)
« Svar #3 Dato: 23, Februar 2008 - 12:30 »
Tak for begge svar.

Ja, det kan være jeg skal begynde at dyrke HTML, som jeg kun har et ganske overfladisk kendskab til - og så dukker løsningen måske op som sidegevinst?  ;) For det er jo rigtigt, at problemet mest opstår, når den oprindelige redaktør har "gjort noget" ved billederne, udover bare at lægge dem ind i teksten.

Tommy, jeg har forsøgt løsningen med at printe virtuelt til pdf - og den virker desværre ikke.
Min virtuelle printer hedder CutePDF, og den har jeg ellers megen glæde af.
Jeg har tidligere også benyttet PDF995, som kan lidt mere, men selve printerdelen drillede på et tidspunkt, og så skiftede jeg - hvorimod jeg stadig bruger nogle af hjælpeprogrammerne, som fx kan flette to pdf-dokumenter, klippe enkelte sider ud af en pdf-fil eller konvertere pdf til HTML.
Jeg prøver som regel først at klikke på "Vis udskrift", men metoden er ikke sikker - nogle billeder vises her, men kommer alligevel ikke med på printet.
Senest har jeg haft dette problem med Hjerteforeningens opskrifter.
Foreningens ellers fine hjemmeside er opbygget med spalter i både højre og venstre side; de indeholder "fyld", som endda bruger ganske meget af printerens farvepatron og er helt irrelevant, når opgaven er at få en kopi af opskriften ud.
Så jeg bruger copy-paste på midterspalten, og det ser omtrent rigtigt ud i tekstdokumentet (dog er billedets ombrydningsindstillinger ikke helt rigtige).
Det ser også rigtigt ud i "Vis udskrift".
Men hverken CutePDF, min laserprinter eller min inkjetprinter kan udskrive billedet! :(

Nu er dette selvfølgelig kun et eksempel, og i dette tilfælde er det ikke særlig besværligt at kopiere dokumentets eneste billede over særskilt. Men jeg er også stødt på problemet andre steder, hvor det drejede sig om måske 20 bileder fordelt i hele dokumentet ...
Mvh. Morten Jødal

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: HTML i tekstbehandling - med billeder)
« Svar #4 Dato: 23, Februar 2008 - 18:21 »
Hej Morten,

Jeg har lige prøvet at printe til PDF fra hjerteforeningens hjemmeside. Når jeg klikker på print knappen (der vises i toppen af højre spalte) og printer til en PDF så kommer billedet fint med over og spalterne i siderne er ikke med på printet.
Jeg kan ikke teste en papirs udskrift lige pt. men vil gerne når jeg kommer i nærheden af en printer.
Det er testet både fra Internet explorer 7.0 og Firefox 2.0.0.7.

MVH Tommy

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: HTML i tekstbehandling - med billeder)
« Svar #5 Dato: 24, Februar 2008 - 01:29 »
Jeg har lige prøvet at printe til PDF fra hjerteforeningens hjemmeside.

Dine oplevelser bekræfter min opfattelse af, at Hjerteforeningen har en god hjemmeside!  :)
Dermed har jeg valgt et dårligt eksempel, da jeg ikke behøvede at følge min mere besværlige procedure med copy-paste.
Jeg vil selvfølgelig gøre som du næste gang jeg skal bruge en af deres opskrifter..  ;D

Men det løser ikke mit grundlæggende problem, for ikke alle hjemmesider er lige så printvenlige.
Måske er der ingen løsning ... :'(
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: HTML i tekstbehandling - med billeder)
« Svar #6 Dato: 24, Februar 2008 - 10:58 »
Det her program skulle kunne bruges til at styre kopiering af lige hvad man vil fra skærmen og nettet.
Jeg har kun begrænset erfaring med det.

http://www.softwarecasa.com/pprod/212401dd.htm?gclid=CKSh7KHH3JECFQG3aAodbCAfeQ
Jørgen Harbst

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: HTML i tekstbehandling - med billeder)
« Svar #7 Dato: 24, Februar 2008 - 12:19 »
I mange år har jeg brugt program "Printkey" til hurtigt og gemme det der er på skærmen, her og nu.

Men det gemmer ikke som tekst, kun som billede, som naturligvis kan redigeres.

Marek.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: HTML i tekstbehandling - med billeder)
« Svar #8 Dato: 24, Februar 2008 - 16:06 »
Tak Marek.

Som jeg vist har nævnt i en anden tråd, bruger jeg Irfanview til det samme.
Men det var altså en tekstfil, jeg gerne ville have. En af de filer jeg har haft problemer med, fylder 20 tekstsider - d.v.s. ca. 35 skærmbilleder.

Jeg har endnu ikke haft tid til at prøve harbsts link, som ellers ser spændende ud.
Mvh. Morten Jødal

Rasmus Møller

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 252
    • Vis profil
Sv: HTML i tekstbehandling - med billeder)
« Svar #9 Dato: 25, Februar 2008 - 08:03 »
Hej,

jeg kan anbefale Firefox med add-ons Remove It Permanently samt Aardvark.

Aardvark gør det nemt at identificere de elementer/subtrees som du så kan fjerne midlertidigt ellet permanent.

Du kan så f.eks. kopiere, gemme eller udskrive til PDF.
« Senest Redigeret: 25, Februar 2008 - 08:06 af Rasmus Møller »
Ærbødigst Rasmus Møller

Dransfeldt

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 107
    • Vis profil
    • http://www.dransfeldt.dk
Sv: HTML i tekstbehandling - med billeder)
« Svar #10 Dato: 25, Februar 2008 - 08:40 »
Jeg har installeret "Google Notesbook" som et add-on til Firefox,
 og jeg syntes den fungere godt til at klippe tekst og billeder, fra nettet.
Og det forbliver gemt som tekst og billed, så man kan redigere i det.

Mvh Ole M D

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk