* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 54
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 29
I alt: 29

Forfatter Emne: Afledning fra PC  (Læst 25061 gange)

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Afledning fra PC
« Svar #15 Dato: 27, Februar 2008 - 01:03 »
Kan du forklare din lufthavnskøbsadapter nærmere.
Dem jeg hidtil har set af slagsen, danner ikke jordforbindelse.


Kan du forklare din lufthavnskøbsadapter nærmere.
Dem jeg hidtil har set af slagsen, danner ikke jordforbindelse.

Den fornuftigste måde at klare schukokompatible stik på er at opsætte en schuko stikkontakt. 
Det har jeg gjort til vores tørretumbler.

Hvis nogen siger at det ikke er lovligt i Danmark, spørger jeg hvorfor der så sælges apparater med den slags stikpropper lovligt.

Det ville i øvrigt være en fornuftig løsning om vi i danmark fik billige stikontakter som kunne danne jordforbindelse både til  universalstikpropperne og til de specielle danske stikpropper med jordben.
« Senest Redigeret: 27, Februar 2008 - 01:12 af harbst »
Jørgen Harbst

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: Afledning fra PC
« Svar #16 Dato: 27, Februar 2008 - 09:25 »
Den fornuftigste måde at klare schukokompatible stik på er at opsætte en schuko stikkontakt. 
Det har jeg gjort til vores tørretumbler.

Hvis nogen siger at det ikke er lovligt i Danmark, spørger jeg hvorfor der så sælges apparater med den slags stikpropper lovligt.

Argumentet for at Schuko-stikkontakten ikke må bruges i Danmark, er at en del af de danske stikpropper kan kile sig fast i denne.

Det ville i øvrigt være en fornuftig løsning om vi i danmark fik billige stikontakter som kunne danne jordforbindelse både til  universalstikpropperne og til de specielle danske stikpropper med jordben.


Nu er den "franske" stikkontakt blevet lovlig i Danmark fra 1. jan. 2008, så er det ikke lettere bare at glemme den danske trebenede stikprop helt og konsekvent bruge hybridstikproppen og den "franske" stikkontakt? Hybridstikproppen leveres jo alligevel med de fleste apparater og kan vel også kan købes løst for en billige penge. (Ja, jeg ved godt, at så må man også skifte sine pæne danske stikkontakter, dem med tre huller, ud der hvor man har behov for jord.)

I øvrigt så kan jeg se at den tidligere viste også må være en slags hybrid, idet brønden i den "franske" stikkontakt ikke har styrespor i siden - m.a.o. den er helt rund.
Det er netop disse styrespor, der kan få  danske firkantede topolede stikpropper til at kile sig fast - det er i hvert fald min erfaring.
« Senest Redigeret: 27, Februar 2008 - 21:23 af Peter Stig Hansen »

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Afledning fra PC
« Svar #17 Dato: 27, Februar 2008 - 09:47 »

Den fornuftigste måde at klare schukokompatible stik på er at opsætte en schuko stikkontakt. 
Det har jeg gjort til vores tørretumbler.

Ditto


Det ville i øvrigt være en fornuftig løsning om vi i danmark fik billige stikontakter som kunne danne jordforbindelse både til  universalstikpropperne og til de specielle danske stikpropper med jordben.

Ud over at hullet til det franske jordben sidder modsat kabelretningen på universalstikkene, kunne et forkrøbbet ben af dobbelt længde stikkes ind i stikproppen og give jordforbindelse i den danske stikkontakt.
Man kunne lave en permanent adaptorplade måske 5mm tyk med 2 forbundne stikben, der passede i den danske jordstikkontakt og hullet i universalstikproppen.
Universalstikproppens egne ben til fase og nul skulle gå igennem huller i adaptorpladen.

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Afledning fra PC
« Svar #18 Dato: 27, Februar 2008 - 10:12 »

Argumentet for at Schuko-stikkontakten ikke må bruges Danmark, er at en del af de danske stikpropper kan kile sig fast i denne.

I øvrigt så kan jeg se at den tidligere viste også må være en slags hybrid, idet brønden i den "franske" stikkontakt ikke har styrespor i siden - m.a.o. den er helt rund.
Det er netop disse styrespor, der kan få  danske firkantede topolede stikpropper til at kile sig fast - det er i hvert fald min erfaring.


Som DR fortalte er LK's 2-polede stikpropper netop lavet for store til Schuko for at fastholde monopolet, der er ingen teknisk grund til at de skal være bredere.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Afledning fra PC
« Svar #19 Dato: 27, Februar 2008 - 14:54 »
Kan du forklare din lufthavnskøbsadapter nærmere.
Dem jeg hidtil har set af slagsen, danner ikke jordforbindelse.

Du har ret - det gør min adapter heller ikke!
En universaladapter er naturligvis til midlertidig brug på ferie, og jeg rejser ikke på ferie med apparater, der kræver jordforbindelse.
Til permanent brug skal stik og stikprop passe sammen, og jeg finder fortsat, at den fornuftigste løsning på dette problem ikke er at opsætte en særlig stikkontakt, men at montere den rette stikprop - det tager højst ca. 5 minutter.  ;D

Må jeg forøvrigt minde om, at der for nogle år siden faktisk var ved at blive indført en europæisk standard for elstik. Enigheden gik hverken på den grimme franske med strittende jordben (som jeg ikke vil opsætte noget sted, så længe jeg lovligt kan blive fri!) eller den tyske schuko, men på den schweiziske model, der ligger ganske tæt på den danske (deres jordløsning kan jeg ikke huske fra mine få besøg i Schweiz).
Og det var briterne, der nedlagde veto og forhindrede en fælles standard ... deres løsning med en utroligt klodset stikprop, der skal rumme en finsikring i selve stikproppen, tror jeg til gengæld aldrig bliver eksportvare!
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Afledning fra PC
« Svar #20 Dato: 27, Februar 2008 - 19:09 »
Der er da en generelt accepteret IEC standard, som kan bruges i de fleste lande inklusiv Danmark.
Det er kun slået igennem i industri og til campingvogne, hvor det er et krav.

Britternes mærkværdige stikprop med sikring i hænger sammen med en anden opbygning af husenes installation.
Jørgen Harbst

Kinnycry

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Sv: Afledning fra PC
« Svar #21 Dato: 18, Marts 2009 - 07:15 »
Det er muligt at man ikke kan lide Schuko og det må man jo generelt gøre, siden man vil betale 10 gange så meget for en stikkontakt som man gør alle andre steder i verden. Ved siden af engelske  japanske  og amerikanske løsninger er Schukoe en skønhedsåbenbaring.











------------------------------------
Liv Sted Musik

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk