* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 36
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 28
I alt: 28

Forfatter Emne: Rustfrit stål?  (Læst 21785 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Rustfrit stål?
« Dato: 15, April 2008 - 20:53 »
Jeg har lært, at man kan teste om stål er rustfrit med en magnet. Gælder det altid, eller findes der rustfrie legeringer som tiltrækkes af en magnet?

Jan

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Rustfrit stål?
« Svar #1 Dato: 15, April 2008 - 21:40 »
Det gælder IKKE altid. Såkaldt Austenitisk rustfrit stål er ikke magnetisk, Martensitisk rustfrit er som regel.
Hermed har du et par gode søgeord. (martensitic, austenitic, martensitisch, austenitisch)

MvH,

Bent.
« Senest Redigeret: 15, April 2008 - 21:44 af Bent Andersen »

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Rustfrit stål?
« Svar #2 Dato: 15, April 2008 - 22:11 »
Hold da op nogle fine ord!
Jeg gogglede lidt og fandt bekræftelser på dit svar, tak bent.

Jes'An

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 145
    • Vis profil
Sv: Rustfrit stål?
« Svar #3 Dato: 15, April 2008 - 23:31 »
Ja, ham der Google er ret klog!

En magnetprøve vil kunne afsløre hvilke gruppe et stykke stål tilhører, men ikke hvilke kvalitet indenfor denne gruppe.
Der er i dagligdagen mange navne/betegnelser for "rustfri stål", men mere korrekt skulle de egentlig kaldes "rustfast stål"!

Rustbestandigheden opnåes ved tilsætning af krom og nikkel, og alt efter sammensætning og struktur deles "stålet" i følgende grupper:

Ferritisk stål: som er ren kromstål med over 12%  krom (CR) og meget lavt kulstofindhold. - det er den billige type!
Bestandigheden i vejrliget er god pga. den beskyttende kromoxidhinde, der dannes på overfladen, men bestandigheden er mindre god mod saltopløsning. Med 25-30% Cr bruges stålet som ildfast støbegods. - STÅLET ER MEGET MAGNETISK!

Perlitisk/martenitisk stål: har som regel 12-14% krom (Cr) plus 0,2-0,4% kulstof (C). De kan hærdes, men bliver ikke så hårde som alm. værktøjstål. Disse stål bruges som rustfast knivstål, men skal poleres for at være tilfredstillende korrosionsbestandige. (disse ståltyper bruges også i sejhærdet tilstand til aksler, turbineskovle og lign. maskindele) Korrosionsbestandigheden er omtrent som Ferritisk stål.
STÅLENE ER MAGNETISKE!

Austenitiske stål: ved tilsætning af større mængde nikkel, foruden krom, får stålene "austenitisk struktur"; de bliver sejere, får bedre korrosionbestandighed, et smukkere udseende og bliver lettere at svejse! Den alm. sammensætning er 18% krom (Cr) og 8% nikkel (Ni), hvorfor de kaldes "18/8-stål".
DE AUSTENITISKE STÅL ER U-MAGNETISKE!

De austenitiske materialer anvendes ofte til bla. boltevarer, og kaldes der ofte "V2A" el. "V4A", ofte blandt kendere, kaldet "rustfast" el. "syrefast" og har normalt gode rustbeskyttende egenskaber.
Det er derimod nødvendigt at kende sammensætningen for ET MAGNETISK RUSTFAST STÅL, for at bedømme rustbestandigheden af dette.

Håber det bringer lidt overblik, slut, og godnat
hilsen Jesper H. Andersen
 
« Senest Redigeret: 16, April 2008 - 10:25 af Jes'An »

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Rustfrit stål?
« Svar #4 Dato: 16, April 2008 - 08:43 »
Min far lærte mig, at stålvaske var lavet af 18/8 stål, men nu ved jeg at der findes mange forskellige legeringer.
Jesper, jeg er taknemmelig for din uddybende forklaring.

Jan

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Rustfrit stål?
« Svar #5 Dato: 16, April 2008 - 10:20 »
Tak til Jes'An for en god og uddybende oversigt .

Der kan suppleres med at de 85 vel skal læses som 8% . og at Nikkel er et ret dyrt materiale, og derfor det man kan risikere, at der er  sparet på.
Jørgen Harbst

Jes'An

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 145
    • Vis profil
Sv: Rustfrit stål?
« Svar #6 Dato: 16, April 2008 - 10:27 »
Der kan suppleres med at de 85 vel skal læses som 8% . og at Nikkel er et ret dyrt materiale, og derfor det man kan risikere, at der er  sparet på.

Tyrkfejl Jørgen.... tak, - er rettet, %erovenpå5!
Jesper

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Rustfrit stål?
« Svar #7 Dato: 18, April 2008 - 16:03 »
Kender prroblemet
Mind egne indlæg er fuld af den slags %&/()(/&
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Rustfrit stål?
« Svar #8 Dato: 19, April 2008 - 23:23 »
I forlængelse af Jes'Ans fine forklaring kan jeg oplyse, at jeg lige har fået en ny gryde, hvis materiale er betegnet som "18/0 Stainless steel".
Grunden til dette valg er dog ikke, at gryden skal være billig - men at den skal kunne bruges til alle varmekilder, også induktion.
Som bekendt virker et induktionskomfur kun med kogekar af ferromagnetiske materialer, og det krav opfylder det rene chromstål altså.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk