* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 258
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 80
I alt: 80

Forfatter Emne: Strømskinne  (Læst 12833 gange)

viborg

  • Gæst
Strømskinne
« Dato: 28, Marts 2008 - 09:42 »
Sidste år købte vi et nyt fjernsyn - en Sony KDL-40W2000, som if. manualen har et standby-forbrug på 0,3 watt.
Efterfølgende købte vi en strømskinne (strømspareskinne), hvor belastningen på det 1. stik (masterstikket) er afgørende for om der er spænding på de 5 andre stik (slavestik).
If. datablad for strømskinnen, vil slavestikkene være spændingsløse, hvis belsatningen på masterstikket er under 20 W

Det virkede bare ikke
- når fjernsynet blev tilsluttet masterstikket var der altid spænding på slavestikkene.
.................

Måling af fjernsynets energiforbrug kunne ikke bekræfte at forbruget lå over det opgivne.

Når jeg tilsluttede en 15W pære til masterstikket kom der ikke spænding på slavestikkene,
hvor imod en 25W pære medførte at slavestikkene kom på 'on'
Strømskinnen synes altså at være ok. - blot ikke sammen med fjernsynet

Så strømskinnen endte i skabet.
................

For nylig har jeg igen målt på fjernsynet. Denne gang målte jeg også ampereforbrug.
De ca. 0,3 W blev bekræftet, men det var en overraskelse at konstatere et forbrug på 90 mA
90 mA vil jo ved en Ohm'sk svare til et forbrug på ca. 21W
...............
Dette indlæg er skrevet for at de der har haft lignende oplevelse ikke skal føle sig alene !!

Hilsen
KnudG

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Strømskinne
« Svar #1 Dato: 28, Marts 2008 - 11:07 »
Tjah, strømskinnen måler vel bare strømmen der løber i "masterstikket" og fungerer dermed efter hensigten.
Men ved stærkt kapacitive eller induktive belastninger som du åbenbart har på dit fjernsyn misforstår den effektforbruget.

MvH,

Bent.

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Strømskinne
« Svar #2 Dato: 28, Marts 2008 - 17:59 »
Det er egentligt lidt misvisende af strømskinneproducenten at opgive trig grænsen i Watt det er garanteret strøm der måles på derved vil tilsvarende effektforbrug variere med belastningens karakter, som Bent Andersen også er inde på.

viborg

  • Gæst
Sv: Strømskinne
« Svar #3 Dato: 29, Marts 2008 - 08:51 »
Man kan vel sige at det er et imformationsproblem.
I stedet for 20W, burde der stå 20VA - men hvor mange vil have glæde af den oplysning ??

Vores el-forsyningselkab 'Energi Midt' har både en rådgivningssektion og butik (hvor de bl.a. sælger strømskinner)
For nogle dage siden sendte jeg et spørgsmål til dem om, hvor mange Watt og Amp. masterstikket måtte belastes med (før slavestikkene aktiveres).

Jeg fik et telefonisk svar: 20W - (det står på skinnen).
Og hvis jeg ønskede tal for ampereforbruget kunne jeg ringe til Energi Midt's leverandør af strømskinner.

Jeg ved ved ikke om leverandøren kan svare - jeg har ikke spurgt.

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Sv: Strømskinne
« Svar #4 Dato: 27, Juni 2009 - 16:21 »
Hvor længe målte du på dit tv ;)

Mit Philips bruger ~0,4W når jeg slukker det, og efter et kvarter går det ned på 0,004W.
« Senest Redigeret: 27, Juni 2009 - 16:33 af Alex »

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Strømskinne
« Svar #5 Dato: 28, Juni 2009 - 11:52 »
Problemet er velkendt - og nye strømskinner burde være uden fejlen. http://www.elsparefonden.dk/aktuelt/forbruger/nye-krav-til-elspareskinner

På elsparefondens ovenstående side, er også en link til anbefalede elspareskinner, som skulle opfylde de nye regler med hensyn til måling af korrekt effektforbrug.

Hvis du køber en ny anbefalet elspareskinne, skulle problemet være løst. Du kan se hvor de kan købes på elsparefondens hjemmeside, og du kan også få dem hos de større elselskaber.
« Senest Redigeret: 28, Juni 2009 - 11:59 af JMA »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk