* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 103
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 81
I alt: 81

Forfatter Emne: Fusionsenergi.  (Læst 10356 gange)

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Fusionsenergi.
« Dato: 28, Marts 2008 - 21:44 »
Det her er måske ligeså naivt og blåøjet som de miljøorganisationer det er rettet imod men så ret mig i min vildfarelse.

Jeg har lige set udsendelsen på Nat.Geo (eller var det Discovery) om fusionsenergi og perspektiverne omkring det.
Jeg fik straks tanken:"Drop da milliard investeringerne i de latterlige vindmøller og brug pengene til at få det der til at virke!"

Hvis blot halvdelen af de lyse udsigter man hev frem der holder vand så er det evindelige energi problem løst!
Som jeg kunne forstå på det hele er forskningen igang men lettere sporadisk og hovedsageligt domineret af nogle relativt grupper af få nørder der meget af tiden må tigge penge til formålet.
Sådan noget burde man da kunne arrangere en samlet koordineret forskningsindsats på verdensplan.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Fusionsenergi.
« Svar #1 Dato: 29, Marts 2008 - 11:20 »
Det her er måske ligeså naivt og blåøjet som de miljøorganisationer det er rettet imod men så ret mig i min vildfarelse.

Jeg har ikke set udsendelsen - men har grundlæggende den opfattelse, at vildfarelsen består i at stille det så sort-hvidt op.
Det første fusionskraftværk, der faktisk kan producere energi i væsentlig omfang, vil næppe stå færdigt før den sidste vindmølle, der projekteres i 2008, er skrottet (medmindre den bevares som museum).

Og det hører med i billedet, at hvis der bruges milliarder på vindmøller - og hovedparten er investeringer fra private firmaer, da vindmølleindustrien forlængst er blevet en forretning - så skal der bruges billiarder på fusionsforskning; udelukkende statsmidler.
 
Sådan noget burde man da kunne arrangere en samlet koordineret forskningsindsats på verdensplan.

Jamen det har man skam gjort i årtier!
Det har dog knebet med at blive globalt enige, så der har været tre fyrtårne: et amerikansk, et europæisk og et japansk. Samarbejdet mellem disse har forsinket den videre udvikling i nogle år, idet det første globale fællesprojekt ved navn ITER jo skulle placeres geografisk i en af verdensdelene ...
Europa er førende - især på grund af de gode resultater fra JET (Joint European Torus) i England (som jeg har besøgt to gange, hhv. i 1985 og 1995, hvilket var særdeles spændende, men også bidrog til at skubbe optimismen lidt ud i fremtiden) og vandt til sidst slagsmålet om ITER, som er ved at blive opført i Sydfrankrig.

Jeg prøvede at google på ordene "european" "fusion" "energy" og kunne konstatere, at ihvertfald den første skærm udelukkende bestod af højst relevante links (herunder til ITERs hjemmeside).
Så prøv selv at gå videre!

Jeg tror på fusionsenergi - men ikke i min levetid ...
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Fusionsenergi.
« Svar #2 Dato: 29, Marts 2008 - 13:28 »
Husk at selv vindmøllerne drives af fusion i dag.  Den foregår i solen , og overføres via stråling, som er "den drivende kraft" bag vejsystemerne og dermed også vindkraften.
Der er skam atomkraft bag vinden.
Jørgen Harbst

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Fusionsenergi.
« Svar #3 Dato: 29, Marts 2008 - 14:58 »
Jo, Harbst men i den forstand er hovedparten af den energi vi bruger idag jo skabt af solen og dermed fusionsenergi.
De træpiller jeg fyrer med er i en forstand vel også solvarme.

Men det er vel ligesom ikke det vi vil med fusionsenergien.

Takker Jødal.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Fusionsenergi.
« Svar #4 Dato: 29, Marts 2008 - 18:03 »
Det var som så mange af mine andre indlæg lidt provokerende ment.

Men det er da værd at minde om at fusion skam virker, og er kilden til næsten al energiomsætning på jorden.

Det er bare os mennesker , som ikke rigtig formår at styre den, og så lader vi i tanken, som om den ikke findes.   
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Fusionsenergi.
« Svar #5 Dato: 29, Marts 2008 - 23:42 »
I samme ånd:

Enhver der kan huske brintbombesprængningerne i atmosfæren i 1950'erne, er skam helt klar over, at fusionsenergi er en realitet!
Forskellen på A-bomben og B-bomben er jo netop, at den første frigør energi ved fission, den anden ved fusion.

Så problemet er ikke at få fusion til at virke, men at få den til at virke l-a-n-g-s-o-m-t.
Mvh. Morten Jødal

BCC

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Jaeh .. eller .. øeh ..
    • Vis profil
Sv: Fusionsenergi.
« Svar #6 Dato: 30, Marts 2008 - 00:09 »
I samme ånd:

Enhver der kan huske brintbombesprængningerne i atmosfæren i 1950'erne, er skam helt klar over, at fusionsenergi er en realitet!
Forskellen på A-bomben og B-bomben er jo netop, at den første frigør energi ved fission, den anden ved fusion.

Og "fusionsbomben" som russerne i sin tid
brændte af oppe i Ishavet, viste (på
billederne) med al ønskelig tydelighed at
fusion er en særdeles effektiv metode til
frigørelse af store mængder energi :-O

Med venlig hilsen, BCC.

I krig og kærlighed gælder alle kneb ..

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk