* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 49
I alt: 49

Forfatter Emne: Så får vi ikke mere for den 25øre!  (Læst 24806 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Så får vi ikke mere for den 25øre!
« Dato: 01, April 2008 - 06:48 »
Den Danske Nationalbank udfaser nu 25øren og 1. oktober vil den være væk.

Vil denne beslutning give flere ja stemmer til regeringens kommende afstemning om Euroen?
(politiken.dk 31-03-08: Fogh ønsker afstemning om euroen)

Den mindste mønt-enhed i Euro-land er 1cent = 7,5 øre

god debat

Mikael Boldt
« Senest Redigeret: 01, April 2008 - 06:50 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Så får vi ikke mere for den 25øre!
« Svar #1 Dato: 02, April 2008 - 10:55 »
Og jeg kan love dig at man i butikkerne i både Tyskland og Frankrig , går meget op i at pengene passer til sidste cent.
Jørgen Harbst

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Så får vi ikke mere for den 25øre!
« Svar #2 Dato: 02, April 2008 - 12:09 »
Det er også min oplevelse at mange udlændinge er dybt forundret over vores "afrunde til nærmeste 25 øre" system ved kassen i supermarkedet.

Er vi egentlig ikke de eneste i Europa -hvis ikke i verden- der gør det ?

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Så får vi ikke mere for den 25øre!
« Svar #3 Dato: 02, April 2008 - 12:12 »
Jeg vil tro at finnerne også gør det. Da de indførte Euroen valgte de ikke at indføre 1- og 2-cent mønterne (jeg kan ikke huske om de også droppede 5-centen). Så de må i hvert fald runde af ved kassen.

MvH,

Bent.

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Så får vi ikke mere for den 25øre!
« Svar #4 Dato: 02, April 2008 - 12:16 »
Man kan jo faktisk i DK få lov til at betale det "rigtige" beløb ved hjælp af betalingskort.
vh.
Claus

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Så får vi ikke mere for den 25øre!
« Svar #5 Dato: 02, April 2008 - 12:59 »
Det er også min oplevelse at mange udlændinge er dybt forundret over vores "afrunde til nærmeste 25 øre" system ved kassen i supermarkedet.

Er vi egentlig ikke de eneste i Europa -hvis ikke i verden- der gør det ?

Selv her i Rumænien har vi 1ban mønter = 2øre,
der er så ikke nok af mønterne i omløb, så regningen bliver rundet op til 5ban eller 10ban+ et stykke tyggegummi.


Jeg vil tro at finnerne også gør det. Da de indførte Euroen valgte de ikke at indføre 1- og 2-cent mønterne (jeg kan ikke huske om de også droppede 5-centen). Så de må i hvert fald runde af ved kassen.

Det er rigtigt at finnerne ikke selv har givet deres version af 1cent mønten en bagside, men de kan ikke nægte at modtage den som betalingsmiddel.

Indtil i dag har frimærker kunnet bruges som betalingsmiddel men, hvad sker der nu, hvor vi er blevet en del af Svenska Post?

Eller, hvad koster et 25øres frimærke efter 1. oktober?
(det er forskellen bla. mellem standard og økonomi storbrev i DK)


Man kan jo faktisk i DK få lov til at betale det "rigtige" beløb ved hjælp af betalingskort.

Ja, men hvor længe?
sidst man "forbedrede" sikkerheden på plastikkortet ved at fjerne fotoet begyndte man at opkræve 50øre. Den blev så efter pres fjernet igen, men hvor længe?

Jeg er selv gået over til udelukkende at betale med DK-kort når jeg er hjemme, men det er kun fordi jeg pt. render rundt med 5 forskellige valutaer i min pengebog.

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: Så får vi ikke mere for den 25øre!
« Svar #6 Dato: 02, April 2008 - 13:21 »
Er vi egentlig ikke de eneste i Europa -hvis ikke i verden- der gør det ?

Nej, f.eks. har både Norge og Sverige 50-øre som mindste kontantenhed. Norge har haft det så længe jeg kan huske - dvs. mere end 10 år.

Det er vel ingen naturlov at mindste kontantenhed skal være en 1/100 af møntenheden. Hvad den skal være afhænger vel af prisniveauet hvor møntenheden bruges. Nu er "problemet" med Euro at de bruges i et stort område hvor prisniveauet varierer en del og man derfor har fastsat mindste enhed efter de lande, som har det laveste prisniveau(?)

Jeg er godt træt af 1-, 2-, 5- og 10-cent mønter - i hvert fald kunne man for det mellemeuropæiske prisniveau fint droppe 1-, 2 og 5-cent mønterne. De skaber ofte kø i kassen og kan normalt ikke bruges i automater.
 
« Senest Redigeret: 02, April 2008 - 13:25 af Peter Stig Hansen »

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Så får vi ikke mere for den 25øre!
« Svar #7 Dato: 02, April 2008 - 17:55 »
Citér
Indtil i dag har frimærker kunnet bruges som betalingsmiddel ....

Frimærker er ikke et betalingsmiddel for andet end postale ydelser, og har aldrig været det.
Postdanmark har fx heller ikke pligt til at tage ubrugte frimærker tilbage.

Prøv at se på www.familieadvokaten.dk og skriv "frimærker" i søge feltet.

Kan desværre ikke linke direkte til emnet.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Så får vi ikke mere for den 25øre!
« Svar #8 Dato: 02, April 2008 - 19:27 »
Frimærker er ikke et betalingsmiddel for andet end postale ydelser, og har aldrig været det.
Postdanmark har fx heller ikke pligt til at tage ubrugte frimærker tilbage.

Der var engang, hvor vi i Danmark havde Generaldirektører, et Kgl. Post og Telegrafvæsen, og frimærker var gyldig betalingsmiddel i postordre hos bla. Daells Varehus.

god debat

Mikael Boldt

Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Så får vi ikke mere for den 25øre!
« Svar #9 Dato: 02, April 2008 - 21:20 »
Postdanmark har fx heller ikke pligt til at tage ubrugte frimærker tilbage.

Men de GØR det - trods alle de forringelser, vi har været udsat for i de senere år!
Jeg er medlem af en klub, der bl.a. samler brugte frimærker til velgørende formål.
Vi har fået besked på omhyggeligt at sortere de ustemplede frimærker fra (det sker kuverten fx er blevet vendt 180° i frankeringsmaskinen, så stemplet kommer i det forkerte hjørne) - og dem tager PostDanmark retur. På trods af at de udmærket godt ved, at disse mærker kun er ustemplede ved en fejltagelse ...

Forøvrigt kan jeg også huske "send 3 kr. i frimærker og modtag dit-og-dat" som en almindelig brugt betalingsform får småydelser før vi kunne nethandle med dankort.
Så vidt jeg husker var brevportoen dengang 30 øre!
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Så får vi ikke mere for den 25øre!
« Svar #10 Dato: 03, April 2008 - 09:16 »
Jødal:
I godgørenhedens tegn findes mange særinitiativer der ikke gælder i alm. praksis.
Der har også været jule arrangementer hvor folk kunne sende overfrankerede kort ind med hilsner som så blev læs op i radioen. Det er alt sær tilfælde som posten deltager i sikkert for at pleje image.
Prøv at gå hen på posthuset som privat person og gør det samme.

Sørensen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 70
    • Vis profil
Sv: Så får vi ikke mere for den 25øre!
« Svar #11 Dato: 03, April 2008 - 15:39 »
Og jeg kan love dig at man i butikkerne i både Tyskland og Frankrig , går meget op i at pengene passer til sidste cent.

Det gør man til gengæld ikke i Italien. Der har man fortsat praksis fra før Euro-tiden. Den gang var 50 lire (ca 20 øre) mindste mønt i cirkulation, men der var ikke mange der brugte den og i supermarkeder blev der normalt rundet af til nærmeste beløb deleligt med 100. I dag runder man normalt af til nærmeste 5 cent.

Johannes

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Så får vi ikke mere for den 25øre!
« Svar #12 Dato: 05, April 2008 - 22:51 »
Man må huske på at hvis euroen en dag bliver udskiftet med en RFID microchip, så kan danskerne ikke sige nej hvis de allerede har sagt ja til euroen. Det vil betyde at de som nægter at få indopereret en chip i deres krop ikke længere vil være i stand til at købe eller sælge.
RFID chippen giver magthaverne uanede muligheder for at manipulere borgerne som de ønsker.
Det er derfor enhver borgers pligt at modarbejde dette projekt.
EU har allerede planer om at indføre biometrisk chip på ID kort og pas

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Så får vi ikke mere for den 25øre!
« Svar #13 Dato: 05, April 2008 - 23:01 »
...
EU har allerede planer om at indføre biometrisk chip på ID kort og pas


Det er godtnok en underlig sammenblanding du her præsterer!

Et er biometriske chip på id-kort og pas
men, hvad har det med pengesedler og mønter at gøre?

jeg har læst at man vil putte RFID chips i pengesedler, men det var kun for at forhindre falskmøntneri ved at sedlen selv kan fortælle hvormeget den er værd og dermed også være i stand til at tælle pengebundter, men flere oplysninger kan der ikke stoppes ned på en sådan chip.

Nu fandt jeg historien: RFID står overfor boom

god debat

Mikael Boldt
« Senest Redigeret: 06, April 2008 - 08:28 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Så får vi ikke mere for den 25øre!
« Svar #14 Dato: 06, April 2008 - 11:56 »
Hvis vi får teuro vil jeg tro at man tager priserne i DKK og deler med 5.

Et franskbrød €3,5, og kort efter er det €3,85. 10 Eurocent lyder ikke så voldsomt som 75 øre.

De 10% priserne er steget officielt i Eurolandene kommer ved at man har taget forbrugerelektronik med i statistiken, men det er jo de færreste der bruger flere penge på elektronik end på mad.




 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk