* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 65
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 56
I alt: 56

Forfatter Emne: "Gevinst" - svindel eller angreb?  (Læst 14449 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
"Gevinst" - svindel eller angreb?
« Dato: 03, April 2008 - 15:39 »
Jeg har modtaget et brev om, at jeg har vundet 650.000$ ...

Sådanne er hidtil røget ulæst ud, men dette adskilte sig fra de sædvanlige ved sin "afsender" - den katolske kirke i Italien, så jeg læste teksten, som følger herunder:

We the entire members of Chiesa Cattolica Italiana hereby
notify you as the winner of $650,000.00 US (Six hundred and fifty thousand US dollars only. You are advice to contact immediately you received this mail for Further instruction on how you are to claim your donation prize.Please quote your qualification numbers to our secretary for security Reasons. Qualification numbers N-222-6647, E-910-56 quote in all Discussions. (1)FULL NAMES, (2)ADDRESS, (3)CITY, (4)STATE,(5)COUNTRY, 6)SEX, (7)AGE (8)MARITAL STATUS, (9)TELEPHONE NUMBER, (10)OCCUPATIONContact information below:Executive Rev .Sis Rose Eduardo
Email: roseeduardo4040@inMail24.com
Visit our site for more information:
http://www.chiesacattolica.it


Det fremgår af mailens headers, at den er sendt anonymt fra Polen - men den angivne webadresse er faktisk den katolske kirkes.
Svaradressen er selvfølgelig en helt anden, nemlig den samme som er anført i teksten ...

Jeg spekulerer nu på, om det "bare" er et "Nigeria-brev" fra Europa, eller om afsenderen evt. håber på at kunne lægge kirkwens server ned med en Denial-of-Service-fejl?
Har nogen af jer hørt om denne variant før?

Og er der mon nogensomhelst chance for at stoppe afsenderen "nobody@livenet2.livenet.pl" ved at klage til en udbyder?
Jeg mener - denne gang er vi dg trods alt inden for EU!
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: "Gevinst" - svindel eller angreb?
« Svar #1 Dato: 03, April 2008 - 18:44 »
Man kan uansethvor man bor købe sig et domæne hørende til et andet land. Så den mail kan sagtens komme fra Nigeria eller omegn. 
Jørgen Harbst

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: "Gevinst" - svindel eller angreb?
« Svar #2 Dato: 03, April 2008 - 21:26 »
Citér
Man kan uansethvor man bor købe sig et domæne hørende til et andet land. Så den mail kan sagtens komme fra Nigeria eller omegn. 

Det er faktisk ikke rigtigt.
Der kræves adresse i landet som domænet referere til, men med flere undtagelser bla. Sverige husker jeg, men om Polen er med ved jeg ikke.

Men enhver kan vel oprette en web mail adresse i Polen, Rusland, Østrig eller hvor det måtte være og det er hvad der er sket her vil jeg gætte på.

Jeg er nu heller ikke i tvivl om at det er svindel.

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: "Gevinst" - svindel eller angreb?
« Svar #3 Dato: 03, April 2008 - 23:43 »
Så må det da være nogen meget fiktive danske adresser.

DK-hostmaster har godkendte registranter overalt i verdenen.

Som dansker kan jeg da også via danske firmaer oprette .com, .nu og mange andre domæner uden at have nogen adresse i det pågældende land.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: "Gevinst" - svindel eller angreb?
« Svar #4 Dato: 04, April 2008 - 00:58 »
For blot ca.  8 år siden var vi et par stykker der startede på et interessantprojekt. Det medførte at vi gerne ville reservere nogle domænenavne , også i de andre nordiske lande. dengang gik det ikke. Man skulle ikke bare boder , man skulle også have registeret firmaer i landet.
Derfor fandt jeg det forleden interesant at se, at der er helt frit slag for at oprette domæner med mange landes "kendingsbogstaver" selv ved danske udbydere.
Jørgen Harbst

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: "Gevinst" - svindel eller angreb?
« Svar #5 Dato: 04, April 2008 - 09:28 »
Det er også ret nyt for mig. Jeg har selv interesse i udlandsk TLD og har derfor sendt en mail til mit webhotel udbyder for at få be/afkræftet om det kan lade sig gøre.

Vender tilbage senere.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: "Gevinst" - svindel eller angreb?
« Svar #6 Dato: 04, April 2008 - 10:29 »
Ved nærmere eftertanke er jeg også  kommet frem til, at selv en naiv svindler ikke vil kunne forvente, at så mange svarere er mistænksomme og klikker ind på "moderdomænet" chiesacattolica.it, at dette vil have nogen effekt i retning af DoS.
Jeg er derfor nu også overbevist om, at det bare er "normal" svindel.
Adressen "nobody@livenet2.livenet.pl", som jeg fandt ved at se detaljer i mailens headers, tvivler jeg dog på kan være registreret til en privat. Det må være en anonym mailservice, der udbydes af livenet.pl.
Svaradressen var jo som tidligere nævnt også en helt anden - givetvis en ægte adresse, men registreret hos et .com-domæne, så den kan være hosted hvorsomhelst.

P.S. Jeg har selvfølgelig på intet tidspunkt overvejet at "hente" min "gevinst"!
Mvh. Morten Jødal

John Wellendorph

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
    • http://www.wellendorph.dk
Sv: "Gevinst" - svindel eller angreb?
« Svar #7 Dato: 07, April 2008 - 14:14 »
Hej

Måske lidt uden for tråden ! - men så alligevel ikke.

Jeg fik forleden over 100 spammails på 3 timer  >:(

Da min private mailserver køre over TDC der har mulighed for et "Privat spamfilter" ville jeg prøve at få filtret til at stoppe spamen. Nu var det bare lige sådan at der var lige så mange afsendere som der var mails  >:( >:(  så jeg tænkte ::) hvad nu hvis man kan bruge "*" (stjerne) som valgfri ifm. spærring af en mailadresse ? - altså fx. skrive *@*.ru og så dermed udelukke alt post fra rusland. Skide smart, men det virker bare ikke  :'( - mit spørgsmål til jer er derfor om det kun er TCDs spamfilter der ikke kan lægge sådan en spærring ind ? - eller er der en teknisk forklaring ?
Med venlig hilsen
John

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: "Gevinst" - svindel eller angreb?
« Svar #8 Dato: 08, April 2008 - 22:23 »
Selv om jeg er blevet TDC-kunde, har jeg ikke prøvet deres private spamfilter. Derimod har jeg lavet mit eget, og det virker fint.
Mit mailprogram er det ikke så udbredte Pegasus Mail - men mon ikke Outlook Express kan klare noge tilsvarende?

Opskriften er følgende:
Jeg går ind under Tools - Mail filtering rules - Edit new mail filtering rules, hvor jeg igen kan vælge mellem regler, der skal anvendes straks mailen ankommer, og regler der først skal anvendes, når jeg har læst den (det sidste er nyttigt til at sortere mails fra faste afsendere som fx foreninger ud i relevante mapper).
Her kan jeg sætte regler op for samtlige headers, herunder afsenderadressen så det er en smal sag at "delete" alle mails, hvor "sender" "contains" .ru (for eksempel).
Reglerne opsættes prioriteret, så jeg har fx valgt at smide alle mails, der i forvejen er mærket [spam] over i en særlig mappe, hvorfra de efter et hurtigt scroll kan kasseres samlet. Det hurtige gennemsyn er nødvendigt, idet jeg af og til modtager spam-mærkede mails, der er nyhedsbreve, som jeg selv har bedt om. Dem sorterer jeg fra ved at sætte en højere prioriteret regel, der placerer dem i en "accepteret" mappe.
De mest oplagte spam-ord har jeg sat regler for, så mailen ryger direkte ud, og jeg har ikke siden jeg begyndte modtaget et eneste tilbud om penisforlængelse, brystforstørrelse eller falske universitetsdiplomer; og mængden af medicintilbud er faldet kraftigt (men de staver bevidst forkert, så noget ryger alligevel igennem).
Min søn, som også bruger Pegasus Mail, hævder at dettes private spamfilter er meget effektivt og hurtigt har lært at skelne mellem spam og det der bare ligner, men ikke er det. Men jeg foretrækker nu selv at have hånd i hanke med, hvad jeg smider ud.
Det hører med i historien, at jeg har sat "Deleted mails"-mappen op til at eksistere så længe jeg har mailprogrammet åbent, men alt i den slettes automatisk, når jeg lukker ned for mailprogrammet.

Som sagt vil jeg gætte på, at andre mailprogrammer kan noget tilsvaende - men det er naturligvis kun en god ide, hvis du har en rimelig bredbåndsforbindelse med flat-rate.
Mvh. Morten Jødal

John Wellendorph

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
    • http://www.wellendorph.dk
Sv: "Gevinst" - svindel eller angreb?
« Svar #9 Dato: 09, April 2008 - 10:40 »
Tak Morten - jeg prøver.
Med venlig hilsen
John

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk