* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 78
I alt: 78

Forfatter Emne: Strømforsyning 230Vac til 5Vdc  (Læst 7197 gange)

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Strømforsyning 230Vac til 5Vdc
« Dato: 08, April 2008 - 23:13 »
Hej alle

I endnu et forsøg på at lave noget nær det umlige har jeg brug for lidt hjælp til en lille strømforsyning.

Det handler om lidt elektronik der dels er forbundet til 230Vac og skal styre lidt tænd og sluk af dette vha. noget 5Vdc logik.

Jeg har lavet en lille strømforsyning ud af en LNK306, som er en lille SMPS der via en diode er forbundet direkte til de 230Vac og switcher det ned til 5Vdc.
Desværre er jeg løbet ind i problemer med den spole der sidder i forbindelse med opsætningen af LNK306 kredsen, da denne støjer over i nogle andre spoler på printet, der er en del af et lettere følsomt filter. Dvs. strømforsyningen virker fint nok, men det gør filtret desværre ikke.
Indtil videre har jeg forsøgt at bruge skærmede spoler, hvilket også har hjulpet, men bare ikke godt nok.

Strømforbruget er kotinuerligt 5mA, men til tider kan der komme strømforbrugspeaks på 200mA i 2msek. - og derfor droppede jeg relativt hurtigt tanken om at bruge en mere simpel løsning med faldmodstand, da denne jo så ville brænde 5-10W af for at kunne levere nok strøm til de peaks.

Er der nogle her i forumet der har en god/bedre ide til en lille strømforsyning til formålet ? - den må (selvfølgelig) ikke fylde særlig meget og helst ikke udvikle mere end 1W varme ved kontinuerlig drift.

vh.
Claus

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Strømforsyning 230Vac til 5Vdc
« Svar #1 Dato: 09, April 2008 - 09:29 »
Det lyder som om du ikke behøver galvanisk adskillelse fra lysnettet, er det rigtigt?
I så fald er den bedste løsning en kondensator som serieelement. Ved 5 mA er omkring 100 nF passende, 470 nF giver dig omkring 30 mA. Husk at det skal være en X2 type, Epcos B32922 serien holder til 305 VAC hvilket er passende.

MvH,

Bent.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk