* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 57
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 36
I alt: 36

Forfatter Emne: Bremseudlufter  (Læst 29666 gange)

FIDDOO

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 43
    • Vis profil
Bremseudlufter
« Dato: 18, April 2008 - 19:34 »
Da jeg har overvejet at skifte mine bagerste bremseslanger her i weekenden, spekulerede jeg på om man kunne konstruere en bremseudlufter selv. Jeg har set at nogle værksteder har sådan en tingest. Ellers er der jo den gammeldags metode med pump-udluft-luk-pump osv. Jeg har diverse slanger, trykluft og plastbeholdere og fingersnildhed  ;D

Nogen forslag til hvordan sådan en kan laves ?
vh. Frank K.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Bremseudlufter
« Svar #1 Dato: 18, April 2008 - 19:44 »
Fandt dette på nettet:
http://www.classicare.dk/html/vacuumte.htm

noget med et syltetøjsglas og en vacuumpumpe.

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Bremseudlufter
« Svar #2 Dato: 18, April 2008 - 20:03 »
Tag en trykluftkompressor.
+ en "Choko-? glasflaske med skruelåg. Bor 2 huller.
Noget plast slange 1/4 "  og eller noget gammel bensin slange.

Skru luftfilteret af komprasoren af, stik 1/4 " slange ind, brug meget "gafa-tape" til og tætne. + brugt tyggegumi.
slangen limes med noget fugemase til låget på flasken, men skal kun være i toppen.
I flasken skal der også være indsugningsslange som forbindes til udluftningsventiler.
Giv det godt med fugemasse.

Start kompresoren. Den suger luft, men da slangen fra bremseudlufter også er placeret i toppen af flasken, vil bræmsevæsken lande i flasken. (den skal jo ikke i kompresoren)  ;D

Det virker her på LOL-land. :D

Marek.

På nogle biler er det virkeligt noget der er noget skidt og udlufte. Men fusk og kreativitet hjælper. ;D . Som Damen sagde; Det er jo ikke en trumpet, der skal suges,  ;)
« Senest Redigeret: 18, April 2008 - 20:08 af chrismark »

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Bremseudlufter
« Svar #3 Dato: 18, April 2008 - 20:35 »
Hvis det blot er en engangsforestilling. Mener jeg at rigge en sugeproces op er overkill.

Hva' med den gode gamle .. en slange på udluft skruen og ned i en flaske sådan at slangeenden er under væske så suger den ikke luft med sig baglæns.
Stil flasken sådan at du kan se den når du træder på pedalen.
Vær varsom med at få konen til at træde, eller hjælpe i det hele taget, det ender gerne i en skilsmisse.
Jeg har brugt den hver gang jeg har haft hul i systemet, én gang blot for at skifte vædsken ud nede i kaliberne.
Et efter min mening lidt overset servicepunkt nemlig at få skifte bremsevædsken HELT ude ved kaliberne.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Bremseudlufter
« Svar #4 Dato: 18, April 2008 - 22:17 »
Kusco ved ikke hvad en HI-ACE er for noget.
Den med skilmise er jeg dog med på.!!!! ;D
Man kan virkelig blive idiot af og have "hjælp" til den slags.

Glemte og skrive, at beholderen skal være fyldt til renden og lukket med noget der er ca. 100% tæt, ellers kan der ikke laves rimelig undertryk og luftbobler kan ikke ekspander.

Brug ikke det orginale låg da der normalt er udluftning i den !!!!!

Det kan konen vel passe.? :D

Marek.

FIDDOO

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 43
    • Vis profil
Sv: Bremseudlufter
« Svar #5 Dato: 18, April 2008 - 23:45 »
Takker for de fine svar  ;D Har godt nok ingen kone pt, men et par gode hjælpsomme venner.
Jo, jeg kan godt bruge den gammeldags metode, men kunne man nu suge systemet rent for gammelt
bremsevædske, mens man påfylder nyt, var det at foretrække. Det vel nok være en del hurtigere, end
at bruge foden. Det må vel være sådan en bremseudlufter værkstederne bruger, når de udskifter hele
systemet for vædske ?
vh. Frank K.

FIDDOO

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 43
    • Vis profil
Sv: Bremseudlufter
« Svar #6 Dato: 19, April 2008 - 00:00 »
Nå, jeg tog så en tur med Google. Det viser sig så at man faktisk kan købe en hos Harald Nyborg til 299 kr. ::)

Så jeg tager nok en tur derud i morgen. Når jeg alligevel laver alt på min bil selv, er det måske meget rart at have
sådan en liggende  ;D

Fandt en klumme på nettet hvor der er en som blot lader udluftningsniplen stå åben. Han påstår så at det selv løber ud.
Men kan man det uden at aktivere bremsepedalen ?
vh. Frank K.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Bremseudlufter
« Svar #7 Dato: 19, April 2008 - 19:01 »
Jeg er ikke overbevist om at det er nok bare at lade det løbe selv.

Det gælder om at få så meget fart på at luftbobler rives med også fra de lidt større rum i cylindrene.

Når slangen skal ned i væske handler det kun om at man skal kunne se luftboblerne.  Det kan ikke løbe tilbage når man lukker ventilen, medens pedalen hæves.
Problemet er at få kvinden til at følge takten i kommandoen
op -ned op -ned ------

Men det kan også være problemet i andre sammenhænge.
Jørgen Harbst

Steen L.

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 39
    • Vis profil
    • http://www.lokke.dk
Sv: Bremseudlufter
« Svar #8 Dato: 22, April 2008 - 10:36 »
Hej

Det gælder om at få så meget fart på at luftbobler rives med også fra de lidt større rum i cylindrene.

Naturligvis skal luftboblerne med. Ideen med at lade det løbe selv er nu ikke helt skidt. Jeg bruger det gerne på mine motorcykler, fordi at mens det kan være besværligt på en bil, kan det være umuligt at få bremsevædske igennem en motorcykels bremsesystem, hvis det er helt tømt for vædske. Derfor skifter jeg gerne bremsevædsken ved at åbne niplerne på kaliberne mens bremsevædskebeholderen holdes fuld til renden. Der er overraskende meget gennemtræk i systemet, så man skal være over det hele tiden, for at være sikker på at beholderen ikke løber tør. Til sidst, når den udstrømmende vædske ved kaliberne er klar, slutter jeg af med en normal udluftning, men det er sjældent nødvendigt.

Edit: Jeg er holdt op med at tømme bremsesystemet inden skift. Idag lader jeg blot så meget frisk bremsevædske passere igennem systemet at jeg er sikker på at det hovedsageligt er frisk bremsevædske der er tilbage når jeg er færdig..

Jeg har også brugt systemet på biler med lignende held, selvom bestyrerinden slet ikke er tosset til at være medhjælper i garagen. Hun tog godt nok også EFG jern og metal inden hun blev ingeniør 8)

/Steen
« Senest Redigeret: 22, April 2008 - 10:39 af Steen L. »

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Bremseudlufter
« Svar #9 Dato: 22, April 2008 - 21:25 »
Nu må vi skelne mellem udluftning, efter reperation og  udskiftning af væske på grund af alder og forurening.
I det sidste tilfælde kan deti princippet  løbe langsomt, bare man holder reservoiret passende fyldt.
Det oprindelige spørgsmål gik på udluftning efter reperation.
Jørgen Harbst

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Bremseudlufter
« Svar #10 Dato: 23, April 2008 - 18:47 »
Ikke første gang er jeg meget Uenig med debatørene her. !

I vrøvler, mangler erfaring, og ikke mindst viden om fysik.! :P

Ganske rigtigt kan et væske system udskiftes ved og lade det løbe såfremt systemet ikke indeholder luft. Men; Hvis der er luft i et lukket kredsløb vil luften (gas) forblive der pga. tyngdeloven.

Prøv selv; Tag et stykke gennemsigtig slange med væske og lav 10 cm luftholdig ophøjning. For at overvinde dette skal der bruges 0,01 bar.
Men hvis der er eks. 20 luftlommer på slangen er det pludseligt 0,2 bar der skal til for at komme igennem. 200 bukninger på bremserør giver 2 bar kun for at løfte væsken.

Eller hvad? ;D

Marek.







harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Bremseudlufter
« Svar #11 Dato: 23, April 2008 - 20:41 »
Den regning ville være nogenlunde rigtig , hvis der var rent vand i bremsesystemet. Men bremsevæske har en væsentlig lavere massefylde. Så den kloge fysiker regner ret meget forkert.

I praksis kan man med pedal of ventil skiftemetoden, sagrtens presse luften ud. Men jeg tvivler på effektiviteten af "lade løbe selv" hvis der er luft i systemet, som man skal af med.
Jørgen Harbst

Steen L.

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 39
    • Vis profil
    • http://www.lokke.dk
Sv: Bremseudlufter
« Svar #12 Dato: 24, April 2008 - 12:27 »
Hej igen

Hvis der er luft i et lukket kredsløb vil luften (gas) forblive der pga. tyngdeloven.

Nå, ja - jeg var ikke opmærksom bremsesystemet med tilløb af frisk vædske og åbne nipler blev defineret som et lukket system. Min fejl..

Min erfaring er dog stadig at det kan betale sig at lade vædsken løbe igennem ved egen kraft. Jeg har mere end én gang oplevet at der ikke kunne pumpes frisk vædske igennem et tømt bremsesystem, formentlig fordi at der var en luftlomme i bremscylinderen. Med lidt tålmodighed og tyngdekraften i baghånden, er det dog altid lykkes at få vædske igennem. Processen kan dog speedes noget op såsnart der er vædske i cylinderen. Så kan man lystigt pumpe løs, hvis man gider  8)

/Steen




chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Bremseudlufter
« Svar #13 Dato: 24, April 2008 - 15:51 »
Mange år siden ca. 1992 lavede jeg gulvvarme i mit hus.

Viden og erfaring var ringe den gang. Hvis jeg skruede op på varmen blev det koldt i huset.
Den tekniske forlaring er; Efterhånden som gulvet blev varmer blev også luften i slanger også udvidet og dermed stor modstand for cirkulations pumpen.

I forbindelse med nedgravede slanger til varmepumper har man brugt en slags skum-boldt der blev blæst gennem slanger (med x bar tryk) for at fortrænge luften.

Om hydraulik indenholder vand eller anden form for væske; ved den ikke noget om ! Ca. samme tidspunkt, prøvede jeg og købe noget "væske" til  min donkraft på en tank, "Det har vi ikke" var svaret. Da jeg sagde til manden at jeg kunne pisse i min donkraft, blev han nedladende.

Marek.  :D

Jes'An

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 145
    • Vis profil
Sv: Bremseudlufter
« Svar #14 Dato: 24, April 2008 - 22:42 »
Marek,

?

jeg skal lige tænke lidt over dit svar.....

(14,5% rødvin/MC på bænken/rådyr på engen)

Schlafen Sie gut...
Jesper

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk