ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Flyet var punkteret!?
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 662
Sidste:
KSSLorie4
Statistik
Total antal indlæg: 16007
Total antal emner: 1394
Flest online idag: 72
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 51
I alt: 51
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
2
Forfatter
Emne: Flyet var punkteret!? (Læst 42523 gange)
Mikael Boldt
Administrator
Senior
Indlæg: 1.150
Flyet var punkteret!?
«
Dato:
01, Maj 2008 - 11:49 »
Sidst jeg fløj til Rumænien blev flyet forsinket på grund af et punkteret dæk.
Og det fik mig til at spekulere: i 10km højde er trykket lavere end ved jordoverfladen og i temmelig koldt, så hvordan kan man have et dæk som kan modstå disse store ændringer?
Er hjulene inde i maskinen og under tryk når flyet er i luften?
Man har hørt om blinde passagerer som har overlevet at ved at klamre sig til næse hjulet, så der må vel også være nogen som er døde på grund af de ekstremt lave temperaturer.
Er der overhovedet luft i hjulet? hvad med anti-frost-væske?
God debat
Mikael Boldt
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
Hideout
Debattør
Indlæg: 16
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #1 Dato:
01, Maj 2008 - 14:22 »
Der bruges Nitrogen...
Jeg har faaet fortalt at dette er fordi:
1) Der er ikke vand i Nitrogen (sammenlignet med alm. trykluft)
2) Molekylerne er stoerre saa daekkene holder lufttrykket laengere.
Her i Canada kan man koebe sig til at faa fyldt Nitrogen i daekkene paa bilen, salgsargumentet er at saa holder daekkene luftrykke langere - men jeg vil nu ikke betale $5 pr. hjoerne for det saa jeg kan ikke sige om det passer eller ikke.
Det er meget specielle daek der benyttes til fly, og de er selvfoelgelig konstrueret til det lave lufttryk og de lave temperaturer. De blinde passagerer du hoerer om er oftest frosset ihjel efter en gevaldig svedetur (daekkene bliver meget varme under starten)
Har for oevrigt proevet at lande (som passager altsaa) med et punkteret daek paa en DC-10, der var ikke saa meget at maerke i starten men saa begyndte flyet at hoppe ret meget saa jeg ville tro at daekket var gaaet i stykker mens vi rullede ned af landingsbanen.... Kaptajnen havde foroevrigt en meget humoristisk indgangsvinkel til problement da han briefede om det, der var ikke det store at vaere bekymret for da der jo stadig var 9 gode hjul tilbage....
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #2 Dato:
01, Maj 2008 - 15:17 »
Mikael
Det er nitrogens egenskaber og dækkenes styrke der er løsningen på dit problem.
Atmosfæren danner et tryk på 1 bar og dækket pumpes måske til 4 bar i hangaren. Hvis atmosfæresn ene bar forsvinder skal dækket jo bare kunne klare fem bar.
Det problem har astronauterne også i rummet. Deres dragter skal bare kunne klare den ene bar der er nødvendige for at de ikke eksploderer.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Bent Andersen
Gæst
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #3 Dato:
02, Maj 2008 - 09:55 »
Ifølge FAA er grunden til at man bruger kvælstof et par hændelser, hvor dæk er eksploderet p.gr.a. hængende bremser (=varme).
http://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/aero_05/textonly/m03txt.html
I øvrigt ser det ud til at dæk på passagerfly pumpes op til 14 bar, hvor den manglende ene bar oppe i højden så ikke har den store betydning.
MvH,
Bent.
Logget
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #4 Dato:
02, Maj 2008 - 13:29 »
Jeg så fornylig en af de "How do they it" udsendelser på National.
Der var de ude og kigge på dæk fremstilling og test af dem.
Der viste holdbarheds test af fly dæk, der bliver udført med vand i eftersom testlederen sagde hvis der var luft i ville bygningen forsvinde sammen med dækket.
Jeg har det kun i hukommelsen men jeg mener afgjort det var 90 Bar kravet lød på før det måtte springe.
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #5 Dato:
03, Maj 2008 - 18:06 »
How do they
do
it
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #6 Dato:
05, Maj 2008 - 21:27 »
Altså, lidt mere sagligt:
Nitrogen er meget tæt på at være en ideal gas, og gasarten er derfor "lidt" bedre end den normale "atmosfæriske luft" til at pumpe dæk op med. Specielt har indholdet af vanddamp (som normalt er ukontrolleret - og vanddamp er en stærkt nonideal gas) betydning, men eksperterne på området siger også, at oxygen diffunderer lettere gennem en gummiblanding end nitrogen.
Også i DK kan man for dyre penge købe sig til at få sine bildæk pumpet op med ren nitrogen og blive udstyret med en særligt farvet ventilhætte, der markerer statussymbolet - jeg anser det i praksis for irrelevant.
Mht. til fly har tråden handlet om "den manglende bar", men sagen er jo den modatte: Når et flydæk pumpes op til 14 bar
INDEFRA
, kommer der aldeles ikke til at "mangle" 1 bar, når flyet går højt op - der kommer (næsten) 1 bar ekstra, fordi trykFORSKELLEN stiger med det faldende ydre lufttryk. Men jeg kan tilslutte mig, at forskellen er så lille, at det ingen praktisk betydning har. Værre er det, at flydæk skal kunne tåle meget store og pludselige temperaturforandringer, og dertil kræves specielle gummiblandinger. Hvilke ligger uden for min viden.
Og så kan jeg tilføje, at der er adskillige dokumenterede tilfælde, hvor blinde passagerer er ankommet til destinationen døde af kulde eller iltmangel. Den modsatte situation er det specielle ...
«
Senest Redigeret: 05, Maj 2008 - 22:36 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
Jes'An
Senior
Indlæg: 145
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #7 Dato:
05, Maj 2008 - 22:21 »
- måske de blinde passagerer har manglet det lille
"ekstra" tryk inde i øjeæblet?
Men nu er jeg jo ikke kemiker....
Jesper
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #8 Dato:
05, Maj 2008 - 22:39 »
Citat fra: Jes'An efter 05, Maj 2008 - 22:21
Men nu er jeg jo ikke kemiker....
Det er såmænd mere dem, der ikke har forstand på
fysik
, som ikke helt forstår, hvad de udsætter sig for ved at flyve i 10 kilometers højde udenfor trykkabinen ...
«
Senest Redigeret: 05, Maj 2008 - 22:50 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #9 Dato:
06, Maj 2008 - 02:01 »
Men Jødal hvad skulle argumentet for at fylde nitrogen i dækkene være ?
At det ikke nærer ild hvis dækket springer i forbindelse med ild i flyet
?
Logget
Bent Andersen
Gæst
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #10 Dato:
06, Maj 2008 - 09:31 »
Kusco, se mit link længere oppe i tråden.
Bent.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #11 Dato:
06, Maj 2008 - 10:01 »
Der har tidligere været en tråd om ren kvælstof til dæk.
Jeg tænker på om det til flydæk, som åbenbart pumpes til meget højt tryk, har en betydning, at man undgår den meget koncentrede ilt på indersiden. Den vil jo nedbryde dækkene indefra, især når de bliver varme. Termisk oxidativ nedbrydning af polymere er en kendt mekanisme.
Logget
Jørgen Harbst
hansw
Debattør
Indlæg: 72
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #12 Dato:
06, Maj 2008 - 11:22 »
Så vidt jeg ved er en trykekspansionbeholder til et fyr også fyldt op med Nitrogen til det foreskrevne tryk. Sikkert af samme årsag. Her består gummimembranen af neopren.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #13 Dato:
06, Maj 2008 - 12:16 »
Jeg mener, at ren nitrogen i bildæk er noget pjat - dækkene slides op før de er ødelagt af oxidation, og tryktabet er så minimalt, at et lejlighedsvis besøg ved tankens luftpumpe let kan løse problemet.
Der er ingen tvivl om, at der en objektiv gevinst ved at bruge ren nitrogen, så jeg vil bestemt ikke afvise fornuften i at bruge systemet til mere kritiske anvendelser.
Bent Andersens link til dækeksplosioner og deres årsager antyder unægteligt, at personalet i visse lufthavne har brug for undervisning på et lavere niveau end dette ...
Logget
Mvh. Morten Jødal
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #14 Dato:
06, Maj 2008 - 12:35 »
Jeg mener også at nitrogen til bildæk er overflødigt pjat.
Men hvis et flyfæk pumpes til 14 bar , så bliver ilttrykket i det ca. 3 bar hvis det var med atmosfærisk luft. Det er jo af en anden størrelsesorden end i bilerne. Hertil kommer at dækkene åbenbart bliver varmere.
I princippet kunne de jo komme i brand indvendig, hvor kølingen vel er ringere.
Logget
Jørgen Harbst
Udskriv
Sider: [
1
]
2
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Flyet var punkteret!?
Seneste Debatindlæg
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, Maj 2025 - 20:22]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Defekt betonForskalling
af
jj-
[20, Januar 2025 - 20:11]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Personlige CO2-kvoter
af
jj-
[01, December 2024 - 19:51]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Google ads:
DR-Nyheder
Dansk KFC-ejer kan ikke udbetale løn til ansatte
Harder vågnede op med opsvulmet overlæbe efter EM-premiere
Nødhjælpsorganisation: To amerikanske medarbejdere såret i 'målrettet angreb'
Tysker sigtet for blufærdighedskrænkelse: Filmede tissende kvinder på Roskilde Festival
Tre oppositionsborgmestre anholdt i Tyrkiet
18-årig sigtet for vold efter slagsmål mellem fodboldfans på Roskilde Festival
Nu kan du tage en svømmetur i Seinen i Paris
Første spadestik til virkelighedens 'Badehotellet' er taget
Vejarbejde, Ed Sheeran og schlagerfestival kan skabe store trafikpropper ved Hamborg
Dalai Lama håber på at blive 130 år
Ukraine hævder at have ramt russisk militærflyveplads
En person er på hospitalet efter eksplosion i Göteborg
Mø inviterede Greta Thunberg på scenen i Roskilde
Trump: Jeg har talt med Putin om sanktioner mod Rusland
Trump glad for Hamas' 'positive' svar på våbenhvileforslag
Dommer i USA godkender deportationer til Sydsudan
Hamas sender positivt svar på forslag om våbenhvile i Gaza
Medie: UFC bekræfter Trumps planer om MMA-kamp ved Det Hvide Hus
Her er beviset: Efter 16 år står Oasis-brødrene igen sammen på en scene
Tyrkiet: Anholder ti mistænkte efter stribevis af naturbrande
Nyt fra ing.dk
1947: Litra E er et glimrende iltogslokomotiv med overheder og kompoundsystem
Fem nedslag i cyklens udvikling: Sådan blev racercyklen formet af teknologiske fremskridt
Kina vil ændre regler for selvkørende biler
Genanvendelige ølholdere og kaffemaskiner med solceller: DTU-studerende festival-tester nye opfindelser
Professor har forsket i sikkerheden på Roskilde Festival i 20 år: »Det, der har overrasket mig mest, er, hvor meget vi ikke vidste«
I nat summede dræberdroner over Kyiv i spektakulært angreb: »Massivt og kynisk«
Franske flyveledere vil have nyt udstyr: Strejke rammer danske afgange
Færre penge, flere opgaver: Stressen vokser i Datatilsynet
Test: Tysk mobil lover at beskytte dit privatliv - Her er hackers dom
Ekstra skatteregning kan være på vej til tusindvis af solcelleejere
Ukrainske droner smadrer ned i russisk batterifabrik: »Et præcisionsangreb«
Sjældent fænomen ved midnat: Interstellart objekt kan ses på vej gennem vores solsystem
Handelskrigen mellem Kina og USA letter: Nu kan chipssoftware igen sælges
Nye fly trækker SAS i grønnere retning: Men vejen til bæredygtighed er stadig lang, mener ekspert
Trods ønske om uafhængighed: Staten binder sig til Microsoft i fem år i ny rekorddyr aftale
Kommende arktisk aftale baner vejen for store ordrer hos amerikanske forsvarsgiganter
Caroline Stage vil bremse EU's AI-lovgivning
EU’s nye klimaudspil afslører skræmmende sandhed om grøn teknologi
På trods af affaldsplan bliver skraldebjerget ved med at vokse på Roskilde Festival
Flyselskab ramt af stort cyberangreb: Seks millioner kunders oplysninger er lækket
Ny fiskeriaftale udskyder CO2-afgift og forbyder bundtrawl flere steder
Forskere finder 1.000 tønder atomaffald på bunden af Atlanterhavet
Trump ville blokere for ny AI-lovgivning i 10 år: Nu afviser Senatet ideen
Amerikansk vindenergi får afgørende redningskrans: »Det ligner en gigantisk lettelse for landvind«
SDC-medarbejdere føler sig »kørt over«: Netcompany frasiger sig overenskomst efter opkøb
Sådan skal ‘hurtige druer’ gøre dansk vin bedre
Hedebølge nedlægger flere af Europas største kraftværker: Sender danske elpriser på himmelflugt
Iran bryder sidste bånd til FN’s atomvagthund: »Han har begået forræderi«
Den største investering siden 1996: SAS køber 55 nye fly
Meta ville først bruge dit offentlige indhold til AI-træning: Nu vil de også bruge billeder fra privat kamerarulle
Nye love træder i kraft i dag: Nu skal virksomheder og myndigheder passe bedre på kritisk infrastruktur
AI kigger med, men mennesker styrer stadig sikkerheden på Roskilde Festival
Statsligt it-system koster nu 5 mia. kr - men er ikke færdigt: »Vi står tilbage med noget juks«
Elbiler hitter videre i Danmark - og Tesla gør salgscomeback
Trump og techgiganterne vrider armen om på Canada - nu er det Europas tur
Grønt stål i Europa rykker længere væk: Afgørende energikilde mangler
Blogindlæg: Den regionale trafik er vigtig i fremtidens kollektive trafik.
Ny lov trækker tæppet væk under landvind i USA: »Det ligger reelt ikke langt fra de værst tænkelige scenarier«
Pas på åbent internet i ferien: »Free WiFi er ikke altid, hvad det giver sig ud for«
Anlægsprojekter halter efter tidsplanen: Fjernvarmerør og skybrudsprojekter for milliarder er forsinket
Microsoft skubber leverandører ud efter Crowdstrike-katastrofe
Tyskland vil have Deepseek smidt ud af de store app-stores
Kommuner trodser anbefalinger og fastholder sårbare systemer: »Det er horribelt«
Med de første billeder har nyt observatorium taget hul på høst af astronomiske datamængder
Spørg Læserne: Skomagerens dyre grej
Synsforstyrrelser sender hjernen på overarbejde og kan skabe hallucinationer: »Der kom levende slanger, aber, hunde«
Dansk DNA-forsker er hjernen bag amerikansk it-milliardærs forsøg på at skabe designerbabyer
1929: Billedtelegrafering og fjernsyn gør store fremskridt
Højt ukrudt på kirkegården: Her begraves de døde i vild natur
Selvkørende Tesla klarer både Rom og Paris – nu venter de på Europas blåstempel