* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 115
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 31
I alt: 31

Forfatter Emne: Magrethe d. II sviner miljøet.  (Læst 28635 gange)

FIDDOO

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 43
    • Vis profil
Magrethe d. II sviner miljøet.
« Dato: 01, Maj 2008 - 20:30 »
Jeg læste idag en artikel i EB om at Magrethe havde taget en helikopter i stedet for at tage broen. Det hele drejer sig om at artiklens journalist er forarget over at Magrethe unødigt spreder CO2 og at HMD var dobbeltmoralsk, når hun skælder ud på befolkningen over at vi sviner, samtidig med at hun selv bruger store transportmidler, som sviner mange gange mere end en bil. Om hun er dobbeltmoralsk eller ej, vil jeg ikke kommentere, men jeg faldt over en sætning i artiklen:".....betød, at Margrethe lige fyrede mere end 900 liter benzin af og dermed forurenede miljøet med lidt over to ton CO2!" Altså blev de ca. 900 kilo benzin pludselig til 2000 kg CO2 ! Det er muligt jeg intet fatter, så jeg tillod mig at skrive til EB journalisten: "Måske er Magrethe dobbeltmoralsk, men læs lige det her én gang til:

 

"......... Det betød, at Margrethe lige fyrede mere end 900 liter benzin af og dermed forurenede miljøet med lidt over to ton CO2!

 

Hvordan omdanner man ca. 900 kilo benzin til 2000 kg co2 ? Gad vide hvor de sidste 1100 kg kommer fra.

 

Mvh. Frank K.

Jeg fik følgende svar:

"Kære Frank K.
 
Fordi liter skal gange med 2,36, hvorefter du får kilo. Så regnestykket passer
 
mvh
 
Jan Körner

Jeg mener så stadig ikke at 900 liter benzin kan blive til 2 tons CO2. Eller tager jeg fejl ?

vh. Frank K.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Magrethe d. II sviner miljøet.
« Svar #1 Dato: 01, Maj 2008 - 20:53 »
CO2  betyder et kulstofatom og to iltatomer

C = kulstof  kommer fra bensinen hvor den er en del af en HC forbindelse , en såkaldt kulbrinte

Når dette kulstof forbinder sig med O = ilt danne luftarten CO2 og brinten fra benzinen forbinder sig med O  til H2O = vand.

Da H er det letteste grundstof Brint og har derfor ikke den samme masse som C og O der har atomvægtene 12 og 16.  Så en del 12 forbinder sig med 2 gange 16 så bliver resultatet som det svar du har fået...og som er korrekt..

Så 9 liter bensin bliver til 20 kg CO2
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

FIDDOO

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 43
    • Vis profil
Sv: Magrethe d. II sviner miljøet.
« Svar #2 Dato: 02, Maj 2008 - 00:11 »
Der kan man sgu bare se  ;D Så fik jeg også dette lært. Ja, så kan jeg bedre forstå at EB "hidser" sig op.

Takker for et smukt svar  :)
vh. Frank K.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Magrethe d. II sviner miljøet.
« Svar #3 Dato: 02, Maj 2008 - 00:21 »
Men en helikopter bruger da ikke benzin.
Så vidt jeg ved har de alle en gasturbine som kører på jet fuel. 
Det er nærmere som dieselolie end som benzin.

Det ændrer kun en bagatel på seoto regnskabet.

Fiddoo forundring viser hvor dårligt det er at gøre seoto produktionen op i kg.
Jørgen Harbst

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Magrethe d. II sviner miljøet.
« Svar #4 Dato: 02, Maj 2008 - 13:35 »
Citér
Men en helikopter bruger da ikke benzin.

Det er nemlig rigtigt Harbst. Men i flg. min erfaring med journalister eksisterer der kun et brændstof nemlig: "Benzin".

Iøvrigt kan der vel have været ganske velovervejede grunde til at Dronningen tog en helikopter.
Men det kunne nok komme til at påvirke budskabet i artiklen i en utilsigtet retning.  ::)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Magrethe d. II sviner miljøet.
« Svar #5 Dato: 05, Maj 2008 - 21:39 »
For lige at få det kemiske helt præciseret:
CO2 er et forbrændingsprodukt, som opstår ved forbrænding af carbonholdige materialer: kul, olie, benzin, naturgas.
Forbrændingen kræver ilt, som kommer fra den luft, der suges ind i motoren - altså i princippet fra atmosfæren.
Det er derfor helt korrekt, som allerede anført, at 12 kg C bliver til 44 kg CO2. De 32 kg kommer fra luften.
Olie af enhver art kan groft antages at være (CH2)n, hvorfor faktoren for dannelse af CO2 ud fra olie bliver 44/12*12/14 = 3,14. Skal man omregne fra "liter olie" til "kg CO2", kommer der selvfølgelig yderligere en massefyldefaktor ind - og den er ret afhængig af oliens art.

Men hovedsvaret på det oprindelige spørgsmål er altså: Den ekstra masse kommer fra forbrændingsluften.
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Magrethe d. II sviner miljøet.
« Svar #6 Dato: 06, Maj 2008 - 02:04 »
Så når man siger at man frigiver (gammelt) bundet CO2 fra fossilt brændstof ved at bruge det. Så passer det egentlig ikke det er kulstof man frigiver ?

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Magrethe d. II sviner miljøet.
« Svar #7 Dato: 06, Maj 2008 - 09:52 »
Ja og brint og svovl. derfor regner det så meget. Og regnen er sur.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Magrethe d. II sviner miljøet.
« Svar #8 Dato: 06, Maj 2008 - 17:20 »
Korrekt Kusko..

Det er er faktisk Ilten der er den aktive del i en forbrænding. Ilt vil særdeles gerne forbinde sig med næsten alle grundstoffer, og i særdeleshed med kulstof.

Men afhængig af temperaturen kan man næsten ilte alt. Jævnfør skærebrænding af smedejern og stål, men ikke støbejern da det indeholder så megen kulstof at det forstyrrer forbrændingen.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Magrethe d. II sviner miljøet.
« Svar #9 Dato: 06, Maj 2008 - 18:06 »
Da jeg i sin tid gik på røgdykkerskole i CF, lærte jeg om "brandtrekanten": Brændsel, iltningsmiddel og varme.
Selv i lyset af min kemikeruddannelse holder den beskrivelse, og jeg finder det ikke korrekt at fremhæve en enkelt af trekantens spidser (ilt).
Når støbejern ikke kan skæres med en skærebrænder, skyldes det givetvis, at kulstoffet brænder for hurtigt og ved for lav temperatur. Jern kan brænde (hvilket vil sige en iltning med så stor hastighed, at der udvikles mere varmeenergi end der tabes til omgivelserne), men antændelsestemperaturen er ganske høj. Den opnås åbenbart ikke i støbejern. En anden medvirkende faktor til det negative resultat kunne være for høj varmeledningsevne i støbejern - men her er jeg på tynd is, det har jeg aldrig undersøgt professionelt.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Magrethe d. II sviner miljøet.
« Svar #10 Dato: 06, Maj 2008 - 19:32 »
Brandtrekanten er en meget forsimplet forbrændigsmodel. 

Den holder ikke til at forklare alt. Specielt mangler den energibalancen.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Magrethe d. II sviner miljøet.
« Svar #11 Dato: 06, Maj 2008 - 23:35 »
Brandtrekanten er en meget forsimplet forbrændigsmodel. 

Enig!
Men dens væsentlige pointe er, at alle tre "spidser" er nødvendige for at vedligeholde en brand - og den pointe holder.
Man kan altså ikke udpege en enkelt faktor som "den vigtigste" i en generel betragtning (muligvis nok, hvis det drejer sig om at forklare forløbet af en konkret brand).
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Magrethe d. II sviner miljøet.
« Svar #12 Dato: 07, Maj 2008 - 09:53 »
Den simple trekantmodel bruges traditionelt til at forklare brandens opståen og især slukningsmidlernes virkning.

Den kommer til kort, når man skal forklare halonernes virkning og brand i stoffer, som ikke behøver luftens ilt. Eksempelvis organiske peroxider, og nitrocellulose. 

Brand i stoffer som kan brænde ved lav temperatur, biologisk betinget antændelse , andre selvantændelser  og forbrændingen i planter og dyr ved enzymernes hjælp klarer den heller ikke.

Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Magrethe d. II sviner miljøet.
« Svar #13 Dato: 07, Maj 2008 - 10:53 »
Den simple trekantmodel ... kommer til kort...

Ja, harbst - du har selvfølgelig fuldstændig ret! Men du er alt for grundig. Det er noget "brandteknisk fis"!  ;D ;D ;D

Hvis du læser oppe i tråden, vil du se at jeg introducerede modellen for at imødegå en endnu større (og efter min opfattelse for stor) forenkling.
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Magrethe d. II sviner miljøet.
« Svar #14 Dato: 08, Maj 2008 - 00:05 »
Nu drejer vi vist over i kolonnen for flueknepperi igen.
I fordrejer formålet med omtalte trekant. Det handler om et værktøj, "en tommelfingerregel", til brandfolk og brandbekæmpelse, der er hurtig og nem at anvende.

At drage forbrænding i planter og dyr er totalt irrelevant i forbindelse med brandtrekanten.

Brandfolk er bekendt med kemikaliers "uforudsigelighed" i den forstand at brandtrekanten ikke er optimal ved visse emner som fx. også trykflasker.
Alle brandfolk ved at Acetylenflasker står i mange værksteder og kan brænde indvendigt -og ekplodere- selvom der ikke er ilt umiddelbart tilstede.
Brandfolk bruger flere af den slags huskeregler (som jeg vil kalde dem) fx.: sekunder OP, minutter til SIDEN, timer NED som udtryk for brandudvikling.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk